• Pupetta

Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått

Är nyfiken på hur ni gör? VAD kommer ni att ha som är gammalt, resp. nytt, lånat och blått?? Redan gifta brudar är förstås lika välkomna att delta i denna tråd!!!

Lite kuriosa:

Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko.

Något gammalt
    Till minne av brudens föregående liv och hennes familj. Det kan vara ett smycke från mormor eller hennes mors brudklänning.

Något nytt
    Någonting som symboliserar framtidshopp. Det är vanligast att välja en ny brudklänning, men även något annat som ingår i brudutstyrseln kan väljas som t.ex. skor eller underkläder.

Något lånat
    Det är viktigt att låna någonting från en vän som är lyckligt gift, för då kommer deras lycka att smitta av sig till det blivande brudparet. Ett smycke eller näsduk är vanligt.

Något blått
    Blått symboliserar trofasthet, renhet, kärlek och är även hoppets färg. Det vanligaste är att bära ett strumpeband i blått eller med blå dekoration. Det kan också vara en blå blomma istoppad i brudbuketten. Förr var det vanligt att sy in en blå tråd någonstans i klänningen.

Silvermynt
    Detta symboliserar rikedom, inte bara ekonomisk utan även av lycka och glädje.

• Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått
  • Pupetta

hihi! är det en ny ellet gammal eller lånad blå smurf? Jag menar kan man kombinera typ genom att ha en gammal blå detalj eller en ny lånad grej?? Eller skulle det vara fusk...

johansdotter skrev 2008-06-30 13:01:54 följande:
    Jag tänkte ha en liten blå smurf som jag knyter runt ankeln....
  • EllaM

Något gammalt: Största problemet. Vet inte. Kanske jag själv?
    Något nytt: I princip allt.
    Något blått: Strumpeband (som också är "fått")
    Något lånat: Funkar löshåret från frisören?

• Pupetta
    EllaM skrev 2008-06-30 14:37:49 följande:
    Något lånat: Funkar löshåret från frisören?
    Om han eller hon är lyckligt gift så går det bra
  • Tes1979

Någonting gammalt: Ett halsband som iofs bara är 3 år, men gammalt i jämförelse med allt annat
    Nånting nytt. Klänning, skor och slöja samt sexiga underkläder
    Nånting lånat: En kompis pärlörhänge, har känt henne hela vår relation
    Nånting blått: Strumpeband köpt i Stockholm
    Vad tycks?

• johansdotter

Tänkte ta en gammal smurf...
    Vet inte ens om dom säljs numer?
    ....men smart om man kan låna en!

Pupetta skrev 2008-06-30 14:26:00 följande:
    hihi! är det en ny ellet gammal eller lånad blå smurf? Jag menar kan man kombinera typ genom att ha en gammal blå detalj eller en ny lånad grej?? Eller skulle det vara fusk...
  • Pupetta

annars har du ju löst allt på en gång om du har tre smurfar: en ny, en gammal och en lånad och alla blå förstås

Själv har jag strumpebandet med ett blått band i klart! Jag gifter mig utan smurfar

• Tx2

Dem säljs, såg dem på en hemsida där dem säljer inredningsprylar. Fanns en tjejsmurf i brudklänning. Kanske kan vara något.

johansdotter skrev 2008-07-02 11:35:21 följande:
    Tänkte ta en gammal smurf... Vet inte ens om dom säljs numer?....men smart om man kan låna en!
  • Toratenshi

Något nytt : Kläning, underkläder och halsband.
    Något fått: Strumpebandet.
    Något gammalt: hade glädjen att få låna e släktring med en röd rubin i. Min mormors mor fick den när hon gifte sig.
    Något blått. Ja det var ju strumpebandet igen då.
    OCH så hade min underbara kvinnliga skräddare broderat in mina flicknamns initialer i blått i min brudkläning.
    Jag hade även blodsdroppen i min kläning (står för lång och trofast kärlek) och där jag kommer ifrån har man ett koppar mynt istälelt i skon. Men jag hade öppna sandaler så maken fick ha myntet i sina stövlar istället Vi hade också den underbara turen att det regnade lite lätt på oss när vi kom ut ur kyrkan! Det vart jag nästan mest glad över! (hur vanligt är det att man blir glad över det?) Sen såg min mor till att upprätta en annan gammal tradition när hon "sålde ut" brudparet efter att vi dansat våran brudvals. Så full pott tyckte jag!

(oj vad långt det blidde. Sorry )

• Kärlek08

HAHAHA, jag läste att du "hade glädjen att få låna en släkting med en röd rubin i".... funderade vad ni hade för traditioner egentligen, och var den rubinen satt :_-

Toratenshi skrev 2008-07-02 20:20:26 följande:
    Något nytt : Kläning, underkläder och halsband.Något fått: Strumpebandet.Något gammalt: hade glädjen att få låna e släktring med en röd rubin i. Min mormors mor fick den när hon gifte sig.Något blått. Ja det var ju strumpebandet igen då.OCH så hade min underbara kvinnliga skräddare broderat in mina flicknamns initialer i blått i min brudkläning. Jag hade även blodsdroppen i min kläning (står för lång och trofast kärlek) och där jag kommer ifrån har man ett koppar mynt istälelt i skon. Men jag hade öppna sandaler så maken fick ha myntet i sina stövlar istället Vi hade också den underbara turen att det regnade lite lätt på oss när vi kom ut ur kyrkan! Det vart jag nästan mest glad över! (hur vanligt är det att man blir glad över det?) Sen såg min mor till att upprätta en annan gammal tradition när hon "sålde ut" brudparet efter att vi dansat våran brudvals. Så full pott tyckte jag! (oj vad långt det blidde. Sorry )
  • Ceasara

Gammalt är svårt men om man hittar ett silvermynt från 1946 borde väl det kunna räknas som även gammalt, eller?

• Kärlek08

såklart! två flugor på smällen ju

• tolonta
    Ceasara skrev 2008-07-03 14:02:56 följande:
    Gammalt är svårt men om man hittar ett silvermynt från 1946 borde väl det kunna räknas som även gammalt, eller?
    Jag tänkte fixa tre flugor där, eftersom jag även LÅNAR ett liknande mynt.
  • Pupetta

så det är alltså allmänt godkännt att göra kombinationer av, gammalt, nytt, blått, fått, lånat?

• Kärlek08

jamen det måste det ju vara!! eller...? Jag antar attt huvudsaken är att man själv "tror" på det hela...

• Ceasara

Jag hoppas verkligen att det går att kombinar två saker tillsammans för jag har kollat i smyckeskrinet hos mig och mamma och något gammalt hittar jag inte som jag vill använda.

• Waersta

Du kan ha det gamla på ett ställe där det inte syns.

Ceasara skrev 2008-07-04 07:26:26 följande:
    Jag hoppas verkligen att det går att kombinar två saker tillsammans för jag har kollat i smyckeskrinet hos mig och mamma och något gammalt hittar jag inte som jag vill använda.
  • NEoMA

Jag tänkte något så här:

Något gammalt
    Förlovningsringen & tatuering

Något nytt
    Kläder, skor etc

Något lånat
    ??? klurig...

Något blått
    Ska ha en något otraditionell frisyr så jag luta mot att ha en blå färgad slinga i håret :D

• 20080301

Vi hade brudsmurfan och brudgumssmurfen som caketopper dom finns i de flesta leksaksaffärer.

Tx2 skrev 2008-07-02 13:27:20 följande:
    Dem säljs, såg dem på en hemsida där dem säljer inredningsprylar. Fanns en tjejsmurf i brudklänning. Kanske kan vara något.
Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått