• chamor

Stora tråden om ABORT!

Hit är du välkommen som vill diskutera abort. För eller emot spelar ingen roll... Kör hårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 09:59
    Vill inte att det här blir en pajkastning på den som gjort abort/inte gjort abort utan låt oss köra lite skjysst!

• Svar på tråden Stora tråden om ABORT!
  • Mrs Mommy

JAG TYCKER ATT, man ska absolut inte använda abort som ett preventivmedel men inte häller göra barnet och kvinnan otjänsten att vägra henne abort.
    Det finns tillräckligt med oönskade barn som far illa, vi behöver inte fler

• dfk

Mrs Mommy
    Jag håller med ditt inlägg!

• Bobou

Jag blir lite nyfiken över att så många skriver att abort inte ska användas som preventivmedel men utan att motivera denna åsikt. Så brukar man väl skriva om man anser det vara självklart vad som ligger bakom ställningstagandet, men jag ser inte det som självklart.

Varför ska man inte använda abort som preventivmedel? Jag kan själv tänka ut anledningar till varför det är bättre för mammans hälsa att t.ex. använda kondom istället, men tycker ni att det finns moraliska skäl också? Är det mer moraliskt fel att ta bort flera foster en bara enstaka? Är det mer moraliskt fel att ta bort ett foster för att man av bekvämligthetsskäl och kortsiktigt tänkande inte använde skydd, än om man försökte skydda sig men misslyckades?

Märk att era argument för abort kan tillämpas lika bra då abort används som preventivmedel. Ni argumenterar för individens rätt till självbestämmande, men moraliserar(?) samtidigt över att använda abort som preventivmedel.

Känn er inte påhoppade nu utan ta detta som det är menat; lite nytt bränsle i diskussionen.

• Tooticki
    Bobou skrev 2008-07-21 16:05:05 följande:
    Jag blir lite nyfiken över att så många skriver att abort inte ska användas som preventivmedel men utan att motivera denna åsikt. Så brukar man väl skriva om man anser det vara självklart vad som ligger bakom ställningstagandet, men jag ser inte det som självklart.Varför ska man inte använda abort som preventivmedel? Jag kan själv tänka ut anledningar till varför det är bättre för mammans hälsa att t.ex. använda kondom istället, men tycker ni att det finns moraliska skäl också? Är det mer moraliskt fel att ta bort flera foster en bara enstaka? Är det mer moraliskt fel att ta bort ett foster för att man av bekvämligthetsskäl och kortsiktigt tänkande inte använde skydd, än om man försökte skydda sig men misslyckades?Märk att era argument för abort kan tillämpas lika bra då abort används som preventivmedel. Ni argumenterar för individens rätt till självbestämmande, men moraliserar(?) samtidigt över att använda abort som preventivmedel. Känn er inte påhoppade nu utan ta detta som det är menat; lite nytt bränsle i diskussionen.
    Eftersom abort, för mig, verkligen är sista utvägen då det finns många sätt att skydda sig redan vid samlaget. Jag tycker att det är onödigt att en person som inte vill ha barn först ska bli gravid och sedan göra abort när kondom, p-piller etc finns att tillgå i ett tidigare led.

Sen tror jag att många människor inte har en aning om hur de reagerar inför det faktum att ett liv växer inom dem och kroppens reaktion på ingreppet varför det känns så onödigt att det ska behöva gå så långt...
  • Heloise
    gottelina skrev 2008-07-20 14:14:46 följande:
    Jag är en kvinna som inte kan få barn.(I alla fall inte på egen hand. Mer vet jag inte ännu.) Jag tycker det skulle vara vansinnigt egoistiskt av MIG att tro att hela världen kretsar kring mina problem. Det kan ju vara en lika stor katastrof för en person att inte kunna få barn som det är för en annan att få barn. Livet är inte rättvist och man får ett bättre liv själv så fort man inser det.Dessutom gör det ju inte mitt liv bättre och mer barnrikt för att "Stina" i andra änden av Sverige tvingas föda ett barn hon varken kan eller vill ta hand om. Jag menar, det barnet tillfaller ju liksom inte mig.
    Otroligt bra och empatiskt skrivet!
  • Duchess

Jag är kluven. Jag är för en generös abortlagstiftning, eftersom erfarenheten visar att i de fall där aborter är illegala så blir konsekvensen att kvinnor dör/skadas när de trots allt genomgår en abort. Så vill jag inte ha det i Sverige.

Å andra sidan är jag helt emot abort för egen del, dvs jag själv skulle aldrig kunna välja att göra abort om jag blev gravid. Till saken hör då att jag och min man är frivilligt barnlösa och ämnar fortsätta med det.

Något jag iaf är helt säker på är att aborter borde förbjudas efter v 18. Idag är aborter tillåtna mellan vecka 18-22 om man har socialstyrelsens tillstånd. Men idag kan läkarna rädda barn som är födda nånstans rund v 22, och neonatalvården blir bättre och bättre. Jag tycker inte att det är försvarbart att rädda ett barn i v 22 och göra en abort i v 21.

• anne på grönkulla

Jo, jag är helt för generös abortlagtstiftning i politiska termer, men har aldrig tvingats ta ställning till att behöva fatta beslut om att göra abort själv. Vore jag gravid nu (med man, jobb, lägenhet etc) skulle jag inte se en abort som försvarbar. Men tidigare i livet, med en mycket mindre stabil situation, hade det varit annorlunda, rent teoretiskt åtminstone.

• Heloise

Jag är oxå för en generös abortlagstifning. Håller dock med om ovanstående inlägg om att det kanske inte kan vara försvarbart att när man kan rädda liv i v 22 och göra abort i v 21. Dock tycker jag inte att abort ska förbjudas efter v 18. Det ska naturligtvis vara väldigt svårt att få ett sådant tillstånd men tillstånd ska kunna ges om moderns liv är i fara, eller om det rör sig om en våldtäkt/incest. Läste nyligen om en liten flicka på 11 år som blivit våldtagen av sin morbror eller farbror, hon var gravid och beviljades en väldigt sen abort(inte i Sverige) vid sådana fall tycker jag att en sen abort är motiverad.
    Naturligtvis ska inte abort användas som preventivmedel men det finns kvinnor som blir gravida trots preventivmedel(jag),en vän till mig har gjort 5 aborter, naturligtvis tycker jag att det är hemskt men hon har blivit gravid på p-piller, minipiller, spiral samt trasig kondom och tillfällena har varit helt fel för barn. Vissa kvinnor har lätt för att bli gravida och man kan ju inte göra annat än att försöka skydda sig så gott det går. Det är naturligtvis fruktansvärt orättvist att vissa blir gravid mot sin vilja och andra kämpar förtvivlat för att bli gravida, men livet är tyvärr inte rättvist.

• Hofsan

Skulle jag blivit gravid nu så skulle jag gjort abort för varken jag eller min m2b vill ha några barn nu trots att vi varit tillsammans i snart 8 år, har fasta arbeten o hus.
    Om jag skulle bli tvingad till att föda ett barn för att jag inte fått göra abort så hade det förstört våra liv totalt.
    Man måste verkligen känna sig redo annars kommer man inte älska barnet fullt ut(och oönskade och oälskade barn finns det tyvärr massor av)

• Lemmy
    gottelina skrev 2008-07-20 14:14:46 följande:
    Jag är en kvinna som inte kan få barn.(I alla fall inte på egen hand. Mer vet jag inte ännu.) Jag tycker det skulle vara vansinnigt egoistiskt av MIG att tro att hela världen kretsar kring mina problem. Det kan ju vara en lika stor katastrof för en person att inte kunna få barn som det är för en annan att få barn. Livet är inte rättvist och man får ett bättre liv själv så fort man inser det.Dessutom gör det ju inte mitt liv bättre och mer barnrikt för att "Stina" i andra änden av Sverige tvingas föda ett barn hon varken kan eller vill ta hand om. Jag menar, det barnet tillfaller ju liksom inte mig.
    Du är så klok, gottelina!
    Abort kan vara befogat i vissa situationer, men ska inte användas som preventivmetod i stället för kondom/p-piller/något annat. Skulle olyckan vara framme och dylika preventivmedel av någon anledning inte funkar ordentligt kan det ju vara befogat med abort tycker jag.
Svar på tråden Stora tråden om ABORT!