• Tuggummi

P-piller... sluta eller fortsätta ?

Jag ska om en månad till ungdomsmottagningen och prata med en barnmorska. Det är så att jag har ätit p-piller (yasmine) i ca 4 år nu och funderar på att sluta. Mitt humör har under en lång tid vart upp och ned. Ena sekunden är jag jätte sur och otrevlig emot alla, nästa så kan ja sitta och gråta. Jag mår verkligen dåligt av det hära och har börjat fundera på att det kan vara p-pillerna som spökar. Är det någon som har ätit Yasmine p-piller och haft samma problem ? Är det någon som slutat och direkt kännt att det har blivit bättre ?

• Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?
  • LizaStina

Jag gick ner 5 kilo av att sluta med p-piller och sätta in kopparspiral, toppen bra.

• Tuggummi

Vad härligt att höra ! :) Jag längtar verkligen tills jag kan sluta med dom här hormonerna och börja må bättre igen.

LizaStina skrev 2008-02-19 09:04:43 följande:
    Det var samma sak för mig, jag svimmade när de skulle mäta mig men fick remiss till sjukhus för att sätta in kopparspiral under narkos. Att byta från p-piller(jag var sur och arg jämt) till att sätta in kopparspral är det bästa jag har gjort. Jag har alltid trott att jag är sur, arg och har humör men tydligen var det alla hormoner som jag inte klarade av. Jag har provat 6 olika p-piller/mini-piller under ca:15 år. Jag kommer aldrig mer att stoppa i mig piller. Nu är jag en helt annan människa, livet är underbart och jag har aldrig mått så bra.
  • Mimosa5

Mitt tips till alla som äter p-piller! Leta efter andra alternativ. Mitt humör har har gått upp och ner som en berg- och dalbana de senaste åren. Jag slutade med Yasmine för ca 6 månader sedan och märker stor skillnad! Jag är mycket jämnare i humöret och mår mycket bättre! Det är ju trots allt hormoner som man tillför kroppen, dock tror jag att Yasmine är lindrigare än andra. Lycka till!

• Hofsan

Hmmm känns som om jag kanske ska ge mig på den där spiralen en gång till trots att jag svimmade. Jag får väl be om en ny remiss.
    Måste bara fråga, känner ni av den eller er partner vid sex?

• prd

Jag har provat p-spruta, p-stavar och 3sorters p-piller.
    Först hade jag ett par p-piller mådde jätte bra men blev med barn, fick reda på det i 6mån.
    Ta det inte fel min dotter är det bästa som hänt mig.

P-sprutan fick jag acne (som jag aldrig har haft förut)över hela ryggen samt bröst.

P-stavar blödde jag hela tiden av så pass att jag ej hade ork att ta mig ur sängen.
    Plus att dom låg ej stilla under huden.
    Nu va det ju inte så att dom for runt men några flyttade på sig.

Efter det att jag fick min son så hade jag mini piller som jag fick sån mensvärk av att jag föder hellre ett barn ;)

Nu har jag ett par andra mini piller som jag tycker är jätte bra.
    Jag mår kanon så p-piller eller mini piller är inte "skit" för alla, jag har inte gått upp ett enda kilo pga av p-piller någon gång.
    Men som sagt alla är vi olika, det som funkar för den ena funkar kanske inte för den andre.

OJ vad mycket det blev.
    Ha det gött;)

• Zozo

Hofsan: själv kan jag inte känna av spiralen annat än när man (akrobatiskt) känner efter att tradarna finns kvar. Det kan vara rätt joxigt men det är bra att göra det ibland som enkel koll att den sitter pa rätt ställe. Själva spiralen sitter ju inne i livmodern sa den kan varken jag eller partnern komma at.
    Pa min första var tradarna lite langa och maken pastar att han kände dem nagon gang, att det stacks liksom. Men da bad jag bara gyn att korta av tradarna och sedan var det inga problem. Tradarna hänger liksom ner bakom livmodertappen (är det väl?) och absolut inte fritt svängande pa nagot sätt.

• lillaängeln

Inte läst hela tråden...

Har ätit minipiller av alla valörer som existerar och haft en p-stav i tre år och är nu "ren" från hormoner. Hoppas verkligen att jag aldrig behöver använda det mer.

Är extremt känslig, varje gång jag börjat med något har jag haft humörsvängningar som jag tidigare haft svårt att föreställa mig. Efter ett tag (typ tre månader) blir svängningarna mindre men jag tycker ändå att jag varit konstant lägre än vanligt... Minskad sexlust och deppighet är mina reaktioner. Har flera gånger fått suicidtankar direkt kopplade till de första veckorna när jag börjat med någon form av hormonell preventivmetod.

Fram för mer forskning kring hormonfria preventivmetoder!

• Jessyt

har käkat cerrazett i nästan 3 år, har inte haft några biverkingar alls, funkar jätte bra. Skönast av allt är att jag inte får mens när jag äter dom. Så det är nog väldigt olika från person till person.

• Lothloria

Kände så väl igen dina symptom av Yasmin. Jag började med p-piller för ungefär två år sedan. Först blev jag rekommenderad Neovletta, men de höll på att ta knäcken på mig. Jag fick riktiga humörsvängningar och började gråta för nästan allt. Förstod inte först att det nog var p-pillrena, så jag bytte inte förrän efter ett halvår då jag pratade med en kompis som sa att hon fått liknande symptom av Neovletta. Innan funderade jag på om jag blivit deprimerad. Så bytte jag till Yasmin, som skulle vara det bästa på marknaden. Det blev visserligen bättre, men slutade aldrig helt. Jag fick fortfarande de symptom du beskriver; att man är sur och lipar. Ena dagen var jag glad och "som vanligt" och andra dagar var jag på dåligt humör hela dagen. Det slutade ofta med att jag låg och grät på kvällarna. Iväg till barnmorskan, byte till Yasminelle som ska vara lite bättre ändå. Efter tre månader med de nya bestämde jag mig för att sluta. Jag orkar inte mer och symptomen verkar inte ändras alls. Tänker sluta att proppa i mig hormoner och därför lade jag bort pillrena för en månad sedan. Än så länge känner jag ingen direkt klar förbättring, men jag har hört av andra att det kan ta ett par månader så jag hoppas in i det längsta. Känner ju inte igen mig själv!

Hoppas att du också vågar testa att sluta (det kanske du redan gjort), för jag tror att det är värt det. Har du inte haft sånt humör innan så är det säkert pillrena som spökar.

• Tuggummi

Okej, det känns skönt att höra att jag inte är ensam om att ha blivot sådär när jag ätit yasmin. Inte för att jag önskar någon det som ja gått igenom men många har sagt att yasmin ska vara det bästa och att det är ovanligt att man mår dåligt osv av dom.
    Jag kan inte vara helt säker på att det är dom, men innan jag började äta dom, vilket är över 3 år sen nu, så var jag en jätte glad och positiv tjej. Så jag kan ju inte vara helt säkrt på att det är dom eftersom att det gått så lång tid och mycket har hänt under dessa tre år. Men jag hoppas att det är dom.

Jag satte in en kopparspiral för 4 dagar sedan, vilket gjorde ont, speciellt när hon var tvungen att göra om det 3 gånger :/ aj aj. men nu känns det inte så mycket :) jag hoppas nu att det kommer att kännas bättre om nån månad, så att det inte är något annat som påverkar mig!
    Men tack för alla svar. Det har vart jätte bra att veta innan jag satte in den !

Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?