• Tuggummi

P-piller... sluta eller fortsätta ?

Jag ska om en månad till ungdomsmottagningen och prata med en barnmorska. Det är så att jag har ätit p-piller (yasmine) i ca 4 år nu och funderar på att sluta. Mitt humör har under en lång tid vart upp och ned. Ena sekunden är jag jätte sur och otrevlig emot alla, nästa så kan ja sitta och gråta. Jag mår verkligen dåligt av det hära och har börjat fundera på att det kan vara p-pillerna som spökar. Är det någon som har ätit Yasmine p-piller och haft samma problem ? Är det någon som slutat och direkt kännt att det har blivit bättre ?

• Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?
  • Zozo

Jag är absolut ingen p-pillerfôresprakare eftersom mina gav mig enorma problem. Det är oerhört individuellt hur man reagerar pa p-piller och det oberoende av sorten. Jag skulle dock rada dig att vänta tills du talat med din barnmorska. Kan du inte fa tid lite snabbare?

Denna sorts besvär KAN komma av p-piller men kan även bero pa nagot helt annat i ditt liv.

• Maciebrud

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag aldrig gått på p-piller. Enligt barnmorskorna så finns det ju inga biverkningar och dom blir sååå förvånade när vissa inte har ägglossning föränn 1 år efter stoppet.

• Zozo

Inga biverkningar? Nej de tror säkert att det är för skojs skull de plitat ner det lilla finstilta (som man aldrig lâser)... NU läser jag det alltid!

• Hofsan

Jag har ätit p-piller i 10 år och inte haft några särskilda biverkningar. Använder en sort med lite mindre hormoner i.
    Jag slutade ett litet tag men fick några fruktansvärda smärtor varje gång det var dags för ägglossning så jag började igen med dem.
    Anledningen till att jag slutade med dem var för att sexlusten var i botten och jag läste att p-piller kunde ha med den saken att göra men det blev inte bättre för att jag slutade så det berodde väl på att jag helt enkelt inte var så sugen på sex den perioden

• Tuggummi

Jag är bara så osäker på hur jag ska göra.. Jag vill inte gå upp en massa i vikt och få finnas m.m som jag läst att många får. Men samtidigt så har jag hellre lite finnar än att mitt humör ska förstöra mig vardag. Jag menar, när jag ryter och är otrevlig mot andra så är det ju jag själv som mår sämst av det i slutändan. Jag hoppas bara att det kommer att bli bättre om jag slutar. Men hur ska jag skydda mig då ? Kondom fungerar inte alls för mig och min pojkvän. Är p-stav bra ? eller spiral. Berätta gärna om det är nån som prövar !

• mrsD

Tuggummi - du skulle kunna få be att testa minipiller ist. De är som p-piller fast me mindre hormoner.. Åt cerazette i ett år o d funkade bra för mig..

• ToU

vill bara säga att du bör vara lite fösiktig med cerazette. jag testade dem i nga månader, men efter ett tag stod jag inte ut! Jag fick massor av finnar i ansiktet och jätte-stora finnar på ryggen (jag brukar aldrig ha finnar på ryggen) och dessutom blev mitt humör och min sexlust usel... Som om det inte var nog så kunde jag inte ha linser längre, för att ögonen blev så torra. Har nu slutat helt med p-piller och har aldrig mått så här bra! :D Vad jag kommer ihåg... ;)

• brud080419

Det är ju alltid svårt att ge råd ang preventivmedel, det som funkar för en person kan vara uruselt för en annan. Jag var nöjd när jag åt p-piller och upplevde inte att de påverkade mig negativt.

Nu har jag istället p-stav och är grymt missnöjd, så fort jag gift mig åker den ut. Har inte en tillstymmelse till lust och kan vara en riktig b*tch emellanåt. Visst tror jag att en del beror på andra saker som trötthet och bråk o tjafs efter att ha fått första barnet, men jag är övertygad om att hormonerna spelar in också.

För mig blir det troligtvis kopparspiral efter ett ev andra barn, är trött på att proppa kroppen full av hormoner.

Tror det är bra att bolla med bm om hon är bra, kanske kan man bara byta p-piller, prova minipiller som mrsD föreslår, eller hitta nåt annat alternativ.

• LT2B

Jag åt också p-piller när jag blev tillsammans med min första riktiga pojkvän. Jag blev jättedeppig nästan samma dag som jag började och jag är vanligtvis en väldigt glad och positiv person. Jag testade allt från p-ringar minipiller och gud vet vad men inget hjälpte.

Till sist så testade jag kopparspiral, helt utan hormoner. Tidigare ville barnmorskorna bara sätta in det i kvinnor som fött barn men idag sätter de in det på alla som vill. Oftast så upplysor dem lite dåligt om det på ungdomsmottagningarna men om man frågor så beställer de hem. Det gjorde de för mig iaf.

Enda nackdelen är att man kan få mer mensverk, främst om man aldrig varit gravid. Men jag äter ipren när jag får mensverk och då går det över helt. Sen kan man få rikare blödningar men det finns ju smidiga tabletter även mot det.

Jag är verkligen jätteglad att jag har spiral. Jag har inga som helst humörsvängningar och mår jättebra. Och det är skönta att helt slippa bry som om kondom eller att inte glömma p-piller.

Däremot kommer jag ihåg att det tog nästan ett halvår tills jag kände mig helt frisk mentalt efter att ha slutat med p-piller. Det märktes förändring i början men jag var fortfarande lite mer ängslig än jag brukar

• Ingarö08

Jag åt Yasmin i ett år men för mig gav det inga bieffekter. Då hade jag iofs ätit Desolette i 10år
    cerazette har jag hört negativt om. Läs mer på systersajten
    www.familjeliv.se/Forum/search.php och sök på Yasmin.

Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?