• Nalle Puh 40

Budgettips

Tänkte vi kunde ha en tråd med våra bästa "budgettips". Har suttit och räknat lite på vår ekonomi nu och det blir ganska mycket pengar i slutändan...

Mitt budgettips är att strunta i placeringskort och istället skriva på fina stenar eller helt enkelt göra dem själv.

Vad är ditt bästa tips?

• Svar på tråden Budgettips
  • Yrvädret

En så bra tråd och ingen som skrivit på så länge, synd!!!
    Ni som funderat på att sy saker till brölloppet, eller kanske be någon annan...
    Vet att det finns många liknande tips som det jag nu kommer med, men om ni känner någon (eller kanske någon som känner någon) som ska till asien i sommar, be dem köpa tyget där. Funkar ju även om man tänkt sig tygdekor i lokalen, dukar o.s.v Fick 10 m jättefint tyg till mina tärnors klänningar plus 5 meter genomskinligt tyg med gulddetaljer för bara 200 kr. Helt fantastiskt! (dessutom tyckte min pappas fru att hon köpt det så billigt själv så hon ville inte ha en enda krona från oss )

• Yrvädret

OBS! Rättelse: "asien I SOMMAR", det spelar ju faktiskt ingen roll, till asien innan ni gifter er helt enkelt... :)

• Yrvädret

och det var från Thiland jag fick mitt

• Jnyli

Jag ska skriva på glasen med silverpennna istället för placeringskort!...snygt å spar plats när det e annat man vill få plats med. givetvis ska jag göra maten själv.....sparar MYCKET pengar...

• Yrvädret

Det låter fint, men det förutsätter ju att man köpt glasen själva och att man bara kan använda dem vid det tillfället, antar att det blir en gåva till gästen. Eller går det att ta bort?
    Tänkte också ta vanligt smågrus och sprayfärga i guld och ha som bordsdekor istället för att köpa dekorgrus, dekordiamanter och dyl.
    Har också en tanke att göra ljusstakar på något snyggt sätt i trolldeg, men jag har inte provat än så jag vet inte om det är något hållbart tips... hehe...

• lyckligjävel

Har också en tanke att göra ljusstakar på något snyggt sätt i trolldeg, men jag har inte provat än så jag vet inte om det är något hållbart tips... hehe...
    [/citat]

yrvädret: hur hade du tänkt göra dem? ser framför mig en lerklump som en femåring gjort på dagis... ;) (inget ont menat, är nyfiken!)

vi tänkte köpa billiga glasbehållare på ikea, dekorera borden med murgröna o strö ut silverstjärnor eller torkade rosblad som dekoration. namnen skriver vi på glasen eller på runda stenar.

• BlivandeFruJohansson

Låste att man kan göra placeringskorten i trolldeg om man vill. Man gör degen, delar degen till många små delar. Gör delarna till små hjärtan. Sätter ett papper igenom hjärtanet (där placeringskortet ska sitta..) och sedan har kvar pappret när man har hjärtanet i ugnen. När dom sedan har svalnat kan man måla dom i vilken färg man vill. Billigt och smart!

• Utomlands 2008

Varför inte skippa särskilda placeringskort/stenar helt och hållet och istället skriva namnen på sånghäftet/festprogrammet? Måste vara mycket smidigare och enklare än att göra särskilda dekorationer - och så blir det inte så mkt grejer på bordet som stör helhetsintrycket.

• Yrvädret

Lyckligjävel: Ja, det är just det att jag inte vet Jag får väl återkomma när jag provat helt enkelt... Men jag tänker mig att jag ska göra höga "stakar" för långa ljus och inte värmeljushållare liksom, tänker mig att det blir mer pampigt så. Sen målar jag väl dem i något också. Men jag vet inte om de böjer sig i ugnen, men kanske kan man ha en stadgande pinne som "skelett"... ja, vi får se helt enkelt

Ja, att skriva på häftena tycker jag är en bra idé. Men att få häftena att passa in med dukningen tycker jag verkar sjukt mycket svårare. Vart ska man lägga den, tar ju massa plats. På tallrikarna vill man ju ha fina servetter, brevid ser det kanske trångt ut, under tallrikarna så kan man ju inte göra så att namnen syns, stående brevid glaset ser det så mycket ut... hm... tips?

• BlivandeFruJohansson

Puffar lite

Svar på tråden Budgettips