Bobou skrev 2008-07-21 16:05:05 följande:
Jag blir lite nyfiken över att så många skriver att abort inte ska användas som preventivmedel men utan att motivera denna åsikt. Så brukar man väl skriva om man anser det vara självklart vad som ligger bakom ställningstagandet, men jag ser inte det som självklart.Varför ska man inte använda abort som preventivmedel? Jag kan själv tänka ut anledningar till varför det är bättre för mammans hälsa att t.ex. använda kondom istället, men tycker ni att det finns moraliska skäl också? Är det mer moraliskt fel att ta bort flera foster en bara enstaka? Är det mer moraliskt fel att ta bort ett foster för att man av bekvämligthetsskäl och kortsiktigt tänkande inte använde skydd, än om man försökte skydda sig men misslyckades?Märk att era argument för abort kan tillämpas lika bra då abort används som preventivmedel. Ni argumenterar för individens rätt till självbestämmande, men moraliserar(?) samtidigt över att använda abort som preventivmedel. Känn er inte påhoppade nu utan ta detta som det är menat; lite nytt bränsle i diskussionen.
Eftersom abort, för mig, verkligen är sista utvägen då det finns många sätt att skydda sig redan vid samlaget. Jag tycker att det är onödigt att en person som inte vill ha barn först ska bli gravid och sedan göra abort när kondom, p-piller etc finns att tillgå i ett tidigare led.
Sen tror jag att många människor inte har en aning om hur de reagerar inför det faktum att ett liv växer inom dem och kroppens reaktion på ingreppet varför det känns så onödigt att det ska behöva gå så långt...