• Tuggummi

P-piller... sluta eller fortsätta ?

Jag ska om en månad till ungdomsmottagningen och prata med en barnmorska. Det är så att jag har ätit p-piller (yasmine) i ca 4 år nu och funderar på att sluta. Mitt humör har under en lång tid vart upp och ned. Ena sekunden är jag jätte sur och otrevlig emot alla, nästa så kan ja sitta och gråta. Jag mår verkligen dåligt av det hära och har börjat fundera på att det kan vara p-pillerna som spökar. Är det någon som har ätit Yasmine p-piller och haft samma problem ? Är det någon som slutat och direkt kännt att det har blivit bättre ?

• Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?
  • Tuggummi

Tusen tack för alla tips :)
    Det är jätta bra att höra alla olika syner på p-piller m.m. För mig lutar det nu åt att jag ska sätta in en kopparspiral. Hur gör dom när dom sätter in den ? Gör det ont ?

• Hofsan

Det är väldigt individuellt. Skulle sätta in kopparspiral i höstas och det slutade med att jag svimmade när hon skulle mäta den inuti eller hur jag nu ska förklara det, så det blev inte av. Skulle få en remiss till sjukhuset så att de kunde söva mig och sätta in den men när jag väl fick remissen så vågade jag inte så jag avbokade tiden.
    Min kompis har spiral och hon sa att det kändes lite men inte så att hon tyckte det var hemskt.

• blivandefrularsed

Har käkat yasmin i sex år och har precis slutat. Lite svårt att säga om det är någon skillnad, jag får nog återkomma. Men, det känns iaf bättre att inte proppa i sig en massa hormoner och hittils har jag varit på bra humör (kan också bli väldigt grinig ibland). Nu återstår det att se om mensen kommer igång som den ska....

Kan du inte bara testa ett tag? Det är ju bara att börja igen om det inte skulle funka så bra.

• LT2B

För mig gjorde de också ont när de satta in spiralen. Jag höll också på att svimma men barnmorskan sa att det var för att man har väldigt känsliga nerver "där inne". Dvs man svimmar inte pga av extrem smärta. Klart det gjorde ont men det var absolut inte outhärdligt och det är ju över på mindre än en minut. Det gjorde inte alls lika ont efteråt utan kändes som mensverk några dagar efteråt. Tycker verkligen att det är värt ett försök.

Jag har en väldigt låg smärtgräns och klarade av insättningen så då borde du också göra det . När de tar ut den så känns det typ ingenting. Det viktiga är att du tar en ipren en timme innan "ingreppet" men det brukar de säga när man bokar tid. Ta absolut ingen panodil för det gör ingen verkan alls.

• LizaStina

Det var samma sak för mig, jag svimmade när de skulle mäta mig men fick remiss till sjukhus för att sätta in kopparspiral under narkos. Att byta från p-piller(jag var sur och arg jämt) till att sätta in kopparspral är det bästa jag har gjort. Jag har alltid trott att jag är sur, arg och har humör men tydligen var det alla hormoner som jag inte klarade av. Jag har provat 6 olika p-piller/mini-piller under ca:15 år. Jag kommer aldrig mer att stoppa i mig piller. Nu är jag en helt annan människa, livet är underbart och jag har aldrig mått så bra.

Hofsan skrev 2008-02-18 22:26:55 följande:
    Det är väldigt individuellt. Skulle sätta in kopparspiral i höstas och det slutade med att jag svimmade när hon skulle mäta den inuti eller hur jag nu ska förklara det, så det blev inte av. Skulle få en remiss till sjukhuset så att de kunde söva mig och sätta in den men när jag väl fick remissen så vågade jag inte så jag avbokade tiden.Min kompis har spiral och hon sa att det kändes lite men inte så att hon tyckte det var hemskt.
  • Zozo

Min problem fick jag just av minipiller.. minns inte vilket märke. Innan dess at jag Desolett som fungerade bra, förutom att jag fick förhöjt blodtryck... Av minipiller fick jag extrem acne i ansiktet som efter över 10 ar fortfarande spökar, humörsvängningar, illamande, mens en gang varannan vecka.. Kort sagt, det var rent hemskt.

Efter det bestämde jag mig för att inte röra hormoner igen. Jag har haft min kopparspiral i 10 ar (eller ja, var inne pa 3e spiralen när jag plockade ut den i november). Ont? ja inte är det behagligt men för mig var det absolut ingen förfärlig smärta utan bara ett obehag.. och det tar som sagt inte ens en minut. Att plocka ut den tar tva sekunder. Men även detta är extremt olika fran person till person. Ligger man däremot och spänner sig sa är det klart otrevligare.
    Efterat hade jag lite mensvärk och sma efterblödningar i ca en vecka, sedan gick cykeln rätt igen.
    I vikt gick jag varken upp eller ner med p-piller och min hy blev bättre när jag slutade.
    Däremot fick jag tillbaka min rikliga mens och menssmärtorna som jag hade innan jag hade p-piller. Kopparspiralen har ju inga hormoner som motverkar detta.
    Ett stort plus i övrigt är att när man väl plockar ut kopparspiralen sa är man direkt rätt i cykeln och kan bli gravid; för mig tog det tva manader.

• kaifas

Jag gick upp 20 kg när jag åt p-piller( på bara tremånader)! För mig kommer det aldrig bli det igen. Har hormonspiral idag .
    Gu vad skönt det är, har nästan ingen mens :). håller med Zozo det gör inte ont bara obehagligt! Tycker inte om att gå och fläka upp mig så där.

• tattar-Emma

Jag har ätit tre sorter och alltid mått bättre när jag slutat! Nu skulle jag aldrig få för mig att börja igen. Är lite för förtjust i mitt goda och jämna humör, och i att åtrå sambon

Kopparspiral är da shit!

• tattar-Emma

Och angående isättningen då... har läst hela tråden nu.

Det var obehagligt, men inte jättehemskt eller så. Just när jag tyckte det började bli jobbigt så var det klart, det gick väldigt fort. Efteråt var jag darrig, som nån annan skrev ovan så kommer de åt en hel del nerver, men det var bara att pallra sig hem och stjälpa i sig ett järn och en kopp te så var det bra sen

Efteråt mensvärk i några dagar, men det har man ju stått ut med tidigare.

Rikligare mens kan jag leva med (hade inte så mycket innan), speciellt sen jag upptäckte menskoppen. I början hade jag ökad mensvärk men det har gått över nu, det är ytterst sällan jag tar en ipren och det gjorde jag hela tiden i högstadiet. (Nu när jag tänker på det kan det förstås bero på att jag planerat min egen tid de senaste åren - pluggat, varit arbetslös, jobbat hemifrån osv. Om det börjar spänna är det bara att hämta en varm filt, göra mer te eller sova en stund. Den friheten fanns ju inte direkt i skolan.)

Jag ska snart byta spiral och det är inget jag fasar för, även om jag inte direkt ser fram emot det heller . Barnmorskan har sagt att det är smidigare att få ny än att sätta in för första gången eftersom kroppen redan har vant sig. Vad säger ni som har haft flera, stämmer det?

• Zozo

Japp, helt klart. Jag kânde knappt ngt alls när de satte in tredje. Fast olika gyn är helt klart ocksa olika händiga! (En lyckades knipa mig med den där rörformade l-tangen de ibland använder för att se bättre.. ajajaj! Fast det hade ju inte alls ngt med spiral att göra..

Svar på tråden P-piller... sluta eller fortsätta ?