• trampetroll

är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?

jag vet inte hur många gäster vi är än men vi kanske blir 110-120 personer. För att slippa för mycket arbete och dra ner på kostnaderna för flera servitriser funderar vi på guldiga, jättefina (ganska dyra) papperstallrikar.
    Det finns bara ganska fula vita tallrikar i festlokalen också.
    Vi har svart, guld och vitt i teat så det blir nog väldigt fint men är det tabu med papperstallrikar på bröllop?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?
  • Akvavit

Jag förstår att det bara var menat som ett exempel, och jag vill bara klargöra på en gång att jag själv inte skulle ha papperstallrikar av något slag på ett bröllop, men om jag gick på bröllop och det var det skulle jag inte bry mig, om det var de lite finare och tjockare varianterna.

Däremot skulle jag nog reagera om jag gick på bröllop och fick en "favour" bredvid en papperstallrik. Personligen skulle det kännas väldigt konstigt att någon la pengar på något så totalt onödigt (enligt min egen högst personliga åsikt) men inte ansåg att det var viktigt med finare porslin. Det skulle jag nog komma ihåg på ett som ett inte helt positivt minne. Och jag anser mig verkligen inte vara "lite finare"...

Dessutom är det ju inte heller så att man som gäst tar upp med brudparet om det är något man tycker känns lite konstigt, utan man håller tyst, och sen kanske man berättar det för kompisar eller andra som inte var där. Eller diskuterar med folk som var där. Men aldrig att jag skulle säga till brudparet vad jag tyckte var mindre bra med deras bröllop.

trampetroll skrev 2008-01-23 14:08:29 följande:
    Jag själv skulle nog bry mig om det var plastbestick man åt med för det tycker jag är så jobbigt och känns "billigt" när man knappt kan skära, de går sönder och så. Men tallrikarna hade jag aldrig brytt mig om så länge det var en fin dukning och det känns som om brudparet lagt ner lite "själ" och tid i dukningen, att de visar att de bryr sig kanske med favorpresenter och sådär. Men har man lite "finare" vänner som bryr sig om smådetaljer så ska man kanske öveväga att hyra porslin. Men mina skulle aldrig kommma på tanken att påpeka något med tanke på att det är vårt bröllop och är man som vi 120 personer tycker jag nog att man inte har rätt att byttra sig som gäst om vad paret "sparar in på" faktiskt.Men som någon sa här tidigare ifall gästan invänder mot någonting som har med detta att gör, vad har de då på bröllopet att göra överhuvudtaget i så fall?
  • bumblebee jonis

Var bor du??

Blomsterbrud skrev 2008-01-23 14:43:10 följande:
    Vi kommer med all säkerhet att ha papperstallrikar.Vem f-n vill stå och diska?Alla prioriterar vi ju olika.Som andra sagt passar det stilen i övrigt tycker jag det är helt ok.Vi ska dessutom bjuda på grillat vildsvin och vara hemma i trädgården så grillfestkänslan är helt på sin plats.Men plastbestik tror vi att vi hoppar för det är inte lätt att skära med.Någon som vet vart man får tag i lite stadigare och fina papperstallrikar?
  • Bride in England

Akvavit: Fy hoppas jag inte har nagra sadana kompisar som klagar over att vi hade papperstallrikar bakom ryggen pa mig! A andra sidan borde man ju inte bry sig, ellerhur!

• Blomsterbrud

bumblebee jonis
    Småland i närheten av Oskarshamn om det nu säger dig något?

Vi kommer att ha plastglas óxå kan jag ju tillägga men när vi skålar innan maten ska vi ha riktiga glas...

• malous

Mina gäster kommer på mitt bröllop för att jag tycker om dem och de tycker om mig. Det har inget med min smak för tallrikar att göra. Jag räknar inte att de är så tacksamma över att få känna mig eller vara på mitt bröllop (åka långt, köpa presenter ev.) att de inte skulle undlåta siga att skvallra om jag hade papperstallrikar på bröllopet.

Jag tycker att det är OK med papperstallrikar om det är ett sådant bröllop där det känns att det passar men jag skulle aldrig ha det på mitt bröllop och jag skulle förstå de gäster som pratade om det bakom min rygg (det har ju inget med hur mkt de tycker om mig att göra ändå).

trampetroll skrev 2008-01-23 14:08:29 följande:
    Jag själv skulle nog bry mig om det var plastbestick man åt med för det tycker jag är så jobbigt och känns "billigt" när man knappt kan skära, de går sönder och så. Men tallrikarna hade jag aldrig brytt mig om så länge det var en fin dukning och det känns som om brudparet lagt ner lite "själ" och tid i dukningen, att de visar att de bryr sig kanske med favorpresenter och sådär. Men har man lite "finare" vänner som bryr sig om smådetaljer så ska man kanske öveväga att hyra porslin. Men mina skulle aldrig kommma på tanken att påpeka något med tanke på att det är vårt bröllop och är man som vi 120 personer tycker jag nog att man inte har rätt att byttra sig som gäst om vad paret "sparar in på" faktiskt.Men som någon sa här tidigare ifall gästan invänder mot någonting som har med detta att gör, vad har de då på bröllopet att göra överhuvudtaget i så fall?
  • Akvavit

Bride in England,
    Jag har inget minne av att jag skrev "klaga" någonstans i mitt inlägg. Det jag sa var att jag skulle reagera på det och antagligen prata om det med andra, men inte ta upp det med brudparet.
    Jag skulle ha lika roligt ändå, och de hade förmodligen skäl till att göra som de gjorde, men det jag skrev var att om jag var på bröllop med kombinationen gäst-favour och papperstallrik så ja, jag skulle tycka det kändes konstigt, och ja, jag skulle antagligen prata om det med andra. Men klaga?? Det skulle jag inte göra. Läs ordentligt.

• Bride in England

Hm...sorry men det ar enligt mig en slags klagan. Eller skulle du prata om det for att det var en utmarkt ide och du sjalv nog skulle tanka dig att gora det?

Akvavit skrev 2008-01-23 15:48:22 följande:
    Det jag sa var att jag skulle reagera på det och antagligen prata om det med andra, men inte ta upp det med brudparet.
  • Jenniecarlsson
    Piha skrev 2008-01-23 13:49:43 följande:
    Jag vet inte om det är emot reklam-reglerna, men här kommer firma i alla fall: www.alladdin.se/
    Vet inte heller om det är reklam men här kommer en annan firma:

www.bords.com
  • Akvavit

Bride in England,
    Så allting man säger som inte är odelat positivt är en klagan? Vad är en diskussion för dig då?

• trampetroll

Men om man pratar om sådant man stör sig på eller tycker är konstigt med andra personer än med de personer som det angår dvs brudparet är inte det i princip samma sak som att "klaga"?

Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?