• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • start september

Pirr,

klart du ska vara stolt! Kanske är det en fördel vid läkningen att de var så noggranna?

Muggles,

tack för tipset om sömnläsningen. Jag har tänkt att passa på att läsa nu innan, kanske känner man sig lite tryggare då. Testa alltid mat först, noterat. Jag slickar i mig av alla råd! Åtminstone framstår det som du hanterat allt med jämnmod, även om jag förstår att det såklart varit jättejobbigt ibland. Funderar mycket på det där med baby blues just nu, undrar så hur man kommer må och reagera. Kanske kan du komma med lite goda råd om man hamnar ner i ett sådant hål.

• Mrs  B

AM
    Vi har fått ha Max sovande hos oss i perioder på nätterna för att vi också ska kunna sova och få den sömn som behövs. Det går upp och ner det där. Han drömmer också mycket i perioder och det blev mer när han började dagis.

BS
    Har du fler dagisfrågon kan jag kanske besvara dem, har ju jobbat som förskollärare i 2 år.

Cicci
    Jag hittade gladpack i Max blöja en gång....

• Mrs  B

Tråddate i Göteborg 17 maj:

Tinga
    Mrs B
    Muggles
    Pirr
    Cicci
    Piggelin ?
    Vänner ?

Var? När? Hur?

• Liten med Mindre

FruLlan o Lappis - bon voyage! Gissar att ni redan är iväg, men i alla fall.

FruLlan - hur har det gått med ridningen förresten? Är du igång igen? Har Borren suttit på sin första häst?

Telis - kul om du med vill hänga på en frukost/brunch/fika den 19:e. Vi får stämma av nästa vecka och se hur det passar.

Pirr - en liten charmtjej! Hon verkar sova "Snorp-style" (vi kallar ofta Mindre för Snorpis eller Snorp hemma...).

• Tinga

Pirr - vilken söt liten tjej ni fått! Kul att ni också hänger med på trådträffen i Göteborg.

Mrs B - Muggles och jag diskuterade att ses sen förmiddag/tidig lunch, för att jag ska hinna var på plats ute längs banan vid 15-tiden; måste ju heja på mina familjemedlemmar som springer.

• Izzie

Hej i tråden!

Har haft allt mindre tid att skriva den senaste tiden. Mycket beror på att Matilda börjat sova jättebra på nätterna. Som det ser ut nu så sover hon från ca 20-22 till 06-07. Suveränt! Nackdelen är att hon inte sover så mycket på dagen. Med andra ord finns det minimalt med tid över till att göra annat. Hon blir dessutom uttråkad rätt fort och vill hela tiden bli stimulerad och underhållen. Vissa dagar blir det bara några tupplurar och det gör att jag inte hinner in så ofta i tråden som jag skulle vilja. Har iaf läst lite emellanåt även om jag inte alltid hunnit kommentera.

Har tyvärr snappat upp under mina snabba ikappläsningar att Lappis återigen fått tantjävelbesök. Så himla tråkigt så jag finner knappt ord. Det var verkligen din tur nu, och med dessa toppembryon dessutom... Men so far so good. Då vet ni åtminstone att ni kan få till jättefina embryon och precis som jag läst att några andra varit inne på, så måste ni ju kunna få hjälp med att få det hela att fastna och börja växa?! Nåväl, ni fick ju ett par fina till frysen så hoppet kvarstår. Jag önskar dig hursomhelst en jättehärlig resa till Hongkong. Hoppas du hittar ny energi och kommer tillbaka utvilad och redo att sparka tantjäveln åt h-vete. Stor stor kram!!!

Pirr - Tack för din förlossningsberättelse! Härligt att det gick så bra och att du upplevde din förlossning så positiv. Synd att det varit lite tufft efteråt, men det är ju tyvärr ganska vanligt med lite komplikationer av olika slag. Det är ju en tuff sak att gå igenom, både själva graviditeten, förlossningen och tiden efteråt. Det frestar ju dessutom både fysiskt och mentalt. Själv känner jag att det är först nu som jag fullt ut kan njuta av min mammaledighet.

Jag var hos BM på efterkontroll häromveckan och när hon bad mig beskriva förlossningen kom mina känslor åter över mig och tårarna började rinna. Jag som trodde att den tiden var över nu. I början hade jag svårt att prata om den utan att gråta (jag är sån där fjantig människa som avskyr att visa starka känslor och gråta offentligt), men nu har jag kunnat prata om den utan några större känsloyttringar ett tag så jag blev förvånad över den starka reaktionen som kom över mig hos BM. Tom BM grät en skvätt med mig . Blev lite förvånad för hon har inte varit särskilt mysig och personlig innan, men nu både grät hon och frågade om hon fick ge mig en kram! :-O
    Hon tyckte hursomhelst att jag borde prata med en läkare nu efteråt och verkligen gå igenom förlossningsjournalen med henne och prata om vad som hände och varför. Hon bokade därför in en tid med en läkare som jag och maken ska träffa på tisdag. Henne ska vi träffa på vårdcentralen i den mindre orten där jag bor.

Resultatet på bäckenmätningen som jag gjort på länssjukhuset skulle komma efter ca en vecka, men det har dröjt ända tills nu (ca 3,5 vecka senare). Det kom ett brev från läkaren (tyckte gott att han kunde ringt, då han inte ens besökte mig på BB efter operationen som de normalt gör efter ett akutsnitt och de komplikationerna som jag hade) där han själv skrivit ihop att jag var lite trång i ingångspartiet men att det inte behövde betyda något till nästa graviditet. Kan inte påstå att det svaret gjorde mig direkt klokare. Eftersom den BM som ringde upp mig från förlossningen en tid efter, sa att ca 25% av barnen vänder sig fel och det är vanligare vid andragångsfödslar känns det ju inte så bra att jag tydligen är lite trång...

Ja, tur att jag fick en tid hos den andra läkaren. Jag ska ta med brevet och verkligen se till att jag får svar på mina frågor. Som det ser ut nu tänker jag nog begära ett planerat snitt till nästa gång... Men jag kanske ändrar mig.

Oj vad långt och ego detta blev. Sorry, det var inte meningen. Jag hade ju tänkt kommentera era inlägg...

• Izzie

Tinga - Skönt att blodtrycket verkar stabilisera sig! Fortsätt nu att ta det lugnt men med lite roliga inslag förstås!
    (Och Jesus vilken hurtig familj du verkar ha! )

September - Jag tycker också att Anna W's bok är bra. Framförallt hennes sätt att beskriva hur den lille kan tänkas uppfatta sin värld. Det är annars svårt att sätta sig in i, men jag tycker att hon har en del poänger med överlevnadinstinkten och den eviga tanken på mat som Mugglan beskriver. Det är mitt råd också - mata, mata och åter mata!

BS - Jag måste säga att jag inte förstår att du inte är tröttare med de nattmatvanorna som Iris verkar ha... När får du sova då? Strongt att du orkar. Tycker liksom någon tidigare kommenterat att det verkar vara en bra idé att ta en sväng till Öland och få lite avlastning. Kanske kan du hitta energi att orka avvänja henne med nattammandet?

Frullan - Hoppas du kan njuta av din weekend utan Borren! Tänk vad mysigt när du kommer hem igen, så där full med energi som man bara kan bli när man haft skitkul med tjejkompisar!

Cicci - Spännande med din ev ÄL... Tänk att tråden lever så länge att vi kanske tom börjar på andravändan!

• Izzie

Åh, det finns så mycket mer jag velat kommentera, men nu är jag supertrött och behöver hoppa i säng. Både maken och Matilda sover sedan länge...

Och helt OT...
    Är iaf lycklig nu - HV vann ikväll mot Linköping!!! Nu är det match på riktigt! Heja Jönköping!!!

Natti natti,
    kram till er alla och ha en riktigt mysig helg!

• Tinga

Izzie - där ser man; man ska inte ge upp hoppet om människor! (Tänker på din BM som visade så mycket känslor när du berättade om din förlossning.) Jag tycker att det låter jättebra att du nu får träffa en läkare för att diskutera allt du gick igenom under förlossningen. Med tanke på alla de känslor som dök upp under ditt samtal med BM låter det ju som att allt inte är riktigt bearbetat, och jag tror att det är bra att diskutera med någon som är insatt i det här med förlossningar rent "tekniskt". Bra att du fått svar från bäckenmätningen också, så att du kan diskutera det med. Tycker att det verkar vara en knasig förlossningsläkare du stött på; hoppas verkligen att den du ska träffa i veckan är bättre. Kram!

Jo, det är en riktig hurtbullefamilj jag växt upp i, och jag är ju miljöskadad också!

• muggles

Sept: just det där med att mata mata önskar jag att jag vetat i höstas. Pga att amningen strulade och jag ville få igång min produktion så snålade vi på ersättning, gav minimalt varje gågn så att Moa skulle vilja amma ofta. Det resulterade nog i en del onödigt gnäll misstänker jag nu i efterhand. Jag kommer INTE att göra så ngn mer gång. Jag kommer att ge amningen ett par veckor i början och går det inte bättre än med Moa så kommer jag att ösa på med ersättning och om amningen i så fall slutar helt så får det vara så. Ang baby blues vet jag inte om jag har några bra råd. Det enda jag kan komma på är att utnyttja Bvcs psykolog och få prata med en professionell. Det räcker inte att prata med maken, vänner och föräldrar i en sådan situation. Men det viktigaste kan vara att veta att DET GÅR ÖVER och jag njuter i fulla drag av att vara mamma nu, av goa Moa och av min mammaledighet.

Izzie: skönt att du får prata av dig - jag tror att det är jättebra! Och i din sits är det nog naturligt om du väljer snitt nästa gång - de kanske tom kommer att rekommendera det?

Svar på tråden Barnkarusellen