• irresolute

När vet man att det är dags att dra sig ur?

Jag har skrivit förut på gamla forumet så några av er kommer säkert känna igen detta. Jag och min sambo har varit tillsammans sedan november 2002, dvs nu i 5,5 år.

Jag friade på julen 2005 och han sa "Ja, självklart". Vi var sedan tidigare överens om att förlovning innebar giftermål inom ca 1-2 år. Jag ville vara ute i god tid så jag satte igång och planera direkt, köpte klänning m.m. Jag erbjöd mig att hålla i all planering (inte hans grej riktigt) och betalade dessutom allting själv (ringar, klänning, dekorationer osv) - allt för att han inte skulle känna sig tvingad till något.

Det enda jag ville ha hans hjälp med var att sätta datum - något som visade sig vara omöjligt. Under tio månaders förlovning blev han mer och mer negativ tills jag tillslut konfronterade honom och hans "ja" blev då till ett "nej". Bröllopet var avblåst och förlovningen bruten.

Anledningen? Jag är fortfarande 1,5 år senar inte riktigt säker. Först sa han att det var för att jag inte riktigt var säker på om jag ville ha barn - hans ord var "eftersom du inte vet om du vill ha barn eller inte så behöver vi ju inte ha så bråttom med att gifta oss heller"... Något jag blev väldigt sårad över och kände då att enda anledningen till att han överhuvudtaget skulle vilja ha mig är för möjligheten att få ett barn!!

Men sen ett par månader senare började han dilla om att han inte ens själv var så säker på att han ville ha barn, men han var helt säker på att han ville spendera resten av sitt liv med mig. Men likväl 1,5 år senare (och 5,5 års totalt förhållande) har han inte ens nämnt möjligheten om att gifta sig. Jag har försökt ta upp frågan lite då och då, men han säger inget om det och vill helst byta samtalsämne.

Han är "skilsmässobarn" så det kan säkert prägla hans syn på äktenskap, men ändå. Om han nu är så bergsäker på att han vill spendera resten av sitt liv med mig, vad är det då för skillnad att göra det officiellt och gifta sig??

Är jag dum som ens retar mig och tycker detta är jobbigt? Eller är jag berättigad till att tycka som jag tycker och när vet jag isf att det är dags att dra sig ur förhållandet?

Jag har hela tiden älskat honom så otroligt högt, men nu känns det bara så... förvirrat. Eller något. Jag vet knappt vad jag tycker och känner när jag ser på honom... Det "bekväma" är ju att stanna kvar, det skulle bli svårt för mig praktiskt och ekonomiskt att lämna honom. Dessutom så vill jag ju att det ska fungera - han är ju verkligen underbar i övriga avseenden, vi passar i övrigt väldigt bra i hop... men... Jag vet inte. Känns som jag svamlar, ni fattar väl ingenting vid det här laget... Och jag vet knappt vad jag ska skriva... Det är så rörigt i mitt huvud.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 15:01
    Jag skrev detta som ett svar i tråden, men tänkte sen att kanske inte alla läser tråden utan bara huvudinlägget, så därför kopierar jag in mitt svar även här!

"Tack så hjärtligt för alla era inlägg! Vad glad man blir när helt främmande människor är villiga att dela med sig av sina tankar, åsikter och tips. Internet är verkligen underbart ibland!

Jag tar till mig allt ni skriver!!

En sak jag vill säga är dock det här med barn och "dr. Phil-skalan". Jag tror inte vi ligger så långt ifrån varandra. Som sagt han är ju inte ens säker på att han vill ha barn längre och jag sa aldrig ett definitivt nej så jag tror inte att "ha barn eller inte" är vårt problem egentligen. Det är nog "bara" det här med "att vara gift eller inte".

Men jag uppskattar ändå allt ni säger, fortsätt gärna komma med tankar. Jag försökte verkligen prata med honom i helgen, men varje gång jag tänkte öppna munnen så kändes det bara så fel att dra upp det. Och som Originalrosen skrev så känns det som att jag vill nog hellre leva med honom utan att vara gift än att lämna honom om han inte vill gifta sig.

Men samtidigt... Varför känns det fortfarande så jobbigt? Jag tror verkligen att det skulle känts bättre om han bara sagt nej från första början, istället för att först sagt ja och sen ångrat sig - det som satte ett sånt djupt sår i mig att det förmodligen är det jag fortfarande känner av... Och att inte kunna ge folk som frågar "varför bröt ni förlovningen/varför är ni inte gifta än/varför ska inte ni gifta er" ett svar. För jag vet inte själv.

Kanske snarare är det jag behöver fråga honom?
    Varför blev det som det blev/är det som det är?"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 15:31
    OK ett nytt tillägg. Glömde faktiskt bort denna tråd :) Jag frågade min sambo för ett par veckor sedan nu följande fråga:

"Om någon frågar dig varför vi bröt förlovningen - vad skulle du svara då?"

Han var tyst en stund och svarade sen att han inte visste... Jag sa att jag heller inte visste och att det var jobbigt. "Ja..." sa han bara. Då sa jag att "Jaha. Vi får väl helt enkelt svara att vi inte har en aning om varför vi bröt vår förlovning då." Sen låg vi där i sängen som två små fån och sa inget mer. Jag visste inte vad jag skulle säga och han visste absolut inte vad han skulle säga.

Vad gör jag nu då?

• Svar på tråden När vet man att det är dags att dra sig ur?
  • irresolute

Tack, kassandra! Ja, jag önskar att det inte var jobbigt. Som jag skrev: jag vill ju vara med honom, jag har honom - varför räcker inte det?

• Duchess

Antagligen därför att du vill mer än att bara "ha honom". Att vilja gifta sig är verkligen inte fel! Att vilja ha barn är sannerligen inte heller fel. Samtidigt är det lika rätt att inte vilja gifta sig och att inte vilja ha barn.

Kruxet uppstår när två parter i en relation inte vill samma saker..

irresolute skrev 2008-05-08 12:44:41 följande:
    Suck. Varför kan jag inte släppa detta? Jag vill ju vara med honom - jag har honom - varför kan jag inte bara nöja mig med det och släppa taget om allt annat??
  • irresolute

Duchess - du har rätt. Men innebär det att det aldrig kommer fungera oss emellan om jag fortsätter känna så här?

• Duchess

Bra fråga. Det beror väl på om din sambo också fortsätter att känna som han gör.

Jag kanske är krass, men vissa saker tror jag faktiskt inte att man kan kompromissa om.

irresolute skrev 2008-05-08 13:40:14 följande:
    Duchess - du har rätt. Men innebär det att det aldrig kommer fungera oss emellan om jag fortsätter känna så här?
  • Tooticki

Jag har bara läst enstaka inlägg i tråden och vad jag förstår så är hans svar på allt vad som rör framtid/förlovning/giftermål och barn "jag vet inte", stämmer det?

I så fall undrar jag om du verkligen vill leva med en människa som inte bryr sig om att formulera sina tankar och känslor kring er framtid? Och kanske borde du ställa ett ultimatum, säga att "jag respekterar dina tankar och åsikter men då måste du presentera dem och tills du gjort det så kan vi nog inte leva tillsammans".

• irresolute

Tack för era åsikter. Det är både sant och osant att han inte ger några svar, han har ju faktiskt sagt att han VILL leva resten av sitt liv med mig, men där tar det stopp på orden. Det enda jag hört efter det är "jag vet inte"... Kanske borde jag nöja mig med att han vill leva resten av sitt liv med mig? Men innerst inne känns det som att "om han nu är så säker på att det är mig han vill leva resten av sitt liv med - varför vill han då inte gifta sig med mig?"

• Sommargrönt

För mig hade det nog varit solklart. Kan man inte kommunicera hade jag inte klarat av ett förhållande. Visst kan vissa saker vara svåra att prata om. Och ibland kanske man till och med behöver hjälp av familjerådgivning eller annan neutral part. Men om du mår dåligt över detta och det har gått 1,5 år, så har du antingen inte förklarat nog tydligt hur illa ovetskapen om varför gör dig, eller så bryr han sig inte om att du mår dåligt...Så förklara rätt ut med "jag mår fruktansvärt dåligt av detta" och "vi måste prata ut" i samma mening. Har du redan gjort det och han vägrar...så hade jag nog försökt gå...Kram på dig!

• Zoria

får lite känslan av att han hoppas på att du ska ändra dig beträffande skaffa barn, så det är lite det han väntar på. Dessvärre även om han har sagt att han kan leva med dig utan barn m.m. så tror jag att det alltid kommer ligga där. Att vilja ha barn är stort. Jag känner till andra förhållanden som gått åt skogen då ena partner ville ha barn andra inte. Samtidigt som jag känner till att de finns de som överlevt.

Lycka till men jag håller med Sommargrönt.

• Pearldrop

Vad otroligt jobbigt :(

Men koncentrera dig på vad han har sagt: han vill dela hela sitt liv med dig, resten av sitt liv till och med!! Det är ju viktigast?

Vad vill man helst ha, mannen eller giftemålet? ;)

Hoppas allt går bra för er!

• beccis80

Om jag uppfattat saken rätt så är det svårt att få några svar ur honom... Ställ frågor så att han inte KAN svara "ja" eller "nej"! Istället för : "Vill du gifta dig eller inte?", säg: "Vad är det som gör att du inte kan bestämma dig?"

Eftersom han är skilsmässobarn har jag en gissning...
    Har en kompis (kille) som satt i en liknande sits som din verkar vara. Han är också skilsmässobarn och berättade att samtidigt som han ville gifta sig innerst inne, så kände han sig lite rädd att misslyckas...

Jag känner ju inte din karl, men det kanske ligger något sådant bakom, och då kan det vara VÄLDIGT svårt att ta emot råd och liknande från dig... Han kanske skulle prata med någon utomstående?... Kan hjälpa dig, men framför allt honom!

• irresolute

Tack alla för era åsikter! Keep them coming... KRAM

• irresolute

Suck... måste han vara så underbar... Han har nog känt av att jag inte varit på topphumör de senaste dagarna (har varit lite annat utöver det jag skriver här också) och nu har han varit mer underbar än vanligt för att muntra upp mig. Jag får så dåligt samvete då att jag "klagar" och känner bara mer och mer att jag inte har "rätt" att kräva ngt när jag har det så bra... Det finns så många dåliga män och han är verkligen inte en av dem. Så varför måste vårt enda problem vara så stort? Eller gör jag det större än vad det behöver vara? Ska jag som Pearldrop skriver nöja mig med att ha mannen jag älskar - och som älskar mig - och strunta i allt annat?

• irresolute

Puttar upp tråden eftersom jag vill ha åsikter om detta inlägg:

irresolute skrev 2008-05-09 11:51:18 följande:
    Suck... måste han vara så underbar... Han har nog känt av att jag inte varit på topphumör de senaste dagarna (har varit lite annat utöver det jag skriver här också) och nu har han varit mer underbar än vanligt för att muntra upp mig. Jag får så dåligt samvete då att jag "klagar" och känner bara mer och mer att jag inte har "rätt" att kräva ngt när jag har det så bra... Det finns så många dåliga män och han är verkligen inte en av dem. Så varför måste vårt enda problem vara så stort? Eller gör jag det större än vad det behöver vara? Ska jag som Pearldrop skriver nöja mig med att ha mannen jag älskar - och som älskar mig - och strunta i allt annat?
  • pollie

Jag har bara läst TS och några av inläggen sporadiskt, men jag känner igen mig lite i det du skriver. Vi har varit tillsammans i snart 10 år, och jag har försökt ta upp det här med giftermål och förlovning men han har inte varit intresserad. Och inte heller givit mig något bra svar på varför. Jag har då kännt mig "mindre värd" i hans ögon, kanske konstigt uttryck men som om jag inte varit värd det steget. Även om jag vet att han älskar mig och vill leva med mig..

Men nu till vår 10-årsdag i höst så bestämde jag mig att nu jäklar ska jag fråga honom på riktigt, att vill du gifta dig med mig, och till min stora förvåning sa han JA, med det villkoret att vi skriver ett äktenskapsförord. Och det konstiga är att nu känner jag mig mer värd i hans ögon, att han är villig att ta det här steget med mig. Och det är så knäppt egentligen för giftermålet ändrar ju inget mellan oss, vi känner ju det vi känner i alla fall. Men likväl så känns det så mycket bättre.

Jag hoppas det löser dig för dig vännen! Jag ville bara säga med mitt inlägg att jag förstår hur du känner.

Kram!

• emeliek45

har inte läst alla inlägg, men jag och min m2b har ändrat våra åsikter om barn massor med gånger, när vi träffades ville ingen av oss ha barn, men med tiden (6år) har viljan att få en liten knodd växt och rotat sig i våra hjärtan, men nu har vi jätte problem att få barn. För att komma till poängen, jag vill gifta mej med min man oavsett barn, eller att jag är ett skilsmässobarn.

Som skilsmässobarn har JAG (inte nödvändigtvis alla skilsmässobarn) utvecklat ett extra behov av att leva med samma man, få barn och se livets mot och medgångar med min m2b vid min sida.

Och du, han kanske bara är rädd? rädd att själv bli avvisad? att det är lättare att bli lämnad utan ring?

• irresolute

pollie skrev 2008-05-23 09:32:07 följande:

Jag har bara läst TS och några av inläggen sporadiskt, men jag känner igen mig lite i det du skriver. Vi har varit tillsammans i snart 10 år, och jag har försökt ta upp det här med giftermål och förlovning men han har inte varit intresserad. Och inte heller givit mig något bra svar på varför. Jag har då kännt mig "mindre värd" i hans ögon, kanske konstigt uttryck men som om jag inte varit värd det steget. Även om jag vet att han älskar mig och vill leva med mig..
    Ja - det är nog så det känns för mig med! För mig ändras inget om hur jag känner för honom om vi skulle gift oss. Jag älskar honom lika mkt nu som jag skulle göra efter bröllopet. Men det känns "konstigt" och ledsamt att han inte vill gifta sig med mig - som sagt så känner man sig ratad. Skönt att jag inte är ensam om att känna så här. Eller ja - det är ju synd att det ska finnas fler, men då är det iaf inget fel på mig ;)
  • irresolute

Vilken tankeställare! Han har faktiskt haft otur m tjejerna innan mig så det kanske är sånt som ligger bakom? Det måste jag nog fråga honom, han kanske inte "vet om det själv" - alltså han kanske inte inser att det är just DET som är felet? Eftersom han inte kan ge mig ett rakt svar menar jag?

TACK!

PS. Jag trodde dock det skulle underlätta för honom eftersom det ju faktiskt var JAG som friade o på så vis tydligt visar att jag verkligen vill gifta mig med HONOM, men det hjälper kanske inte? DS.

emeliek45 skrev 2008-05-23 09:42:33 följande:
    Och du, han kanske bara är rädd? rädd att själv bli avvisad? att det är lättare att bli lämnad utan ring?
Svar på tråden När vet man att det är dags att dra sig ur?