• patti87

vi slipper riset !

idag träffade vi prästen för andra gången och han berättade att de har förbjudit att kasta ris i den kyrkan vi ska gifta oss i, för att det är så många fattiga i världen som svälter, och här kastar vi ris som man egentligen kan äta (dom har egentligen helt rätt)....jag tyckte att det lät bra så det är bara skönt att slippa riset, blir nog mycket trevligare med sopbubblor och rosenblad :)

• Svar på tråden vi slipper riset !
  • Mrs G to be

Det finns gott om info på nätet om att det ABSOLUT INTE är farligt för småfåglar att få i sig ris. Många ornitologer och veterinärer som säger det. Bara att googla på det...!

MDoJB skrev 2008-05-13 18:39:56 följande:
    Hur vet du att fåglarna inte mår dåligt av riset? Är du ornitolog eller veterinär!
  • Lövings

Kolla på internet får du se...
    Det stämmer att fårglarna INTE mår dåligt av de..
    Kolla även på BT, finns många trådar om det

Hur vet du att fåglarna inte mår dåligt av riset? Är du ornitolog eller veterinär!
  • Lady o Lufsen

Först o främst:
    Ris är INTE farligt för fåglar! Det finns hur många djurskyddsidor som helst att besöka på nätet!

Sen:
    Ris (och annat i matväg- solrosfrön osv) är vid vissa kyrkor förbjudet för att det lockar till sig smådjur (gnagare exempelvis) som man INTE vill ha in i kyrkan där det oftast finns mycket gammal interiör som man gör allt för att skydda.

Anledningen er präst gav har jag dock aldrig hört förr

• jennieoper

Vi ska ha såpbubblor och jag köpte dem via en bröllopsbutik och de ger INTE fläckar!

• fromheretoeternity
    jennieoper skrev 2008-05-14 10:36:30 följande:
    Vi ska ha såpbubblor och jag köpte dem via en bröllopsbutik och de ger INTE fläckar!
    Oj vad bra! Vilken butik var det??
  • Lövings

tycker du ska kolla på denna sida:
    www.family.se/art/2.htm

• patti87

nu handlade faktiskt inte tråden om att ris är farligt eller inte farligt för fåglarna.

det handlar om att min kyrkla har förbjudut att kasta ris, det är med tanke för alla som svälter i världen och dom skulle göra allt för ris!!! och här slänger vi ris på marken.

jag tycker att det är en fin tanke av kyrkan. och jag är faktiskt glad att slippa få ris över mig :) blir inga sopbubblor för våran del utan rosenblad :) vackert och inte skadligt för någon!!

• Skottdagen2008

Vi hade tomtebloss (det var ett vinterbröllop) och det var hur nice som helst att gå igenom gången av gäster och tomtebloss

• Efter 11 år är det min tur

Jag tycker också att det är en fin och bra tanke bakom att man inte får kasta ris...lycka till på er dag //Anna

patti87 skrev 2008-05-14 13:41:55 följande:
    nu handlade faktiskt inte tråden om att ris är farligt eller inte farligt för fåglarna.det handlar om att min kyrkla har förbjudut att kasta ris, det är med tanke för alla som svälter i världen och dom skulle göra allt för ris!!! och här slänger vi ris på marken. jag tycker att det är en fin tanke av kyrkan. och jag är faktiskt glad att slippa få ris över mig :) blir inga sopbubblor för våran del utan rosenblad :) vackert och inte skadligt för någon!!
  • Indil

En fin, men lite ovanlig, tanke av er präst. Men nog kan väl ändå själv välja bort riset.
    Det verkar som om det varit ett krav på er att ha ris och enda anledningen till att ni kunde välja bort det var för att prästen sa till.

Svar på tråden vi slipper riset !