• FruRålin080808

uppsvälld mage=(

Jag har ofta problemmed magen ibland är den som en ballong, uppsvälld och gasig. Dessutom har jag andra besvär som ömsom hård och ömsom lös och ibland illamående. Det är jobbigt och jag mår dåligt av det här. Jag är orolig att jag ska ha problem med magen på vår bröllopsdag. Det kan ju faktiskt förstöra hela dagen för mig...Har varit hos läkare ett antal gånger för problem med magen(första gången jag låg på sjukhus pga magen var jag 11år och nu är jag 38)Innan jul hade jag ofta ont i magen, tordde då att det berodde på stress men gick ialla fall till vårdcentralen för att kolla upp det. Läkaren avfärdade mig när jag påpekade att min pappa är glutenintolerant och min faster också. Han sa att det är ovanlig att man får diagnosen när man är så gammal(VADÅ gammal!!!;) Tillsaken är att pappa och min faster fick diagnosen när de var i 50- års åldern. Jag fick tjata mig till ett blodprov. När jag fick hem svaret hade de tagit fel prov! Så det var bara att traska ner och ta om det igen. Jag har inte fått var än och väntan är jobbig. Finns det någon annan som har samma besvär? Jag håller på att bli tokig! Ena dagen passar mina byxor och andra dagar inte för att magen är så svullen. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden uppsvälld mage=(
  • Sofinka

Har också kämpat hela mitt liv med liknande magproblem, det har blivit värre de senaste åren. Har varit på otaliga undersökningar men ingen har funnit något konkret. Har fått dubbeldiagnosen IBS och funktionell dyspepsi, dvs både tarm och mage går in i sjukdomstillstånd till och från, troligtvis endast pga stress och vissa födoämnen. Jag misstänker starkt att det har med vissa ångestsymptom att göra, när jag är påverkad av negativ stress blir det värre. Kanske är det avgörande även i ditt fall? Mina symptom är kroniskt illamående, kräkningar, uppblåst och gasig tarm, vattniga diaréer och oregelbundna tarmrörelser. Vid akuta symptom tycker jag att ImodiumPlus är ett mirakelmedel för att lugna tarmen, samt Nexium/Omeprazol för magsäcken (om du har liknande symptom). Annars är det som hjälper mig faktiskt att äta stora mängder mat (för att fylla tarmarna och få dem att arbeta bättre), undvika mjölkprodukter i större mängder (glass, pannkakor tex) samt alkohol, kaffe, bakverk, vissa råa grönsaker (paprika och lök) mm. Äta nyttigt helt enkelt.
    Hoppas att du blir bättre snart!

• Vi2alltid

nu har jag inte läst alla svar, men du har inte funderat på om du är laktosintolerant?
    symptomen stämmer in på det, och det brukar läkare inte kunna ta prover för att konstatera...

• brudpar08

Det är ju hopplöst att gå till doktorn i sverige! jag tycker aldrig att jag fått någon hjälp när jag varit där, vad det än har varit för...*argh* Har tyvärr inga tips men jag hoppas att du på något sätt lyckas få klarhet med din mage.

• FruRålin080808

Tack för era svar!
    Laktos är jag testad för...Men det är det inte...Nu i vårdstrejkstider så är det ju inte aktuellt med min provsvar så jag får väl vänta tills strejken är över...

Vi2alltid skrev 2008-05-27 13:20:36 följande:
    nu har jag inte läst alla svar, men du har inte funderat på om du är laktosintolerant?symptomen stämmer in på det, och det brukar läkare inte kunna ta prover för att konstatera...
    FruHamberg...Har faktiskt funderat på homeopat, men har inte hittat någon i stan...Ska kolla runt lite.
  • Ilbäcksan

Det låter nästan som att du kanske har IBS, gå in och läs lite på www.ibsforum.se där finns lite information och lite tips på vad du kan prova.

• Mikabella

Sak in till doktorna o göra en gastrostopi på fredag..Ush längtar inte, men gör vad som helst för att jhitta felet på min mage. Har hållt på i 6 år nu. 6 olika läkare o inget vettigt svar..Inte gluten, inte laktos, inte magsår, inte IBS, inte microblödningar, inte cancer. Äter normalt, håller igång, inte överviktig o har aldrig varit. Detta tar på psyket! Vet inte när magen börjar krångla, jästa upp till trippelstorlek, få allvarliga kramper eller bara kräka upp allt jag försöker stoppa i den...Ont som bara den har jag i stort sätt alltid... aj aj aj vad jag är trött på detta!

• FruRålin080808

Lider med dig! Hoppas att de hittar något(missförstå mig absolut inte!!) så att du kan få hjälp...Lycka till! Kram

Mikabella skrev 2008-05-28 14:17:59 följande:
    Sak in till doktorna o göra en gastrostopi på fredag..Ush längtar inte, men gör vad som helst för att jhitta felet på min mage. Har hållt på i 6 år nu. 6 olika läkare o inget vettigt svar..Inte gluten, inte laktos, inte magsår, inte IBS, inte microblödningar, inte cancer. Äter normalt, håller igång, inte överviktig o har aldrig varit. Detta tar på psyket! Vet inte när magen börjar krångla, jästa upp till trippelstorlek, få allvarliga kramper eller bara kräka upp allt jag försöker stoppa i den...Ont som bara den har jag i stort sätt alltid... aj aj aj vad jag är trött på detta!
  • FruRålin080808

Symtomen på IBS och glutenintolerans kan vara nästan de samma så det är svårt att veta vilket det är...Nu när vårtstrejken är över kanske jag kan få mina provsvar så jag kan få veta vad det kan vara...

Ilbäcksan skrev 2008-05-28 08:24:38 följande:
    Det låter nästan som att du kanske har IBS, gå in och läs lite på www.ibsforum.se där finns lite information och lite tips på vad du kan prova.
  • Brud 08

Har inte läst hela tråden, och självklart ska du utredas. Men ett tips som jag (har haft problem med gasig mage länge) och en arbetskamrat (som haft stora problem med magen) blivit hjälpta av är att ta en "hutt" Aloe Vera varje morgon. Har kört det drygt en månad och är aldrig gasig längre. Märket jag dricker är Forever, men det finns säkert andra märken med Aloe Vera. Vad jag förstår måste man dock kolla att produkten innehåller ordentligt med Aloe Vera och inte bara en liten del. Aloe Vera ska stå först i innehållsförteckningen (det som står först är det mest av).
    Är sjuksköterska och är lite skeptisk till mirakelörter osv, men måste säga att Aloe Vera verkligen har hjälpt mig. Min arbetskamrat hade större problem än jag och känner sig också helt bra i magen.

Hoppas det löser sig för dig, finns inget som sänker en så mycket som att gå och må dåligt i magen.

• junikul08

Brud 08: var köper du din Aloe Vera?

• Ilbäcksan

Jag har också testat aloe vera juice på hälsokost, men den smakade äckligt och hjälpte ingenting, snarare fick jag magknip...

Det har kommit ett nytt receptfritt läkemedel på Apoteket som heter Imogaze som jag köpt idag, ska prova det och se om det blir bättre. Jag kan följa upp efter någon vecka eller så och se om det känns bättre.

• Garonne

Enligt vårdcentralen som jag pratade med så är inte laktos-testen helt tillförlitliga. Sjuksköterskan som jag pratade med var själv laktosintolerant, men hennes test hade visat att hon inte var det. Så uteslut inte det helt bara för att testet var negativt. Efter att ha läst denna tråd så ska jag nog gå och göra ett gluten-test själv...

• FruRålin080808

Har testat laktosfri kost, men det hälpte inte=(

Garonne skrev 2008-05-29 14:22:33 följande:
    Enligt vårdcentralen som jag pratade med så är inte laktos-testen helt tillförlitliga. Sjuksköterskan som jag pratade med var själv laktosintolerant, men hennes test hade visat att hon inte var det. Så uteslut inte det helt bara för att testet var negativt. Efter att ha läst denna tråd så ska jag nog gå och göra ett gluten-test själv...
  • Mikabella

Funkar inte påmig heller Inte gluten heller. Åh förstår verkligen ditt problem ! Är inge kul. Min matsmälltningsförmåga är så himlans långsam...detta gör att mat liksom ligger kvar för länge... Gör att jag svullnar o får väldigt ont. Hur funkar din matsmälltning? Kanske kan vara något att kika på annars? mina tarmar är liksom lite mer "raka" än normalt.

FruRålin080808 skrev 2008-05-29 16:45:48 följande:
    Har testat laktosfri kost, men det hälpte inte=(
  • Brud 08
    junikul08 skrev 2008-05-28 22:57:24 följande:
    Brud 08: var köper du din Aloe Vera?
    Jag köper den via en tjej som säljer Forevers produkter (i Gröndal) om du bor i Stockholm.
Svar på tråden uppsvälld mage=(