• FruRålin080808

OT Hur tacklar man det här...

Har fått reda på att en vän till mina barn har blivit sexuellt utnyttjad av sin pappa. Hon är 16 år och har blivit utnyttjad i tre år! Jag mår så dåligt över det här! Tjejen har enligt min dotter mått dåligt ett tag men min dotter har inte vetat varför. Jag vet inte hur jag ska prata med barnen om det här...Hur kan man göra så mot sitt barn! Jag lider med flickan och hennes familj. Tänk att få reda på att den man du lever med har förgripit sig på ert barn. Kan inte annat än att gråta.

• Svar på tråden OT Hur tacklar man det här...
  • anne på grönkulla

Stackars tjej, stackars familj.

Hur man ska prata med barnen? Jag har inga egna men vågar mig på att tro några saker de behöver höra för att inte det ska bli för mörkt och skrämmande och dramatiskt.

Att det händer men att det är fel. Att man inte ska acceptera om det händer en själv, oavsett vem som gör det. Vad man vill att barnen ska göra om de råkar på det (säger ifrån, pratar med någon vuxen - eller vad det nu kan vara).

• Lady o Lufsen

Jag tror på ärlighet...hur jävla hårt, svårt och vidrig sanningen än är...
    Om du kan så prata även med den flickan som har blivit utsatt! Få henne att förstå att du vet och finns där vad hon än kan behöva!

• dfk

Oj, vad jobbigt! Men det är jättebra att din dotters kompis äntligen har slagit hål på bubblan. Det blir ju en stor tragedi som nu ska byggas upp. Finns där för barnen och även för kompisen.
    Lyssna lyssna och lyssna.... Ta inte på dig allt ansvar att du måste vara en barnpsykolog och väga varje ord du säger.
    Du kan inte riva upp mer skada än det som har skett, det är viktigt att känna en trygghet att få prata och luta sig tillbaka på en stabil vuxen. Var inte rädd, men jag förstår att du är ledsen.
    Äntligen kan din dotters kompis få komma ur det här helvetet! Vet flickans mamma? Är hon trygg, där hon är nu?
    Finns det risker för henne att pappan fortfarande kan utnyttja henne? Det är viktigt nu att genom att hon berättat inte ska behöva vara kvar i situationen. Det är ett rop på hjälp!
    Dina egna barn kommer säkert att må bättre av att du pratar och lyssnar. Beroende på hur stora dina barn är, så måste man även prata om sånt här, för det blir så mycket mer skrämmande för barnen att inte de vuxna finns där i allt elände. Det är inte lätt och jag förstår att det känns jobbigt för dig!

• irresolute

Usch vad hemskt. Min mamma blev sexuellt utnyttjad under flera år av manliga släktingar från FYRA års ålder *gråter* kan ni begripa?! Det övergår mitt förstånd hur man kan göra något så hemskt.

• Vi2alltid

Tror det är viktigt att prata med barnen om att det ALDRIG kan vara ett barns fel när något sådant här händer. Det är ALLTID den vuxna som har gjort fel, han har ett problem som han måste få hjälp med.

• Kärleksvindar

Samma här! Ärligheten är det bästa kanske inte smärtfritt presis men nog det bästa.

Hoppas det blir bra!

• bofinkarna

Är han anmäld? Borde han om inte annat bli det anser jag!! SVIN!

• FruRålin080808

Ja, han sitter anhållen...´Tack och lov...Har pratat med min dotter ang tjejen och hon ska försöka stötta så bra det går. Både min dotter och tjejen är konfirmationsledare och min dotter tänkte prata med ledarna i kyrkan för att höra hur de tycker att hon kan stötta på bästa sätt. Mår fortfarande dåligt över det här...Det tar nog ett tag innan man kan fatta att det är sant. De bor bara en gata ifrån oss och man har sett dem tittsomtätt...Mina "stora" barn är 15 och 17 så dem kan vi prata med det här om men den "lilla" som är 8 1/2 är det svårare så för tillfället vet hon inget.

bofinkarna skrev 2008-05-04 17:43:40 följande:
    Är han anmäld? Borde han om inte annat bli det anser jag!! SVIN!
  • Stardusty

Jag måste säga att ni har tur som får reda på det nu så att det dels är över nu och dels att pappan kan bli polisanmäld.
    Jag har själv varit utsatt under flera år för liknande, fast av en manlig släkting, och har aldrig vågat berätta för min familj, endast min sambo och två av mina vänner som vet. Och nu är det försent att polisanmäla.

• weddinggirl08

FYYY F**N!! Det är så jävla vrickat allt som händer i världen. Jag blir arg! Dom borde flås levande de svinen.

Svar på tråden OT Hur tacklar man det här...