• FruRålin080808

uppsvälld mage=(

Jag har ofta problemmed magen ibland är den som en ballong, uppsvälld och gasig. Dessutom har jag andra besvär som ömsom hård och ömsom lös och ibland illamående. Det är jobbigt och jag mår dåligt av det här. Jag är orolig att jag ska ha problem med magen på vår bröllopsdag. Det kan ju faktiskt förstöra hela dagen för mig...Har varit hos läkare ett antal gånger för problem med magen(första gången jag låg på sjukhus pga magen var jag 11år och nu är jag 38)Innan jul hade jag ofta ont i magen, tordde då att det berodde på stress men gick ialla fall till vårdcentralen för att kolla upp det. Läkaren avfärdade mig när jag påpekade att min pappa är glutenintolerant och min faster också. Han sa att det är ovanlig att man får diagnosen när man är så gammal(VADÅ gammal!!!;) Tillsaken är att pappa och min faster fick diagnosen när de var i 50- års åldern. Jag fick tjata mig till ett blodprov. När jag fick hem svaret hade de tagit fel prov! Så det var bara att traska ner och ta om det igen. Jag har inte fått var än och väntan är jobbig. Finns det någon annan som har samma besvär? Jag håller på att bli tokig! Ena dagen passar mina byxor och andra dagar inte för att magen är så svullen. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden uppsvälld mage=(
  • Piru

Har också problem med magen, som beror på stress tror jag. Tycker inte ni det är jobbigt när magen låter?? Jag tycker det är jättejobbigt och blir nervös/orolig att min mage ska låta i vissa sammanhang vilket såklart inte gör mina besvär bättre...

• Piru

Har också problem med magen, som beror på stress tror jag. Tycker inte ni det är jobbigt när magen låter?? Jag tycker det är jättejobbigt och blir nervös/orolig att min mage ska låta i vissa sammanhang vilket såklart inte gör mina besvär bättre...

• Bridezilla Light

Jag har precis samma problem. Jag har minskat ner på laktos och det har hjälpt men inte blivit helt bra ändå. Har inte vart till läkaren, men tror att jag ska göra ett försök snart. Börjar bli trött på att alltid ha problem med magen!

• 27juni2009

Jag läser just nu en kurs i födoämnes överkänslighet o jag tror du har gluten intolerans. många som får diagnosen IBS har egentligen en odiagnostiserad celiaki (glutenintolerans). Att ha en odiagnostiserad celiaki är tyvärr väldigt vanlig och det gör oxå att många får sin diagnos "sent" i livety trots att man haft bektymmer tidigt. sen kan en celiaki bryta ut sent i lvet oxå men den är genetiskt betingad så i ennt DNA test skulle man settd et från början.
    Hoppas verkligen att du snart får ditt blodprovs svar så du hinner göra en biopsi innan bröllopet o få en klar diagnos. innan du har en klar diagnos sakll du ABSOLUT INTE ta bort gluten ur kosten för då läker tarmluddet och man får ett missvisande svar på biopsin. Med tanke på att du har celiaki i släkten förstår jag inte varför läkaren misstrott dig där, den läkaren verkar inte ha koll på födoämnesallergier vill jag våga påstå. hoppas du får hjälp så du kan njuta av ditt bröllop Kan tillägga att jag själv skall söka läkare o göra blodprov då jag själv misstänker en celiaki

• Kärlek ger näring åt själen

Jag tror också du är glutenintolerant. Och det är inte en åldersfråga om du har det eller ej.. Det kan bara vara så att dina symtom är mer påvisande nu än tidigare.

jag råder dig att INTE byta ut kosten än förrens läkaren sagt det till dig. För om det skulle visa sig på blodprovet så kan de vilja göra en gastroskopi för att se hur pass mkt och var irritationen sitter och har du då ätit glutenfri kost så ger detta ett missvisande resultat.

många som har gluten får som tidigare skrivit en felaktig diagnos. *tyvärr* Det finns så många olika symtom på just gluten där personer blir deprimerade och blir behandlade för det istället
    Hoppas att du får svar snart.

annars så finns det nu ett receptfritt läkemedel på Apoteket. Som ska lugna en uppblåst mage.. Värt och testa om inget annat

• FruRålin080808

Tack för alla svar! Jag misstänker nog celiaki och ännu mer nu. Faktum är att jag för ca 5 år sedan fick diagnosen fibromyaligi eftersom jag alltid var trött, hade orolig mage, trötthet och depression. Nu börjar jag fundera om förklaringen kan vara att jag inte tål gluten. Jag har hört att man inte ska mixtra med den glutenfria kosten själv så det har jag inte gjort. Har också hört att man kan vara överkänslig mot laktos också innan mman har tagit bort gluten ur kosten, stämmer det? Den senaste tiden har jag varit konstant trött, mått illa och gått ner i vikt...Vissa dagar kan jag springa på toa 4 ggr andra ingen...
    Tack än en gång för era svar och "pepping"! Kramar

• Kärlek ger näring åt själen

Jag tycker det låter som Celiaki när du beskriver symtomen du har/haft. Hoppas verkligen att du får svar på blodprovet så du slipper gå och oroa dig (vilket man gör ändå).

Du har garanterat lågt järnvärde med vilket resulterar i att du är trött.

Ett annat tips är att du vänjer magen sakta.. så du inte äter glutenfri direkt för det kommer att göra att din mage får ännu mer fnatt. Det bästa är att du försöker vänja magen succesivt. För när du går över helt på glutenfri kost så får magen en chans att arbeta normalt men även att kunna läka. Vilket kommer att göra att du kan få ont i magen men även att du märker av liknande symtom som du redan har.

Många styrke kramar ifrån lilla mig (som har haft diagnosen Celiaki sedan jag var 5 månader)

• FruRålin080808

Tack tack!
    Kram
    Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-05-18 22:09:55 följande:

Jag tycker det låter som Celiaki när du beskriver symtomen du har/haft. Hoppas verkligen att du får svar på blodprovet så du slipper gå och oroa dig (vilket man gör ändå). Du har garanterat lågt järnvärde med vilket resulterar i att du är trött. Ett annat tips är att du vänjer magen sakta.. så du inte äter glutenfri direkt för det kommer att göra att din mage får ännu mer fnatt. Det bästa är att du försöker vänja magen succesivt. För när du går över helt på glutenfri kost så får magen en chans att arbeta normalt men även att kunna läka. Vilket kommer att göra att du kan få ont i magen men även att du märker av liknande symtom som du redan har.Många styrke kramar ifrån lilla mig (som har haft diagnosen Celiaki sedan jag var 5 månader)
  • grabbarna

ja du kan vara överkänslig mot laktosen innan du plockar bort gluten dom följs liksom ofta åt vilket beror på att tarmen är skadad..

ooo trötthet jisses vad jag var trött innan jag fick min diagnos ujujuj det enda jag kunde tänka på var att sova.. det tog ung 2 år innan jag mådde på topp men värken försvann nästan omgående och dom andra magbesvären också samt att jag inte är så himla blek som jag alltid varit och inte heller fullt så mager...

man är ju känslig mot gluten hela livet och tittar vi (jag och mina föräldrar) tillbaka så förstår dom i efterhand att jag varit sjuk pga det hela mitt liv men att jag haft perioder när det varit lugnare och iom att jag aldrig haft dom vanligaste symptomen så tog det så många år att få diagnos, jag hade tex sån svår vitaminbrist i högstadiet att jag hade utslag i ansiktet men det enda som hände var att jag fick vitamintillskott sedan låg besvären i vila 5 år ung innan dom blossade upp i form av magsmärtor och kramper efter en magsjuka men det tog 8 år till med dagliga smärtor innan jag fick diagnos.

sorry det blev långt men stå på dig och se till att du får en ordentlig utredning.

Svar på tråden uppsvälld mage=(