• patti87

vi slipper riset !

idag träffade vi prästen för andra gången och han berättade att de har förbjudit att kasta ris i den kyrkan vi ska gifta oss i, för att det är så många fattiga i världen som svälter, och här kastar vi ris som man egentligen kan äta (dom har egentligen helt rätt)....jag tyckte att det lät bra så det är bara skönt att slippa riset, blir nog mycket trevligare med sopbubblor och rosenblad :)

• Svar på tråden vi slipper riset !
  • Brudgummarna

Får jag fråga vilken kyrka eller församling det är?

• MDoJB

Bra att det är förbjudet att kasta ris med tanke på fåglarna som inte mår bra av det. Men det finns ju andra saker man kan kasta - konfetti, rosblad, sockerhjärtan mm.

• Pyron

Det är bara snack att fåglarna blir dåliga av riset.

• MDoJB

Hur vet du att fåglarna inte mår dåligt av riset? Är du ornitolog eller veterinär!

• Brud 08

Det känns som en lite konstig förklaring till förbudet ändå... Det finns väl mycket värre och slösaktiga saker man gör i västvärlden än att kasta lite ris. Visst, även små smulor är bröd men jag köper hellre förklaringar som att det drar till sig råttor, är jobbigt att sopa upp o.s.v.

patti87 skrev 2008-05-13 17:16:51 följande:
    idag träffade vi prästen för andra gången och han berättade att de har förbjudit att kasta ris i den kyrkan vi ska gifta oss i, för att det är så många fattiga i världen som svälter, och här kastar vi ris som man egentligen kan äta (dom har egentligen helt rätt)....jag tyckte att det lät bra så det är bara skönt att slippa riset, blir nog mycket trevligare med sopbubblor och rosenblad :)
  • Pyron

Nej men jag känner en som jobbar med fåglar. Hon säger att de inte mår dåligt av riset. Och jag litar fullt på henne.

Sen har just den disskussionen varit uppe innan här på BT och det finns flera som har sagt samma sak.

• fromheretoeternity

Hej!

Jag vill bara varna lite för det där med såpbubblor. Min kompis hade det på sitt bröllop och hon fick fula "såpfläckar" på klänningen, såg ut som blöta ringar typ.
    Rosenblad tycker jag verkar bäst! Organiskt!

• misstrixie

Tycker det är en fin tanke av kyrkan. Visst finns det många andra saker vi slösar med men frågan om bristen på ris är ju väldigt aktuell just nu.

• patti87

vi tyckte att det lät helt okej, tycker inte alls att det är konstigheter med detta att dom föbjuder och kasta ris.

vi tillhör en katolsk kyrka för att vi är katoliker.

bor i tyskland.

• Brudgummarna

Jag tycker inte alls att det är konstigt. Även om man spenderar 10 ggr mer pengar på bröllopsbubblor än vad man skulle göra på ris så är det ett beslut som medvetandegör problemet med svält som vi har i världen.

Ris är bra mat för fåglar, det sväller inte mer än andra frön. Men just för att det är bra så är det ett problem. Man vill inte ha mer fåglar än nödvändigt på en kyrkogård. Massa gråsparvar som orädda kommer så fort brudparet kliver ut är en tråkig vana.

Såpbubblor ger fläckar men bröllopsbubblor är såpfria och ger inte fläckar. Man får vad man betalar för.

Svar på tråden vi slipper riset !