• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Snartis

Hej Frullis du kommer ha så mysigt i Dublin, helt rätt beslut att åka.

Här packas det för fullt för resa till skåne, shit all packning är ju till Kick´n. Helt galet hur mkt man måste ha med sig för en så liten person hahahaha

BS: håller nog med alla andra, kanske bäst att sluta tvärt med amningen. Låter som det har blivit en grej att få snutta nattetid?? Provar ni napp regelbundet? En flicka i min mammagrupp tog inte napp men mamman gav sig inte utan fortsatte hela tiden och efter när flickan var 7 mån tog hon den

Kick´n bråkar oxå lite på nätterna, vaknar med gallskrik. Tror han drömmer mkt nu, han får från ca 3 på natten sova hos oss och då sover han lugnt. Är det någon han bråkar med på natten så är det hans pappa

AM ja den där kanten blev jag galen på i början (vagnen). Tog ett tag innan man fick in rutinen på den, fast nu ligger han aldrig i fullt liggläge längre så det är inget problem.

• BrudSommar2006

AM, det låter som att ni också lever ett spännande liv på nätterna men av andra anledningar!

He, jo, Iris är en bestämd liten person men jag vet ju liksom inte om något annat, man läser här i förundran hur det kan gå till...

• fru AM

Ska bara svara på din dagisfråga först, BS: De sover en gång - efter lunch. Vilan brukar starta klockan 12 ungefär. De sover inne på madrasser och det funkar mot alla mina farhågor. Hon sover ca 45 minuter (vilket är hälften mot vad hon brukar sova hemme/i vagnen) Det funkar. (Vad jag minns så sov min son faktiskt två gånger på dagis - han passade på att somna på väg till parken på förmiddag då han fick sitta i en stor vagn och åka).

Jag var också orolig hur det skulle gå med det där. Livia sov flera gånger om dagen, länge. Men runt jul/nyår så började hon ställa om själv till en (lång) gång.

Och nu gör hon mer och mer som sina små kompisar. De är flockdjur, vilket dagis både bygger på och utnyttjar.

Måste också passa på att säga hej till Vickan! Hej! Jobbigt med din kompis lilla prematurbebis!

Nu kallar tekannan och aftongymnastiken (inget mer spännande än sit-ups)

• BrudSommar2006

AM, antingen kommer Iris att gå långt eller så blir hon värsting, vi får hoppas på det bästa!!

• BrudSommar2006

Snartis, vi gav upp det aktiva försökandet med napp någon gång vid sjumånader, hon har dock fortfarande nappar som ligger lite här och där som hon har och leker med men inte använder hon dem som det är tänkt och snuttar på dem inte.

• BrudSommar2006

Nu har maken kommit hem, packat upp och tagit upp Iris för att sova, vad jag kan höra så går det inte speciellt bra just nu.

Det här med mode för småbarn har jag inte reflekterat så mycket över tidigare men nu har flera expediter i olika affärer påpekat att med Iris klara färger så passar hon i starka färger och sedan gått och tagit fram lämpliga plagg. Vi har hittills inte låtit lura oss att gå med oss något vi inte tänkt oss från början men man funderar ju på om man ska gå tillbaka och slå till!

• muggles

frullan: jag skulle nog sagt att stör det dig inte med nattmål så fortsätt. Men å andra sidan kan det ju bli svårare att få bort det ju äldre han blir. Svår nöt det där.

AM: oj! Låter lite jobbigt. Men jag tror att det kan vara så som du tror, att hon regredierar lite. Det är väl vanligt när barn får syskon att de vill vara små igen och att börja på dagis kan nog upplevas lite skrämmande så hon behöver extra trygghet på natten(?). Intressant att höra hur det kanske blir sedan... Herregud vad otäckt det låter med tvångsamning!

Vickan: jag har läst om den där mojängen (tror den heter Ductus faktiskt) som går igen om det var 1h efter födseln. Hos de flesta barn funkar det, men inte hos alla. Helt fantastiskt att sånt funkar! Hoppas allt går bra för den lille krabaten! Hälsa Omsan från oss!

Jag tror Moa håller på och lägger om från 3 sovningar till 2 av sig själv. Hon har flera ggr varit helt ointresserad av att sova efter lunch vilket hon alltid brukar annars sedan flera månader tillbaka. Det där löser sig nog BS!

• FruCicci

Halloj!

Hur har ni det i tråden ????
    Jag skulle tittat in i går, men det blev inte så... för Victor har varit/är sjuk. Varit hos doktorn idag, på husläkarmottagningen, och de vet inte vad det är... men han är bättre i kväll iaf.
    Matvägrat, diarré och ont i magen, och lille Victor som aldrig är missnöjd och skriker har visat att han har resurser han med... Idag kom det dessutom ut tidningspapper ur hål nr "2"... jag kunde se texten (ja jag inspekterar nr 2 ibland)...

Nattsömnen går visst si och så för alla just nu, ha ha ha, Victor sover faktiskt jätte bra, men å andra sidan sover han Nu som Era barn har gjort när det var små under den tiden... dvs han vaknar kanske 2 ggr per natt om han inte sover hela natten När jag hade det som värst var det ca 2 ggr i timmen!!!!! Fram till 05, sen sov han kanske 2h i sträck, snacka om att jag gick på knäna och sen blev man ju mer eller mindre dum....

AM jag tror jag gick förbi dig på Stiregatn igår i regnet, när du kom hem med Livia på eftermiddagen, jag tog en tur med min sjukling... kom på att det var ni först när du stod i porten...

Frullan ha det så bra gumman i Dublin, vi ses när du är tillbaka!

Nu ska jag ta o gå till sängs.......

Puss o kram

• viktualia

mugglan - aha... heter det så... jag är för sliten/seg för att googla och ha mig.. nöjde mig med kompisens mail

Och jag hejar tillbaka till AM och alla er övriga!

Kan dessutom avslöja att Page fortfarande kan sätta tassarna på tangenterna men att hon inte varit in här och härjat på ett tag... men lever gör hon!

• muggles

Vickan: jag har inte heller googlat utan läste en artikel om det och sedan såg jag att ett av klädmärkena som Moa har en omlottbody av hette just Ductus, därav fastnade det. Hade aldrig kommit ihåg det annars...

Svar på tråden Barnkarusellen