• Pupetta

Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått

Är nyfiken på hur ni gör? VAD kommer ni att ha som är gammalt, resp. nytt, lånat och blått?? Redan gifta brudar är förstås lika välkomna att delta i denna tråd!!!

Lite kuriosa:

Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko.

Något gammalt
    Till minne av brudens föregående liv och hennes familj. Det kan vara ett smycke från mormor eller hennes mors brudklänning.

Något nytt
    Någonting som symboliserar framtidshopp. Det är vanligast att välja en ny brudklänning, men även något annat som ingår i brudutstyrseln kan väljas som t.ex. skor eller underkläder.

Något lånat
    Det är viktigt att låna någonting från en vän som är lyckligt gift, för då kommer deras lycka att smitta av sig till det blivande brudparet. Ett smycke eller näsduk är vanligt.

Något blått
    Blått symboliserar trofasthet, renhet, kärlek och är även hoppets färg. Det vanligaste är att bära ett strumpeband i blått eller med blå dekoration. Det kan också vara en blå blomma istoppad i brudbuketten. Förr var det vanligt att sy in en blå tråd någonstans i klänningen.

Silvermynt
    Detta symboliserar rikedom, inte bara ekonomisk utan även av lycka och glädje.

• Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått
  • Sebastiána

Sommargrönt skrev 2008-06-29 00:11:21 följande:

Det där med en slant i skon behövs inte i Sverige. Det är en utländsk tradition som vi i Sverige har ersatt med riset som kastas på brudparet.
    "Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (something old, something new, something borrowed, something blue)" - är OCKSÅ en utlänsk sed (anglosaxisk). Om man kan följa den kan man väl följa sedan med silverslant i skon likagärna - och varför inte också seden där brudparet skålar och mannen sedan trampar sönder glaset under skon för att visa att det är han som bestämmer (tror att det är judisk sed).
  • CamillaetCamillus

Nähäpp, då får vi ordna detta med silverslanten i min sko på något sätt då, man vill ju inte fuska. :P En länk till info om denna tradition, inkl. den med silverslanten, som min blivande hittade när vi diskuterade saken: ask.yahoo.com/20031027.html

• Sebastiána

...det gör ju inte sedan mindre utlänsk

• bridesilly

Något gammalt= min mammas morgongåva av min far i form av ett hängsmycke i guld och rökkvarts

Något nytt= det mesta

Något lånat= ska min tärna fixa

Något fått= diamantörhängen av mannen min

Något blått= strumpebandet

Silverpeng i skon

• Kärlek08

egentligen är väl hela talesättet "Something old, something new, something borrowed, something blue and a penny in my shoe!" så både pengen och alltihop tillhör ju samma ANGLOSAXISKA tradition. Då kan man ju egentligen inte hoppa över ngt... någon som har hela den svenska versionen. I de jag har hört har ju silverpengen försvunnit. Kanske för att den ersatts med riskastningen...eller?

• 26juli2008

Något nytt: klänning, smycken osv..
    Något gammalt: bh:n den är inte supergammal, men definitivt använd så det får funka! Hade köpt en likadan fast med nougatfärgad brodyr och det syndes igenom och klänningen är ju gjord för den typen av bh, så jag köper inte en tredje likadan!
    Något blått: strumpebandet
    En penny: tänkte ta en gammal kopparpeng (tror inte vi har nått silvermynt, så det får funka med koppar)
    Något lånat: det är det här som är kruxigt, funderar på att låna nagellack av min mamma.. Funkar det som lånat?? jag kommer ju inte ge tillbaka det.. alltså det jag har målat

• bridesilly

Något lånat ska vara något man kan lämna tillbaka, symboliserar att man ska behålla vänskapen

• Pyron

det är inga problem...det är roligt

Sebastiána skrev 2008-06-29 22:04:48 följande:
    Vilka problem ni har!
  • bridesilly
    Pyron skrev 2008-06-29 22:12:19 följande:
    det är inga problem...det är roligt
    håller med
Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått