• Lapinette

Upp och ned, hit och dit

Japp, tiden går och det är dags att öppna en ny tråd för alla res, mat och vinsugna.

• Svar på tråden Upp och ned, hit och dit
  • anne på grönkulla

Vi tog det väldigt lugnt, men maken kraschade ändå ihop sista biten före byn, när man kommer ut ur ravinen och ska över fälten in i byn. Sen drack han för fort när han väl kom in i skuggan - och mådde inte alls bra. Stackarn. Men han lär sig och har blivit mindre värmekänslig med tiden.

• Lapinette

Själv gick jag ravinen med min mamma som knäopererat sig 3 ggr och hennes sambo (båda var då över 60 år) och det gick riktigt bra men så är min mamma en riktig krutgumma. Dagen efter hade sambon ont i knäna så han kom inte längre än till poolen (karlar är helt enkelt vekare ) medan jag och mamma gick ned till havet.

• Tooticki

Gin- och enbärsgravad lax, färskpotatis, hovmästarsås och en sallad med mathavre blir det till middag ikväll. Kylt bubbel till det.

Trevlig helg tjejer!

• Lapinette

Trevlig helg!

Här blir det indiern som ligger på vår gata och vatten till middag. Idag vill jag inte ha alkohol .

• Mikabella

Jag är ensam hemma och rastlös. Ingen som vill komma hit och knäcka några flaskor skumpa, äta lite god mat, skratta och dansa hela natten?...Åh cocktail ska det ju såklart finnas oxå! Någon som kommer?

• Lapinette

Mikabella - sorry, inte jag! Gjorde allt det där igår och behöver helt klart en vilodag idag. Är tyvärr inte 20 år längre.

• Mikabella

Min lillebror kom o räddade mig En flaska Louigi Bosca, Pinot Noir-02, pistagenötter och 2 filmer Visst är det underbart med syskon!...åh så slapp jag ju bakfylla oxå Nu ska jag ut o springa! Kramar på er!

Lapinette skrev 2008-07-11 20:39:16 följande:
    Mikabella - sorry, inte jag! Gjorde allt det där igår och behöver helt klart en vilodag idag. Är tyvärr inte 20 år längre.
  • förhoppningsis

Hej!

Har för mig att jag sett er prata om vinresor till Sydafrika här, skulle behöva alla tips jag kan få inom detta område.

• Lapinette

förhoppning - vi är åtminstone tre, jag, Piggelin och Rosen som gärna pratar oss varma om Sydafrika. Nu har inte våra resor enbart handlat om vin utan har varit en blandning av sevärdheter, safari och mat/vin. Vad vill du veta?

Det jag kan börja med att göra är att tipsa om att köpa boken Provsmakning i Sydafrika av Håkan Nilsson. Där finns det många tips på vingårdar och restauranger att besöka.

• Lapinette

Försöker minnas lite av Sydafrika mmmm.... nu ska vi se. Börjar med det bästa (enligt mig) maten!

Tips på restauranger:
    Le Quartier Francais i Franschoek, rankad nr 45 i världen (tyvärr var det fullt när vi försökte boka)
    La Colombe i Constantia, rankad nr 28 i världen (dessa rankingar gällde då när vi var där). Där var vi och åt och det var jättegott och trevligt. Deras "chef", Franck Dangereux, hade dock slutat så jag vet inte om restaurangen har tappat något.
    Restaurang Coronne, Franschoek - var en otroligt vacker restaurang där vi satt och åt till pianoklink och en vidunderlig utsikt över dalen Franschoek. Det var dock lite "tricky" att hitta dit då den gamla restaurangen hade brunnit ned och ny anläggning var upprättad. Kan även tillägga att tel. numret i vinboken inte stämde. Tel +27 21 876-2270 ska det vara.
    Haute Cabrière Cellar Restaurant - där sitter man inne i ett bergrum och har glasvägg mellan restaurang och deras enorma vinkällare med vinfat. Även denna restaurang ligger högt upp i Franschoek.
    Den restaurangen jag har antecknad att vi åt på som var lite "trendigare" i Kapstaden hette Baia och låg i Waterfront (där massor av restauranger och shopping finns). Baia är en typisk fiskrestaurang som tar massor med folk. Maten var god, vinet men jag blev lite illa berörd när de hade en stackars mörkhyad kille som fick skäll och stå och svabba golvet i närheten av vårt bord. Kändes inte så "trevligt".

Svar på tråden Upp och ned, hit och dit