• Pupetta

Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått

Är nyfiken på hur ni gör? VAD kommer ni att ha som är gammalt, resp. nytt, lånat och blått?? Redan gifta brudar är förstås lika välkomna att delta i denna tråd!!!

Lite kuriosa:

Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko.

Något gammalt
    Till minne av brudens föregående liv och hennes familj. Det kan vara ett smycke från mormor eller hennes mors brudklänning.

Något nytt
    Någonting som symboliserar framtidshopp. Det är vanligast att välja en ny brudklänning, men även något annat som ingår i brudutstyrseln kan väljas som t.ex. skor eller underkläder.

Något lånat
    Det är viktigt att låna någonting från en vän som är lyckligt gift, för då kommer deras lycka att smitta av sig till det blivande brudparet. Ett smycke eller näsduk är vanligt.

Något blått
    Blått symboliserar trofasthet, renhet, kärlek och är även hoppets färg. Det vanligaste är att bära ett strumpeband i blått eller med blå dekoration. Det kan också vara en blå blomma istoppad i brudbuketten. Förr var det vanligt att sy in en blå tråd någonstans i klänningen.

Silvermynt
    Detta symboliserar rikedom, inte bara ekonomisk utan även av lycka och glädje.

• Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått
  • Hvidbrud

Tänkte precis på det när din tråd poppade upp! Hi hi!!

Har ett dilema med något gammalt- men det år nog bli mormors örhängen även om de inte machar 100%

Något nytt: Klänning skor srtumpor ect (underkläder lånar jag några gamla! AAAHHH! Nej! Skojar bara! De är också nya!)

Något lånat: Tänkte räkna tiaran som jag hyr in i här... Men då måste jag ju fråga om hon är lyckligt gift först! Annars får jag fråga någon annan om något at låna. Men lyckligt gift? Känner jag någon som fortfarande är gift? Tänkte bli den första i min familjs historia alla fall...

Blått: Mitt fina strumpeband med våra namn på. Bild fins i galleriet!

Har någon hört om att man ska ha en bloddroppe på klänningen?

• Tilldis

Något gammalt: Vet inte riktigt ännu... tänkte kolla om mormor kan ha haft nåt smycke som kan passa.

Något nytt: Ja.. nästan allt jag ska ha på mig är ju nytt...

Något lånat: Ska troligen låna en väns underkjol coh vad jag vet så är hon lyckligt gift :)

Något blått: Har en liten plan på att ha ett halsband med ett ljusblått glashjärta.. Strumpebandet går i chokladbrunt och vitt, bröllopets färgtema :)

Har inte hört nått om bloddroppe... däremot har jag ett svagt minne att det i USA är en penny i skon...

• Kärlek08

Något gammalt: Mitt halsband har ett hänge i form av ett hjärta som jag fick när jag döptes

Något nytt: tja, det mesta, klänning, övriga smycken, underkäder, skor

Något blått: kommer dels ha safirer i vigselringen men kommer även att blinga upp min tatuering med blå små glittrande stenar och kommer troligen ha blå linser.

Något lånat: här kommer mitt problem, vad ska jag låna?!??!! Jag vet inte. jag funderar på att låna typ ett par små sockor av någon som är lyckligt gift för jag ska ha bröllopskängor och då behövs det nog...

• CamillaetCamillus

Något gammalt: Vi funderar på att använda guldet i min mormorsmors vigselring (som är för mjukt för att man skall kunna bära ringen tillsammans med andra ringar) till ett egendesignat halssmycke till mig.

Något nytt: Klänningen, eller i alla fall delar av den (skall ha underklänning och överklänning, tänkt medeltida modell)

Något lånat: Hoppas kunna få låna ett smycke eller en hårnål eller liknande av en god vän.

Något blått: Inte löst ännu, en tråd i klänningen är ju en idé.

Silverslant: Kanske överlåter detta åt min blivande, han har bättre skor för sånt. Eller är det fusk? ;)

• Jen82

Jag har löst mitt dilema med att låna något.
    Jag lånar en brun hårnål av vännen :) / tärnan :):)
    Ska klistra in en penny i min sko med om jag kan gå på den hahahah

• Pupetta

va kul att höra allas personliga lösningar av "problemet"

Hvidbrud: Det där med bloddroppe tror jag inte har att göra med bröllop. Men min mormor (som var sömmerska) sa varje gång hon stack sig, så att det kom blod när hon sydde, att det blev extra mycket kärlek i det plagget.
    Så det passar ju iof väldans bra för brudklänningen!

• Pupetta

det där med silverslant var nytt för mig. Men nog är det lite fusk att låta mannen ha pengen i skon som CamillaetCamillus föreslog Eller?

• Tilldis

Håller med om att det nog är lite fusk att låta brudgummen ha slanten i skon =)

• Blivande Dahlin

Gammalt: Min farmors gamla örhängen jag gjort om lite.

Nytt: tja skor, klänning, torsoletten, tiaran och strumpebandet är nytt.

Lånat: Har inte löst det riktigt ännu, men det kommer.

Blått: Strumpebandet har blåa band.

• Sommargrönt

Det där med en slant i skon behövs inte i Sverige. Det är en utländsk tradition som vi i Sverige har ersatt med riset som kastas på brudparet. Så kastar man ris slipper man myntet i skon!

Hur gammalt ska något vara för att räknas som gammalt? Kan förlovningsringen räknas förresten?

Och måste det vara någon som är lyckligt gift man lånar av? Har ju inga kompisar som är gifta...och föräldrarna är skilda...

Svar på tråden Något gammalt, något nytt, något lånat och något blått