• FruRålin080808

uppsvälld mage=(

Jag har ofta problemmed magen ibland är den som en ballong, uppsvälld och gasig. Dessutom har jag andra besvär som ömsom hård och ömsom lös och ibland illamående. Det är jobbigt och jag mår dåligt av det här. Jag är orolig att jag ska ha problem med magen på vår bröllopsdag. Det kan ju faktiskt förstöra hela dagen för mig...Har varit hos läkare ett antal gånger för problem med magen(första gången jag låg på sjukhus pga magen var jag 11år och nu är jag 38)Innan jul hade jag ofta ont i magen, tordde då att det berodde på stress men gick ialla fall till vårdcentralen för att kolla upp det. Läkaren avfärdade mig när jag påpekade att min pappa är glutenintolerant och min faster också. Han sa att det är ovanlig att man får diagnosen när man är så gammal(VADÅ gammal!!!;) Tillsaken är att pappa och min faster fick diagnosen när de var i 50- års åldern. Jag fick tjata mig till ett blodprov. När jag fick hem svaret hade de tagit fel prov! Så det var bara att traska ner och ta om det igen. Jag har inte fått var än och väntan är jobbig. Finns det någon annan som har samma besvär? Jag håller på att bli tokig! Ena dagen passar mina byxor och andra dagar inte för att magen är så svullen. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden uppsvälld mage=(
  • FruRålin080808

Grabbarna, tack för ditt svar. Skönt att du mår bra nu. Jag har hört någonstans att man kan få hudproblem och jag får ofta bölder lite här och var på kroppen. Dessutom har jag den senaste tiden inte haft någon aptit och mått så illa att jag kräkts ibland...Ibland kan jag känna mig så orkeslös att jag inte orkar ta mig ur sängen på morgnarna. Det enda som inte stämmer på mig är att jag inte är super smal, men jag har gått ner i vikt det senaste halvåret och det är då magbesvären blivit värre...

• Sagesse

Det är så det är med glutenintolerans: vissa får alla symptom, andra får bara vissa. Jag var inte heller supersmal, hade ingen märkbar viktnedgång heller. Jag hade dessutom inga jätteproblem med magen, åtminstone inte mer än många stressade kompisar. Trött däremot, ja i efterhand märker jag verkligen skillnaden. Och utslag i hårbotten och på ryggen har jag haft sen mellanstadiet. Stå på dig som sagt!

• grabbarna

man får ju om man har obehandlad celiaki en väldigt kraftig vitaminbrist och det kan visa sig på alla möjliga konstiga sätt på mig visade det sig förutom trötthet och utslagen som tonåring som en enorm blekhet och alla trodde att jag verkligen såg ut som en albyl men fullt så blek är jag inte så dina hudproblem kan mycket väl vara pga det om inte annat är det dags för läkaren att ta dig på allvar och med celiaki i den närmsta familjen kan jag inte begripa att dom tvekar att göra en ordentlig undersökning...

och alla får inte dom typsika symptomen det är så oerhört individuellt

hoppas du får svar snart

• grabbarna

ja visst märken man eftråt hur trött man var, läkaren på medicinkliniken sa till mig att du tror att du mår toppen nu (det var 6 månader efter diagnos) vänta bara tills det gått ett år då kommer du känna oj är det så här man mår när man mår bra...det tog visserligen 2 år för mig att hamna på topp men oj så rätt han hade.....

Sagesse skrev 2008-05-19 06:05:26 följande:
    Det är så det är med glutenintolerans: vissa får alla symptom, andra får bara vissa. Jag var inte heller supersmal, hade ingen märkbar viktnedgång heller. Jag hade dessutom inga jätteproblem med magen, åtminstone inte mer än många stressade kompisar. Trött däremot, ja i efterhand märker jag verkligen skillnaden. Och utslag i hårbotten och på ryggen har jag haft sen mellanstadiet. Stå på dig som sagt!
  • FruRålin080808

Kliande hårbotten känner jag igen...Hur är det nu?

Sagesse skrev 2008-05-19 06:05:26 följande:
  • Cissit

Jag har liknande problem men har inga födoämnesallergier utan helt enkelt bara "känslig tarm". Har fått diagnosen IBS men har även en motorikstörning i tarmen som gör att jag får grymma kramper ibland. Jag har fått lite hjälp av att ändra min livsstil och få det mindre stressigt men även bulkmedel (inolaxol) hjälper. Kanske kan vara något att testa? Annars handlar det mkt om att undivika mat som är retande och gasbildande.

• Cissit

Förresten, jag har också fibromyalgi. Dessa magproblem kan vara en del i sjukdomsbilden, det är extremt vanligt, nästan alla med fibromyalgi har liknande problem tyvärr :( Men se till att bli ordentligt utredd för eventuella födoämnesallergier iallafall! Mig har de gått igenom totalt massa gånger.

• Ilbäcksan

Jag har också problem med magen,har haft det i ca 5 år och har varit iväg på ett flertal utredningar. Alla har samma resultat, det är inget fel på mig! Ändå lider jag av uppblåst mage i princip varje dag och speciellt på morgonen är jag väldigt dålig i magen. Jag har testat laktos och gluten, jag har gjort tester ifall jag är känslig mot någon mat, men icke... Jag har legat under röntken för att se om det är allvarligare, men de har inte hittat något där heller. Jag är också väldigt orolig för hur det ska gå på bröllopsdagen, för det är inte så lätt att gå på toa med en stor brudklänning... Jag ska försöka leva på fil dagarna innan... Hur sjutton går man på toa förresten med brudklänning??

• FruRålin080808

Du får kanske ta tärnan till hjälp när du ska på toa?;)
    Jag ska ha en knäkort klänning så det är nog lite lättare...
    Lider med dig...Det är ju bättre att de hittar något, om du förstår vad jag menar. Hellre ha en diagnos som man kan göra något åt än att ha en mage som krånglar hela tiden. Min pappa gick i 30 år och hade problem med magen och fick höra att det var magkatarr och magsår...Sen visar det sig att han är glutenintolerant!

Ilbäcksan skrev 2008-05-19 19:38:26 följande:
    Jag har också problem med magen,har haft det i ca 5 år och har varit iväg på ett flertal utredningar. Alla har samma resultat, det är inget fel på mig! Ändå lider jag av uppblåst mage i princip varje dag och speciellt på morgonen är jag väldigt dålig i magen. Jag har testat laktos och gluten, jag har gjort tester ifall jag är känslig mot någon mat, men icke... Jag har legat under röntken för att se om det är allvarligare, men de har inte hittat något där heller. Jag är också väldigt orolig för hur det ska gå på bröllopsdagen, för det är inte så lätt att gå på toa med en stor brudklänning... Jag ska försöka leva på fil dagarna innan... Hur sjutton går man på toa förresten med brudklänning??
  • Sommargrönt

Jag fick min glutendiagnos för 2 år sedan, 23 år gammal. Den kan visst dyka upp när som helst. och har du haft problem med magen sen du var 11 år, så har den ju antagligen varit där hela tiden! Verkar som att det spelar stor roll vilken läkare man har. Jag hade inga magproblem och min doktor nosade reda på det utan att jag bad om det. Vissa har koll, andra inte. Gå till en annan doktor!

Svar på tråden uppsvälld mage=(