• Pupetta

Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått

Är nyfiken på hur ni gör? VAD kommer ni att ha som är gammalt, resp. nytt, lånat och blått?? Redan gifta brudar är förstås lika välkomna att delta i denna tråd!!!

Lite kuriosa:

Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko.

Något gammalt
    Till minne av brudens föregående liv och hennes familj. Det kan vara ett smycke från mormor eller hennes mors brudklänning.

Något nytt
    Någonting som symboliserar framtidshopp. Det är vanligast att välja en ny brudklänning, men även något annat som ingår i brudutstyrseln kan väljas som t.ex. skor eller underkläder.

Något lånat
    Det är viktigt att låna någonting från en vän som är lyckligt gift, för då kommer deras lycka att smitta av sig till det blivande brudparet. Ett smycke eller näsduk är vanligt.

Något blått
    Blått symboliserar trofasthet, renhet, kärlek och är även hoppets färg. Det vanligaste är att bära ett strumpeband i blått eller med blå dekoration. Det kan också vara en blå blomma istoppad i brudbuketten. Förr var det vanligt att sy in en blå tråd någonstans i klänningen.

Silvermynt
    Detta symboliserar rikedom, inte bara ekonomisk utan även av lycka och glädje.

• Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått
  • Pupetta
    bridesilly skrev 2008-06-29 19:50:46 följande:
    Något gammalt= min mammas morgongåva av min far i form av ett hängsmycke i guld och rökkvartsNågot nytt= det mesta Något lånat= ska min tärna fixaNågot fått= diamantörhängen av mannen minNågot blått= strumpebandetSilverpeng i skon
    Intressant att det smugit sig in en extra parameter hos dig bridesilly! gammalt, nytt, lånat, FÅTT och blått... Vad kom FÅTT ifrån??? Är det ett eget påhitt eller är det oxå anglosaxiskt??
  • bridesilly

hmmm tänka tänka...säger man inte så när man gör om det till svenska? något nytt något fått något lånat nånting blått? eller har jag helt svammlat ihop det nu....

• la esposa

MItt blått var mina tånaglar.. :) kan tillägga att jag hade stängda skor.

• Kärlek08

det ringer ngn svag klocka... men då behöver du ju inget gammalt ju

bridesilly skrev 2008-06-29 22:36:25 följande:
    hmmm tänka tänka...säger man inte så när man gör om det till svenska? något nytt något fått något lånat nånting blått? eller har jag helt svammlat ihop det nu....
  • Pupetta

hihi, det beror ju på hur man översätter:
    something old, something new, something borrowed, something blue
    inte vet jag... jag frågar bara

la esposa skrev 2008-06-29 22:36:41 följande:

MItt blått var mina tånaglar.. :) kan tillägga att jag hade stängda skor.
    [/citat]
    gullig idé av la esposa
    bridesilly skrev 2008-06-29 22:09:03 följande:
    [citat]
    Något lånat ska vara något man kan lämna tillbaka, symboliserar att man ska behålla vänskapen
    Stämmer bra!
  • Pupetta

oj vad hände nu då??
    Citaten hamnade lite hullerombuller... sorry! Man fattar kanske ändå...

• gottelina

Låter faktiskt bekant och tänker man efter så kan ju de fådda vara ngt gammalt. Det blir ju inte så fint om man översätter det rakt av.

bridesilly skrev 2008-06-29 22:36:25 följande:
  • bridesilly

haha ja om det inte stämmer så säger vi att det är jag som har lagt till själv

• johansdotter

Jag tänkte ha en liten blå smurf som jag knyter runt ankeln....

• Pyron

Det låter bra, då slipper man det gamla.

Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått