• irresolute

När vet man att det är dags att dra sig ur?

Jag har skrivit förut på gamla forumet så några av er kommer säkert känna igen detta. Jag och min sambo har varit tillsammans sedan november 2002, dvs nu i 5,5 år.

Jag friade på julen 2005 och han sa "Ja, självklart". Vi var sedan tidigare överens om att förlovning innebar giftermål inom ca 1-2 år. Jag ville vara ute i god tid så jag satte igång och planera direkt, köpte klänning m.m. Jag erbjöd mig att hålla i all planering (inte hans grej riktigt) och betalade dessutom allting själv (ringar, klänning, dekorationer osv) - allt för att han inte skulle känna sig tvingad till något.

Det enda jag ville ha hans hjälp med var att sätta datum - något som visade sig vara omöjligt. Under tio månaders förlovning blev han mer och mer negativ tills jag tillslut konfronterade honom och hans "ja" blev då till ett "nej". Bröllopet var avblåst och förlovningen bruten.

Anledningen? Jag är fortfarande 1,5 år senar inte riktigt säker. Först sa han att det var för att jag inte riktigt var säker på om jag ville ha barn - hans ord var "eftersom du inte vet om du vill ha barn eller inte så behöver vi ju inte ha så bråttom med att gifta oss heller"... Något jag blev väldigt sårad över och kände då att enda anledningen till att han överhuvudtaget skulle vilja ha mig är för möjligheten att få ett barn!!

Men sen ett par månader senare började han dilla om att han inte ens själv var så säker på att han ville ha barn, men han var helt säker på att han ville spendera resten av sitt liv med mig. Men likväl 1,5 år senare (och 5,5 års totalt förhållande) har han inte ens nämnt möjligheten om att gifta sig. Jag har försökt ta upp frågan lite då och då, men han säger inget om det och vill helst byta samtalsämne.

Han är "skilsmässobarn" så det kan säkert prägla hans syn på äktenskap, men ändå. Om han nu är så bergsäker på att han vill spendera resten av sitt liv med mig, vad är det då för skillnad att göra det officiellt och gifta sig??

Är jag dum som ens retar mig och tycker detta är jobbigt? Eller är jag berättigad till att tycka som jag tycker och när vet jag isf att det är dags att dra sig ur förhållandet?

Jag har hela tiden älskat honom så otroligt högt, men nu känns det bara så... förvirrat. Eller något. Jag vet knappt vad jag tycker och känner när jag ser på honom... Det "bekväma" är ju att stanna kvar, det skulle bli svårt för mig praktiskt och ekonomiskt att lämna honom. Dessutom så vill jag ju att det ska fungera - han är ju verkligen underbar i övriga avseenden, vi passar i övrigt väldigt bra i hop... men... Jag vet inte. Känns som jag svamlar, ni fattar väl ingenting vid det här laget... Och jag vet knappt vad jag ska skriva... Det är så rörigt i mitt huvud.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 15:01
    Jag skrev detta som ett svar i tråden, men tänkte sen att kanske inte alla läser tråden utan bara huvudinlägget, så därför kopierar jag in mitt svar även här!

"Tack så hjärtligt för alla era inlägg! Vad glad man blir när helt främmande människor är villiga att dela med sig av sina tankar, åsikter och tips. Internet är verkligen underbart ibland!

Jag tar till mig allt ni skriver!!

En sak jag vill säga är dock det här med barn och "dr. Phil-skalan". Jag tror inte vi ligger så långt ifrån varandra. Som sagt han är ju inte ens säker på att han vill ha barn längre och jag sa aldrig ett definitivt nej så jag tror inte att "ha barn eller inte" är vårt problem egentligen. Det är nog "bara" det här med "att vara gift eller inte".

Men jag uppskattar ändå allt ni säger, fortsätt gärna komma med tankar. Jag försökte verkligen prata med honom i helgen, men varje gång jag tänkte öppna munnen så kändes det bara så fel att dra upp det. Och som Originalrosen skrev så känns det som att jag vill nog hellre leva med honom utan att vara gift än att lämna honom om han inte vill gifta sig.

Men samtidigt... Varför känns det fortfarande så jobbigt? Jag tror verkligen att det skulle känts bättre om han bara sagt nej från första början, istället för att först sagt ja och sen ångrat sig - det som satte ett sånt djupt sår i mig att det förmodligen är det jag fortfarande känner av... Och att inte kunna ge folk som frågar "varför bröt ni förlovningen/varför är ni inte gifta än/varför ska inte ni gifta er" ett svar. För jag vet inte själv.

Kanske snarare är det jag behöver fråga honom?
    Varför blev det som det blev/är det som det är?"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 15:31
    OK ett nytt tillägg. Glömde faktiskt bort denna tråd :) Jag frågade min sambo för ett par veckor sedan nu följande fråga:

"Om någon frågar dig varför vi bröt förlovningen - vad skulle du svara då?"

Han var tyst en stund och svarade sen att han inte visste... Jag sa att jag heller inte visste och att det var jobbigt. "Ja..." sa han bara. Då sa jag att "Jaha. Vi får väl helt enkelt svara att vi inte har en aning om varför vi bröt vår förlovning då." Sen låg vi där i sängen som två små fån och sa inget mer. Jag visste inte vad jag skulle säga och han visste absolut inte vad han skulle säga.

Vad gör jag nu då?

• Svar på tråden När vet man att det är dags att dra sig ur?
  • irresolute

OK ett nytt tillägg. Glömde faktiskt bort denna tråd :) Jag frågade min sambo för ett par veckor sedan nu följande fråga:

"Om någon frågar dig varför vi bröt förlovningen - vad skulle du svara då?"

Han var tyst en stund och svarade sen att han inte visste... Jag sa att jag heller inte visste och att det var jobbigt. "Ja..." sa han bara. Då sa jag att "Jaha. Vi får väl helt enkelt svara att vi inte har en aning om varför vi bröt vår förlovning då." Sen låg vi där i sängen som två små fån och sa inget mer. Jag visste inte vad jag skulle säga och han visste absolut inte vad han skulle säga.

Vad gör jag nu då?

• irresolute

Jag kanske ska tillägga att rubriken på denna tråd kanske inte är superaktuell längre, utan nu vill jag mest ha hjälp med att komma över och förbi det som hände för 1,5 år sedan. Inte så lätt när jag inte ens kan få vettiga svar från honom? Eller?

• Marsaphir Marlean

Men hmm... alltså kan ni inte prata med varandra din partner och du ts? Oftast brukar det vara bra att bara "bryta ihop" mer eller mindre, skita i alla "bekvämlighets murar" man byggt upp kring ett ämne och bara häva ur sig allt man vill ha sagt. (Jag hade själv ett sådant jobbigt samtal med min m2b pga. kalla fötter och många ex. tankar tex.) Ibland är det enda sättet att dels sluta gå som katten kring het gröt och dels verkligen få reda på vad den andra personen vill. Säg till honom rent ut att du vill gifta dig, fråga honom sedan om han vill bli din man, och i så fall vad ni väntar på.

• irresolute

Fast jag tycker vi har pratat så många gånger nu och jag har vid två tillfällen skrivit långa utförliga brev där jag skrivit allt mellan himmel o jord om vad jag tycker, tänker och känner och bett honom fundera och sen ge mig någon form av svar om vad han tycker o tänker. Men både det muntliga och det skriftliga verkar alltid mynna ut i envägskommunikation (dvs det är jag som har alla frågor och jag får inga svar från honom). Men kanske behöver jag bli mer bestämd och säga att "Nu får du helt enkelt ge mig ett VETTIGT svar" Men vad händer om han fortfarande säger "jag vet inte?". Sen då?

När det gäller allt annat har vi "felfri" kommunikation. Vi kan prata om allt. Men när det kommer till detta så har han inget och säga??

Sen har jag ju redan friat en gång, jag tänker inte göra det igen - se hur det gick menar jag. Det var för jobbigt för mig känslomässigt första gången (det är ju det jag vill ha hjälp med att bearbeta fortfarande - 1,5 år senare) för att jag ska sätta mig i den sitsen igen.

• irresolute

Marsaphir Marlean skrev 2008-05-04 15:02:28 följande:

(Jag hade själv ett sådant jobbigt samtal med min m2b pga. kalla fötter och många ex. tankar tex.)
    Hur gjorde förresten du själv? Vad valde du för tidpunkt och vad sa du och hade han mkt och säga och ja... Om du vill får du gärna berätta lite mer!
  • anne på grönkulla

Ja, antingen får du vänta ut ett vettigt svar eller ställa ultimatum. Att det blir envägskommunikation är inte bra och inte acceptabelt, men förmodligen inte bara hans fel. Jag hade förr en tendens att ge svaren själv, men det har jag slutat med - andra får stå för sina svar, eller brist på dem.

• irresolute

Känns bara som jag har slut på ord, jag kan inte ens formulera frågor längre...

• irresolute

Suck. Varför kan jag inte släppa detta? Jag vill ju vara med honom - jag har honom - varför kan jag inte bara nöja mig med det och släppa taget om allt annat??

• kassandra

det låter jätte konstigt ! är han osäker eller vad är det?Stackare du måste ha det så jobbigt ./styrke krammar från norrland

Svar på tråden När vet man att det är dags att dra sig ur?