• chamor

Stora tråden om ABORT!

Hit är du välkommen som vill diskutera abort. För eller emot spelar ingen roll... Kör hårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 09:59
    Vill inte att det här blir en pajkastning på den som gjort abort/inte gjort abort utan låt oss köra lite skjysst!

• Svar på tråden Stora tråden om ABORT!
  • chamor

För att få igång en diskution tänkte jag bara citera vad jag läste någonstans. Notera att det inte är jag som skrivit detta och inte nödvändigtvis är min åsikt utan bara ett citat för att få igång tråden...

"Många tycker det var fruktansvärt när man förr i tiden offrade barn för att bildka olika gudar, men idag offrar vi istället våra barn på karriärens och egoismens 'altare'"

• Caroline&Kristian

Hej,

Jag tycker att alla kvinnor ska få välja själva. Själv har vi mycket svårt att få barn, ska genomgå provrörsbefrukning nu så jag känner väl mig lite irriterad när folk som INTE vill ha barn får dem av misstag och sedan gör abort. Det är VERKLIGEN inte rättvist.

Men känner man sig inte redo eller av annat skäl ska man få göra abort om man vill.

• karmag

Det finns ju speciella fall där en abort är nödvändig t.ex. av medicinska skäl. Då tycker jag att det är bra att abort finns. Jag tycker dock att var och en ska noga tänka igenom sitt val och vara säker på att inte ångra sig oavsett vad det blir för alternativ man väljer. Det ska ju absolut inte vara ett förhastat beslut.... Det är bara man själv som vet vad som är rätt för en själv och barnet man ska bära.

• chamor

Om jag skulle göra en abort skulle jag nog tänka hela livet att barnet vore nu så gammalt, undra hur livet nu varit om barnet hade fötts m.m. Å andra sidan kanske samma sak om man valt att behålla barnet. Undrar hur livet sett ut om jag inte behållt... Men men.. Det är ett svårt val men som någon sa förut så tycker jag det är fel när abort används som ett "preventivmedel" för det är ändå ett stort ingrepp i kroppen.

Caroline&Kristian. Hoppas verkligen allt löser för er!!

• 20080301

Jag anser inte att man ska använda abort som preventivmedel dvs skita i att skydda sig och sen ta bort det. Däremot finns det sånna som jag som har skyddat mig men ändå blivit gravida, sånna som har andra anledningar i livet till varför man inte kan/vill ha barnet.
    Det är jättetrist att vissa inte kan få barn och andra får dom vare sig dom vill eller inte, men valet är upp till var och en och ingen har rätt att dömma ens val.

• Caribe

Det är så svårt att säga om man är emot eller inte... Jag tycker att det finns ingen som nämner barnet i de har diskutionerna. Vad hände med dem? Det finns många kvinnor som har skaffat barn och inte älskar eller tar hand om sina barn som man borde. Är man inte säker på att man kan ta ansvaret och älska barnet och ta hand om det då tycker jag att man ska absolut göra abort. Är man fortfarande så fokuserad på sig själv att man inte förstå att livet måste vara annorlunda efter att man har skaffat barn så tycker jag att det är väldigt orättvist att födda barn...Jag har aldrig varit gravid, och nu när jag är 32 år gammal och vill ha barn skulle aldrig kunna tänka mig göra abort, men hade jag varit 16 år gammal och ensam, så tror jag faktiskt att jag skulle göra det...

• Tooticki

Jag tycker att abort är en mänsklig rättighet men att det inte ska användas som preventivmedel. Det viktigaste tycker jag är att alla barn som kommer till världen är efterlängtade, älskade och får en trygg uppväxt, kan man inte erbjuda det så är abort ett bra alternativ.

• Kärlek ger näring åt själen

Jag har själv gjort en abort. Men vi skyddade oss men kondomen sprack Jag har än idag ångrat mitt beslut men jag har även sagt att jag var alldeles för ung för att göra det.

Jag tycker också det är fel att använda abort som preventinmedel.Det är ju trots allt ett liv man tar bort. Men det finns ju de som verkligen inte vill ha barn men blir gravida ändå och de ska ha all rätt att få välja att ta bort det.

Jag vet inte om tjejer i yngre tonåren tänker på att det är ett liv de tarbort utan en bra grejj att ta till för att slippa använda kondom. Det är många av mina vänner när vi var yngre att "Att använda kondom är som att äta godis med papper". För min del så tycker jag tvärtom.. hellre det än att må psykiskt dåligt pga att man inte Tänkt sig för först.

• Lady o Lufsen

Lika klok som vanligt

Jag håller med...det är upp till var och en...man vet aldrig vad som ligger bakom och ska därför inte döma!

Tooticki skrev 2008-06-26 13:06:48 följande:
    Jag tycker att abort är en mänsklig rättighet men att det inte ska användas som preventivmedel. Det viktigaste tycker jag är att alla barn som kommer till världen är efterlängtade, älskade och får en trygg uppväxt, kan man inte erbjuda det så är abort ett bra alternativ.
  • Emblingen

Jag har själv satts i situationen två gånger i mitt liv att jag har blivit oplanerat gravid. (Både två gångerna åt jag p-piller!)

Ena gången valde jag abort andra gången valde jag att behålla barnet. Två olika val och inget av dem har jag någonsin ångrat!

Skulle jag bli gravid idag så hade det vart naturligt att välja abort då jag ej vill vara gravid på mitt bröllop och är i ett stadie i livet då jag vill satsa på mig själv. (2 barn räcker gott och väl om man vill ha tid, ork och ekonomi till dem!)

Låt det vara egoistiskt men människan är en egoistisk varelse. Och hur bra vore det för barnet att bli född till en värld oönskad.

Hur många barn föds inte av missbrukarförälder, karriärsfolk som ej har tid för barnen m.m. där barnen blir åtsidosatta?

För barnens skull, välj abort i vissa lägen!!!!

Svar på tråden Stora tråden om ABORT!