• Tuggummi

P-piller... sluta eller fortsätta ?

Jag ska om en månad till ungdomsmottagningen och prata med en barnmorska. Det är så att jag har ätit p-piller (yasmine) i ca 4 år nu och funderar på att sluta. Mitt humör har under en lång tid vart upp och ned. Ena sekunden är jag jätte sur och otrevlig emot alla, nästa så kan ja sitta och gråta. Jag mår verkligen dåligt av det hära och har börjat fundera på att det kan vara p-pillerna som spökar. Är det någon som har ätit Yasmine p-piller och haft samma problem ? Är det någon som slutat och direkt kännt att det har blivit bättre ?

• Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?
  • Bobou

Jag har skrivit i andra trådar om effekter när jag skutade äta p-piller, och orkar inte dra allt. Men en sak som jag märker fortfarande efter 7 månader är att jag har svårare nu att hålla vikten. Jag var så snygg för ett år sedan... slank, kurvig och muskulös. Nu är känner jag mig helt spinko.

Jag är en av dem som alltid brukar tänka "om jag går ner två kilo blir jag snygg", så allra först var jag nöjd över att jag gick ner lite, men nu är jag verkligen bara less. Jag trodde att viktuppgång eller -nedgång skulle vara övergående, men så har det inte blivit för mig...

• Embo81

Hade p-ring innan, fungerade bra efter ett tag, mmycket mellanblödningar till en början (men det är det väl nästan med allt innan kroppen ställt in sig). Fördelen med p-ring är att det är minst hormon i den (om man tittar på liknade perpart p-piller, p-stav, spiral) Lite dyrare än p-piller men mycket bra!

• Zozo

Embo81.. näe, det stämmer inte. I KOPPARspiral är det inga hormoner alls ju.

• Inova

Jag funderar också på att sluta med p-piller men jag trodde att de alternativen som fanns var mini-piller, p-stav och liknande.
    Om de nu sätter in kopparspiral på kvinnor som inte fött barn så är det helt klart ett alternativ som jag kommer kolla på..

• tattar-Emma

Jag har kopparspiral trots att jag inte fött barn. På kvinnohälsan ville de förstås ge mig p-piller som vanligt, men jag sa att det var kopparspiral eller inget alls och då var det plötsligt inga problem längre.

Detta var fem år sen och snart är det dags att få en ny.

• lillaj

Man behöver ju inte äta "vanliga" p-piller utan minipiller. Jag äter cerazette och för mig är dem superbra, går ner i vikt, inga humörpåverkningar alls och lika säkra som ett vanligt p-piller men utan östrogen!

• lillaj

Exakt!!

Jessyt skrev 2008-02-24 13:56:13 följande:
    har käkat cerrazett i nästan 3 år, har inte haft några biverkingar alls, funkar jätte bra. Skönast av allt är att jag inte får mens när jag äter dom. Så det är nog väldigt olika från person till person.
  • Garonne

Huh..? Är det därför jag har så hemska humörsvängningar tro? Jag har ätit p-piller i 13 år och inte tänkt på att det skulle ha någon negativ effekt, men det kanske bara är för att jag är van vid dom! Vet ändå inte om jag vågar ta något annat alternativ, innan jag började med piller så hade jag så mycket mens så att jag vissa dagar inte kunde göra annat än att sitta i duschen. Det vill jag inte göra om.

• Zozo

lillaj; det är hemskt olika; Det var just minipiller jag fick mina problem av.

Det enda problem med att sätta spiral (koppar- eller hormon-) på kvinnor som inte fött barn är att det kan vara svarare/göra mer ont att sätta in den. jag har aldrig fött barn och pa mig var det inga problem alls; men det är väldigt olika fran person till person.

• lillaj

Ja, fast just cerazette har alla fall inte jag hört någon som fått biverkningar av och jag kollade runt massor innan jag började eftersom jg är skeptisk till piller och hormoner efter att ha ätit vanliga i ca 10 år.. Men självfallet finns väl olika uppfattningar om det också.

Zozo skrev 2008-03-19 09:15:04 följande:
    lillaj; det är hemskt olika; Det var just minipiller jag fick mina problem av.Det enda problem med att sätta spiral (koppar- eller hormon-) på kvinnor som inte fött barn är att det kan vara svarare/göra mer ont att sätta in den. jag har aldrig fött barn och pa mig var det inga problem alls; men det är väldigt olika fran person till person.
  • tattar-Emma

Tror inte det finns "perfekta" hormoner som funkar på alla. Hormoner påverkar generellt humöret och alla vi är olika...

• JohanoCissi

Jag hade p-piller i tonåren o hade typ nästan samma problem som du beskriver....det hjälpte mig mycket att sluta med dem. Något som jag kan rekommendera som passade mig perfekt var p-plåster. Märkte aldrig av dem. Nu har jag spiral, men det är kanske mer om man har bestämt sig för att inte skaffa barn de närmaste åren då den håller 5 år. Du får prata med barnmorskan o se vad hon kan ge dig för tips, olika skydd påverkar olika människor.

• Lövings

Jag är allergisk mot p-piller osv.
    Jag fick stor depression av dom och när jag slutade så blev det sååå mycet bättre jag blev frisk.
    Jag kommer aldrig kunna äta piller eller något som hete p-.
    Tycker du ska försöka att sluta.
    Det finns andra alternativ, prata med gyn.

• Embo81

Det behöver inte bli så igen. Jag blödde som f-n i 8 dagar när jag var yngre. Började käka p-piller och sen hade jag p-stav, nu har jag inget p-medel alls. Nu blöder jag lite i 2 dagar! Ont som tusan gör det ju visserligen, men två panodil och en naproxen så går det över!

Garonne skrev 2008-03-18 16:48:58 följande:
    Huh..? Är det därför jag har så hemska humörsvängningar tro? Jag har ätit p-piller i 13 år och inte tänkt på att det skulle ha någon negativ effekt, men det kanske bara är för att jag är van vid dom! Vet ändå inte om jag vågar ta något annat alternativ, innan jag började med piller så hade jag så mycket mens så att jag vissa dagar inte kunde göra annat än att sitta i duschen. Det vill jag inte göra om.
  • Zozo

ja, det har ju inte med nagot speciellt märke att göra (Jag minns ärligt talat inte vilka tva märken det var jag fick prova) utan att vi alla reagerar olika pa olika hormonblandningar. Jag madde tex utmärkt av Desolett innan. När man en gang haft hormonstyrda problem vill man dock sällan ta risken igen; det ställer till med sa mycket oreda.
    Jag tror inte att man kan rekommendera tex Cerazette eller desolett till nagon för att DE funkar sa bra; det beror pa hur den personen reagerar pa dem; den finstilta texten är inte där för skojs skull, har jag lärt mig.
    Precis likadant lägger jag in en brasklapp nâr jag rekommenderar kopparspiral - inte heller DET funkar pa alla!

lillaj skrev 2008-03-19 13:05:07 följande:
    Ja, fast just cerazette har alla fall inte jag hört någon som fått biverkningar av och jag kollade runt massor innan jag började
  • Lovecats

Har inte läst mer än TS, men jag kan säga att jag hade väldigt jämnt humör innan jag slutade med Yasmin och därefter blev väldigt svängig, både gladare och argare. Otroligt lättrörd också!

• Diecel

SLUTA!! :) Det gjorde jag för, hm.. är det tre år sen nu? Och jag mår så mycket bättre! Jag provade olika sorter under flera års tid och var väldigt ojämn i humöret, jätteglad/jättenere. Jag tyckte att jag inte visste vem jag var. Om det var sådär jag var eller om det var hormonerna som spökade. Det verkar som det var hormonernas fel för några månader efter att jag slutat så kände jag igen mig själv =) Flera av mina kompisar har också slutat och känner sig bättre och jämnare i humöret.

• Diecel

p.s Barnmorskor, allra helst på ungdomsmottagningen, verkar ha en tendens att inte vilja att man slutar med p-piller. Vet flera fall där de blivit rent av förskräckta och pekat på hur man nu ska kunna skydda sig. HALLÅ! Det finns alternativ liksom :P Eller fall där de tagit för givit att man vill bli med barn. Generalisering, men många verkar se p-piller som den ultimata lösningen fast många inte mår bra av dem. SÅ stå på dig om du har bestämt dig för att sluta! d.s

Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?