• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Tinga

Icke reseintresserade kan skippa följande inlägg!

Lappis - jag lovar att rapportera alla symptom på resebrist!

Nattson - mina favoriter är Sydafrika, Nya Zeeland och Australien; i nämnd ordning. På Borneo var vi i Sabah; först några dagar i Kota Kinabalu, med sol och bad på öarna utanför, sen besteg vi Mount Kinabalu, drog vidare till östkusten och en av de öar där man kan se havssköldpaddor lägga ägg, besökte ett orangutangcenter, och sen ut i djungeln några dagar. Därefter blev det ett 24-timmarsbesök i Brunei och sen solade och badade vi några dagar på en liten ö (Labuan) som ligger mellan Kota Kinabalu och Brunei. Alltså, det var en helt OK resa, och vi hade många häftiga upplevelser, så det är absolut värt ett besök, men som sagt, jag tycker att det finns andra ställen man hellre kan åka till innan man åker till Borneo.

• Nattson

OT-inlägg.... ( igen )

Tinga, japp sydafrika är med på min lista också
    Låter som en bra resa till Borneo, ungefär det vi siktat in oss på också. Men vi får se, Nya Zeeland ligger högt uppe också och vi har kompisar som bor där så kanske blir det nästa lång resa.

• Lapinette

Varför ligger Australien så långt bort? Australien ligger på min lista då jag förstått från restråden att maten inte är så god på NZ, vilket för oss är typ halva semester, god mat och gott vin. Sydafrika - love it! Men vi är ju flera SA-anhängar här inne...det var ju så jag "lärde känna" Piggelin.

• Tinga

Lappis - vet inte när du lämnar tråden för semester, men jag hinner nog inte titta in här igen förrän imorgon bitti, så jag vill passa på att önska dig en trevlig resa till Hongkong och Hainan! Ni är verkligen värda en supersemester, och jag hoppas att ni får det riktigt härligt. Ta väl hand om varandra! Kram!

• Tinga

Lappis - det kanske är för att det ligger så långt bort som det är så bra?

• Mrs  B

Här finns en gnällig unge till Mindre!!!!

Feber och gnällighet har nu slått ut på Malte och barnakuten tror att det är av sprutan han fick i fredags. Bvc är på utbildning så jag fick ringa akuten istället men de är inte så hemma på vaccinationer visst så hon skulle prata med sina kollger idag och sen skulle vi ha ett nytt samtal i morgon efter lunch.
    Natten har gått bra, antagligen för att jag gav honom alvedon, och han sov mellan 21 och 06 utan mat och det har aldrig hänt innan. Men dessvärre har han inte sovit något idag, har lagt honom i vagnen igen för ytterligare ett försök. Snart ska jag hämta Max också så det hade varit bra om Malte hade hunnit somna in.

Max är JÄTTEDUKTIG utan blöja nu och jag tror faktiskt att detta kanske går vägen. Ser så ut nu i alla fall.

Göteborgsvarvet
    Det går faktiskt smått uppåt när man springer på Avenyn och där är GRYMT MYCKET FOLK som tittar på. Man får trängas för att komma fram. Maken har sprungit loppet 3 gånger men i år kom betalningen in för sent så han får stå över.
    Vid lunch passar oss bra.
    Maken ska träffa sina nya arbetskamrater i Slottsparken och han kunde ta med Max där så jag och Malte kan träffa er andra, men håller mig gärna i city, gångavstånd i alla fall.

• Lapinette

Tinga - vi åker imorgon vid 12-tiden så jag tittar nog in en kortis imorgon bitti om jag hinner men tack vi ska verkligen försöka njuta så mycket som möjligt (är rätt bra på det ).

• pirr!

Ja, då gör jag ett försök nu när lilla damen sover..

Tre dagar över tiden, den 31 mars kom vår lilla tjej!

På morgonen den 30:e vaknade jag med lite molvärk i magen (som jag ju skrev här), men inget direkt störande så dagen fortskred som vanligt och jag sa inget till min man (ifall det inte var något mer än lite magont). På kvällen vid tio-tiden började smärtan tillta i intensitet och komma och gå och jag blev mer och mer säker på att det faktiskt var på gång och sa till maken att han nog inte skulle räkna med att få åka till jobbet dan efter.. Under natten fortsatte värkarbetet och framåt tre-fyratiden hann jag aldrig somna om mellan värkarna och maken började klättra på väggarna. Vid femtiden hade han redan ätit frukost, duschat och packat väskan och stod i hallen, alltmedan jag vandrade mellan badrummet (där jag hängde på fönsterbrädans kalla marmorkiva) och sovrummet (kuddkrig..hjälpte faktiskt) fortfarande fast besluten om att stanna hemma lite till. Vid nio (efter morgonrusningen) fick mannen med mig ut i bilen tillslut till sin stora lättnad och sen gick allt ganska fort. Väl på förlossningen öppnade jag mig snabbt (6 cm på tre timmar) och hade 20 min underbar smärtfrihet i samband med bad och kvaddlar, men sen gick vattnet och då var det än intensivare värkar som väntade.. Jag stod mest hela tiden o hängde på gåbord och make och upplevde att jag ville krysta men BM menade att jag ännu inte var fullvidgad.. Efter en undersökning några minuter senare gav hon mig dock ?rätt? och därefter var det krystarbete i ca 40 min- sjuka krafter man har i sig!!!! Försökte mig på att använda lustgasen sista två timmarna men fattade aldrig riktigt hur fantastisk den enligt många är då jag mest störde mig på att slangen var för kort..
    Så, efter totalt 19 timmar, varav sju på sjukhuset, såg hon dagens ljus med ett illtjut vår lilla tjej.
    Sedan var det syjunta för två BM och en läkare i 2,5 timmar, men jag hade ju en blöt, varm, blåröd alldeles bedårande varelse på mitt bröst så det var inget som bekom mig då (dock har jag märkt av det desto mer nu efteråt- AJ! )

Det hela känns som en positiv upplevelse och tack vare att jag hela tiden trodde att det var mer kvar och att det skulle bli värre blev jag helt klart överraskad när det var över, men också lite snopen (om man nu får säga så). Frågade tex Bm om hon trodde att bebisen skulle hinna ut innan midnatt (klockan var då tre på em) och både hon o maken skrattade och sa att det var helt säkert. En timme senare var hon född!

Dock har jag varit lite småhängig nu efteråt med uselt blodvärde och febertoppar så vi fick faktiskt åka en vända till sjukhuset häromdan för provtagning. Nu mår jag dock bättre och hoppas att det ej kommer tillbaka, vad det nu var..

Mailar bild på lilla damen till Muggles.

• Lapinette

Härligt pirr!!! Det lät ju "inte så farligt" säger damen som sitter och lider av mensvärk just nu och undrar hur i hela fridens namn en förlossning känns.

Svar på tråden Barnkarusellen