• patti87

vi slipper riset !

idag träffade vi prästen för andra gången och han berättade att de har förbjudit att kasta ris i den kyrkan vi ska gifta oss i, för att det är så många fattiga i världen som svälter, och här kastar vi ris som man egentligen kan äta (dom har egentligen helt rätt)....jag tyckte att det lät bra så det är bara skönt att slippa riset, blir nog mycket trevligare med sopbubblor och rosenblad :)

• Svar på tråden vi slipper riset !
  • Lavendelblomma

Pga fattigdom!?
    eh...
    De flesta som gifter sig i Sverige skulle nog kunna sponsra en hel by i Afrika med mat o skolgång istället.
    Så att just riset skulle vara så "känsligt"...

Ok, bättre att kanske tänka på ngt än inget...
    Men ändå lite ur proportion, enligt min åsikt.

• Goldensea

Hmm.. en något dum fråga och kanske lite OT men om man köper de såpbubblor som finns i bröllopsaffärer och på bröllopssajter här på nätet kan man vara säker på att de inte ger fläckar då? Vi var helt inne på såpbubblor ända till m2b's bror ifrågasatte om de inte lämnade fläckar på fracken..

• esset50
    Lavendelblomma skrev 2008-06-19 21:41:29 följande:
    Pga fattigdom!?eh...De flesta som gifter sig i Sverige skulle nog kunna sponsra en hel by i Afrika med mat o skolgång istället. Så att just riset skulle vara så "känsligt"...Ok, bättre att kanske tänka på ngt än inget...Men ändå lite ur proportion, enligt min åsikt.
    Kunde inte sagt det bättre själv.

Jag har med eget ris om jag är gäst på någons bröllop. En symbolhandling för god fruktsamhet. De som redan har de barn de tänkt ha kastar jag inget ris på. Jag kastar väl typ 1/2 portion per gång, och det är inte ens varje år som någon i bekantskapskretsen/släkten gifter sig. Jag kan ju krympa min egen riskonumtion med ung 0,02% så räcker det gott o väl till.
  • patti87

bara för att det är en tradion måste man faktisk inte följa den.
    nu är det så att våran kyrka har förbjudit det och det har vi inga som helst problem med! vi är snarare glada att slippa få ris över sig.

finns andra grejer man kan göra, kasta rosenblad eller blåsa såpbubblor. finns sånna som inte ger fläckar.

• patti87

vi gifter oss inte i sverige ville jag också skriva.

• Fenixx
    Skottdagen2008 skrev 2008-05-14 13:50:24 följande:
    Vi hade tomtebloss (det var ett vinterbröllop) och det var hur nice som helst att gå igenom gången av gäster och tomtebloss
    såå mysigt det lät!!
  • Fenixx

vi ska ha solrosfrön på vårat, men då är vi också utomhus.

• Lavendelblomma

Nä du har helt rätt!
    Jag tyckte bara att det var lite löjligt av kyrkan att förbjuda riset pga. av det.
    Då kanske de kunde förbjuda dekorationerna i kyrkan (blommorna), förbjuda mer än 20 gäster (det blir dyrt med för många), klänningen skulle få kosta max XXX osv.
    Riset är väl det minsta problemet när man tänker på fattiga hungriga barn! Alla andra utgifter/handlingar runt ett bröllop är ju så mkt mer kostsamma än riset!

patti87 skrev 2008-06-20 09:56:11 följande:
    bara för att det är en tradion måste man faktisk inte följa den. nu är det så att våran kyrka har förbjudit det och det har vi inga som helst problem med! vi är snarare glada att slippa få ris över sig. finns andra grejer man kan göra, kasta rosenblad eller blåsa såpbubblor. finns sånna som inte ger fläckar.
  • patti87

jag fast vårat bröllopet och kostnader har ju ingenting med det och göra vad kyrkan har bestämt.

självklart finns det så många andra grejer man kunde gjort för dom pengarna, men att kyrkan har förbjudit ris har ju faktiskt ingenting med vårat bröllop att göra.

• Lavendelblomma

Nä absolut inte!
    Det menade jag inte heller :)

patti87 skrev 2008-06-20 11:18:57 följande:
    jag fast vårat bröllopet och kostnader har ju ingenting med det och göra vad kyrkan har bestämt. självklart finns det så många andra grejer man kunde gjort för dom pengarna, men att kyrkan har förbjudit ris har ju faktiskt ingenting med vårat bröllop att göra.
  • patti87

fast jag tycker faktiskt att det inte är några konstigheter alls med det här.

• 08agusti08

jag tycker ärligt att det e lite knasigt att vi tar bort traditioner pga andra världsdelar. sen så säger jag inte att det är fel att hjälpa andra länder vi donerar ofta en slant men ska alla sluta med att kasta ris på bröllop för att andra inte har ris.. då ska vi väl gifta oss i billiga klänningar och inte ha så mkt annat som kostar en förmögenhet... ris = rikt hem, fruktbarhet det e ju därför man gör det.. vi kommer ha 70 personer som kastar ris på oss... nu har jag redan två barn så vi hoppas inte på bli fruktbara utan rika hehehe allt i livet beror på var o en... bubblor eller ris skitsamma ska väl betyda samma sak men jag vill ha ris och förljer många andra traditioner både svenska o chilenska.

• patti87

varför ens följa alla traditioner?? vi ville inte ens ha ris ifrån hela början...derför gjorde de ingenting att riset försvinner :P

• Balinda
    Pyron skrev 2008-05-13 18:43:26 följande:
    Nej men jag känner en som jobbar med fåglar. Hon säger att de inte mår dåligt av riset. Och jag litar fullt på henne.Sen har just den disskussionen varit uppe innan här på BT och det finns flera som har sagt samma sak.
    ja det är ju bara en gammal myt det där om fåglarna det kan man läsa varsomhelst. du har helt rätt :)
  • gustafmatilda

Vi ville inte heller ha ris och sagt att vi inte skulle fixa det, men om någon annan hade med sig ris och ville kasta så fick de självklart göra det. När vi sen kom ut ur ruinen så stod ALLA med ris i händerna och kastade över oss - mamma och svärmor var lite finurliga där, eller om det var värdparets idé?! I vilket fall som helst så var det ganska roligt, och vissa kort blev såå snygga med riset över oss. Det var lite kul för när vi lämnade hotellrummet morgonen därpå var det fullt med ris överallt ;)

• Snart fru Nilsson

Vi har prövat är hemma med en provburk och det fläckar inte av sig. Kan inte svara hur det funkar med vanliga som barnen brukar göra bubblor av, dessa är just för bröllop och det står t o m på deras hemsida att det inte ger fläckar.

Goldensea skrev 2008-06-19 21:41:51 följande:
    Hmm.. en något dum fråga och kanske lite OT men om man köper de såpbubblor som finns i bröllopsaffärer och på bröllopssajter här på nätet kan man vara säker på att de inte ger fläckar då? Vi var helt inne på såpbubblor ända till m2b's bror ifrågasatte om de inte lämnade fläckar på fracken..
  • blivande fru carlsson

*SSSSSS* fattigdom!!!!! det var det tokigaste jag hört.
    Det handlar nog om att vaktmästaren inte vill sopa!! Vi får kasta ris hur mycket vi vill för vår präst

• patti87

men kan man inte bara accteptera det helt enkelt. alla gör ju hur dom vill. nu är det ju så att vi faktiskt inte ville ha ris ifrån hela början...så när prästen nämde det blev vi bara glada över det.

alla kyrkor är ju olika. vissa förbjuder ju att kasta blommor inne för att golvet blir förstört, det kan jag faktiskt förstå eftersom dom flesta kyrkor är jättegamla. man får helt enkelt accteptera det. inget mer med lixom.

• DALAnna

Jag jobbade på ett bröllop för ett tag sen, å där hade de både såpbubblor å även sockerhjärtan istället för ris.. Romantiskt! .. lite finurligt det där med sockerhjärtan tycker jag.. så vill nog ja ha det, den dan det är min tur.. =)

Svar på tråden vi slipper riset !