• Fru Hennerdal

Det som inte får hända har hänt!

Fick nyss ett samtal från vår fotograf som berättade att kameran varit trasig vid fototillfället och att det nu inte finns några bilder från vår bröllopsdag.

De erbjuder sig att stå för klädkostnader, frisyrer och blommor så att vi kan göra om fotograferingen.

Hur kul känns det egentligen? Kommer ju inte vara "min" bukett och inte vår dag. Usch, vi känner oss så otroligt besvikna och ledsna. Detta får bara inte hända!

• Svar på tråden Det som inte får hända har hänt!
  • 090208

Bra skrivet. Har ju aldrig sett det fran fotografens sida, att sta ut med allt skit. Kan inte vara latt ibland. Och att alla ska ha pa cd, det ar ju sant. Har man inte heller tankt pa forut, att det ju paverkar er ekonomiskt.

signaoturen skrev 2008-06-12 07:41:14 följande:
    glömde säga att proffskameror kan kosta flera hundra tusen per styck och i dagens läge då många av brudparen vill ha hög kvalitet på alla bilder men gärna allt material på cd för att kunna göra egna billiga kopior hos någon annan än fotografen så är det svårt att få den ekonomiska ekvationen att gå ihop
  • katarina t
    signaoturen skrev 2008-06-12 07:41:14 följande:
    glömde säga att proffskameror kan kosta flera hundra tusen per styck och i dagens läge då många av brudparen vill ha hög kvalitet på alla bilder men gärna allt material på cd för att kunna göra egna billiga kopior hos någon annan än fotografen så är det svårt att få den ekonomiska ekvationen att gå ihop
    Som fotograf ger man väl knappast bort högupplösta bilder på CD? Det är ju att ge/sälja sin copyright till bilderna, och såvitt jag vet är sådant svindyrt och inget seriösa fotografer säljer.
  • Hedebris

vår fotograf gör det

katarina t skrev 2008-06-29 11:37:07 följande:

Som fotograf ger man väl knappast bort högupplösta bilder på CD? Det är ju att ge/sälja sin copyright till bilderna, och såvitt jag vet är sådant svindyrt och inget seriösa fotografer säljer.
  • katarina t
    Hedebris skrev 2008-06-29 11:46:10 följande:
    vår fotograf gör detkatarina t skrev 2008-06-29 11:37:07 följande:
    Säljer han copyrighten till er också? Annars får ni inte framkalla själva eller lägga ut på hemsidor osv.
  • Hedebris

ja, han har inget emot att vi trcker upp bilderna själv, så länge vi inte använder bilderna för att tjäna pengar på dem själva (reklam osv)

katarina t skrev 2008-06-29 11:47:06 följande:

Säljer han copyrighten till er också? Annars får ni inte framkalla själva eller lägga ut på hemsidor osv.
  • katarina t
    Hedebris skrev 2008-06-29 11:48:21 följande:
    ja, han har inget emot att vi trcker upp bilderna själv, så länge vi inte använder bilderna för att tjäna pengar på dem själva (reklam osv)katarina t skrev 2008-06-29 11:47:06 följande:
    Ja, då är det ju OK. Detta är dock väldigt ovanligt.
  • Hedebris

jo, tack. det vet vi. det var därför vi valde honom. vi får 500-800 högupplösta bilder från dagen och sen ytterligare foto från kvällen

• signaoturen

Little Nikki skrev 2008-06-05 12:58:07 följande:

Fenixx - tror inte du behöver oroa dig på det sättet så länge din fotograf är digital.
    Oops, läste i en annan tråd:

För nästan ett år sedan gifte vi oss och hade betalat 100% till vår bröllopsfotograf enligt kontrakt. Tyvärr hade han ej backat upp bilderna och efter en hårddiskkrash så lyckades han då ej ha majoriteten av våra fina bröllopsbilder i högupplösning.
  • Merrick

katarina t--> Känner till iaf 3 fotografer som gör så (ger ut bilder på CD högupplöst), varav 2 är proffs... Att tre gör det kanske inte gör det till vanligt..men ändå..

• lisen85

vår fotograf ger oss bilderna på dvd både i RAW och JPG format. i avtalet står att vi får använda dem som vi vill med ett undantag, vi får inte tjäna pengar på bilderna men det hade vi inte tänkt ändå. fotografen backar bilderna under dagen till en bärbar hårddisk och till skivor når han kommer hem så han har dem på tre olika ställen tills han levererat till oss. efter det sparar han bara filerna på dvd i fem år. det är upp till oss att ta väl hand om vårt ex utöver det.

• Troll1
    lisen85 skrev 2008-06-30 23:23:41 följande:
    vår fotograf ger oss bilderna på dvd både i RAW och JPG format. i avtalet står att vi får använda dem som vi vill med ett undantag, vi får inte tjäna pengar på bilderna men det hade vi inte tänkt ändå. fotografen backar bilderna under dagen till en bärbar hårddisk och till skivor når han kommer hem så han har dem på tre olika ställen tills han levererat till oss. efter det sparar han bara filerna på dvd i fem år. det är upp till oss att ta väl hand om vårt ex utöver det.
    Det låter seriöst. Självklart på sätt o vis.
    Sorgligt när det händer ngt med de viktigaste bilderna i ens liv... För mig slarvade en fotoaffär bort en 36 -bilds rulle med de första korten på min son född 1987 (!!) Faktum är att än idag kan jag bli lite less när jag tänker på det....
  • Troll1

OT så det skriker om det, men det var två rullar kom vi på nu... Kanske dags att gå vidare??

• Little Nikki
    signaoturen skrev 2008-06-29 15:08:35 följande:
    Little Nikki skrev 2008-06-05 12:58:07 följande:
    Oops, läste i en annan tråd:För nästan ett år sedan gifte vi oss och hade betalat 100% till vår bröllopsfotograf enligt kontrakt. Tyvärr hade han ej backat upp bilderna och efter en hårddiskkrash så lyckades han då ej ha majoriteten av våra fina bröllopsbilder i högupplösning.
    Oförlåtligt! Oproffsigt!
  • Ankan80

Vår fotograf ger också ut högupplösta bilder.
    Dock har hon höjt priset med nästan 50 % sen vi bokade.
    Vi får 60 bilder på CD. Vi lyckades dock boka till det billigare priset .

• AndersEO

Blir vanligare och vanligare att lämna ifrån sig "högupplösta" bilder till kunden, dock tror jag fortfarande det mest förekommande är att ge X antal papperskopior, en CD/DVD med lågupplösta bilder, som man då får framkalla fritt.

Att lämna ifrån sig RAW-filer verkar i mina ögon faktiskt korkat, det är lite som att lämna ifrån sig negativen, det måste vara en mycket speciell fotograf.

• Hedebris

www.lommafoto.se/

det är vår fotograf som lämnar ifrån sig högupplösta bilderna

man får JÄTTEMYCKET av honom för det priset

• lisen85

jag tror inte han ger bort raw bilderna normalt men jag frågade om jag kunde få dem så jag själv kunde redigera dem som jag vill.

• 081103 1

Jag har varit med om en bild som brände sig fast i minneskortet på min kompaktkamera. Gick inte att formatera eller använda det kortet längre.
    Inom bröllopsfotografering lär det ju bli att man använder både livrem och hängslen. Flera minneskort, två kameror, bränn ut allt på DVD-RW när man kommer hem innan man tittat på bilderna ens osv...

Att ge ut de digitala negativen (Raw) till kunderna känns som att skjuta sig i foten. Hur kul är det för fotografen när kunden visar upp de bilder som h*n skrivit ut på en skrivare med fel inställningar? Vilka fler än fotografer kalibrerar datorskärmen så att färgerna blir rätt?

• signaoturen
    StilBild skrev 2008-08-18 12:09:58 följande:
    Inom bröllopsfotografering lär det ju bli att man använder både livrem och hängslen. Flera minneskort, två kameror, bränn ut allt på DVD-RW när man kommer hem innan man tittat på bilderna ens osv...
    ...sitta på hårddisken så att ingen tar den, vakta dörren, släcka eventuella fimpar utanför lokalen som kan antända filerna....
    Det gäller att inte ha någon familj eller andra fritidsintressen när man är bröllopsfotograf tydligen...
  • Lajsan

TS lider med dej, hur ska du göra? (har inte läst hela tråden)

Svar på tråden Det som inte får hända har hänt!