• trampetroll

är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?

jag vet inte hur många gäster vi är än men vi kanske blir 110-120 personer. För att slippa för mycket arbete och dra ner på kostnaderna för flera servitriser funderar vi på guldiga, jättefina (ganska dyra) papperstallrikar.
    Det finns bara ganska fula vita tallrikar i festlokalen också.
    Vi har svart, guld och vitt i teat så det blir nog väldigt fint men är det tabu med papperstallrikar på bröllop?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?
  • Akvavit

Jag var till exempel på ett bröllop där bruden hade på sig en i mitt tycke jättetrist klänning, och när folk frågade mig hur bröllopet var sa jag som det var "Bruden hade en klänning jag själv aldrig skulle sätta på mig, men hon var vacker i den eftersom det var vad hon vill ha. Själv skulle jag aldrig ha visat mig i den"
    Är det en klagan?

• Kärlek ger näring åt själen

Är det någon som vet var man kan hyra porslin i värnamo trakten? och vad det kostar? Bara för att veta priserna.. för jag har märkt att det är många sådana ställen finns i de större städerna.. :(

Men som sagt vi kommer att ha det enkelt... med snygga papptallrikar.. om jag inte kna hitta någon som ligger här inärheten och som inte kostar skjortan

• Bride in England

Akvavit: Never mind, allt jag menade var att om nagon pratar bakom ryggen pa mig om att de tyckte papperstallrikar pa mitt brollop var en dalig ide hade jag blivit valdigt besviken pa de sa kallade kompisarna, vare sig man definierar deras prat som klagan eller diskussion. Sjalva grejen ar att jag hade blivit besviken att de inte kunde gladjas och ha trevligt med mig pa min stora dag utan att skvallra om nagot sa oviktigt som vilka tallrikar jag serverade dem mat pa.

• Akvavit

Men jag har väl heller aldrig sagt att jag inte skulle ha trevligt eller glädjas med den vars bröllop jag var på?

Om man inte pratar bröllopsfest specifikt så är jag säker på att alla har varit i en situation där de har reagerat på att något varit konstigt utan att för den skull ta upp det med värd eller värdinna eller den person det gällde, och vid ett senare tillfälle prata om det med någon annan.

Jaja, man kan ju alltid välja hur man vill tolka saker.

Men som jag skrev långt tidigare i ett inlägg, det är inte papperstallrikarna jag skulle reagera på, utan kombinationen _till exempel_ papperstallrikar och favours, eftersom det ena känns väldigt onödigt _för mig_ och _jag_ hellre skulle lagt pengarna på bättre tallrikar

• trampetroll

En klok vän sa till mig:

"Om jag pratar med någon om en annan person, och den personen jag pratar om skulle råka stå bakom mig och höra det. Ifall jag då inte kan stå för vad jag sagt eller om personen skulle bli ledsen eller upprörd, då har jag sagt det på fel sätt eller så har jag sagt något helt orelevant".

Sedan funkar inte detta alltid kanske men personligen tycker jag att den kan vara bra att ha som måttstock.

Detta är inte tänkt som ett påhopp utan bara en tanke när vi nu diskuterar vart gränsen går när man pratar om saker och personer med andra.
  • trampetroll

Jag tycker att du säger en vettig sak akvavit om favors och papptallrikar även om jag kanske inte håller med.

• Akvavit

Japp....och om jag säger till en kompis att "Jag var på ett bröllop nyligen...det var superkul, och jättegod mat och jag hade skitkul! Det enda jag reagerade på att de hade valt att ha papperstallrikar och favours...lite konstigt val tycker jag. Att lägga pengar på en gåva och inte på "riktiga" talllrikar..."

Om bröllopsparet hade stått bakom mig och hört så hade jag kunnat stå för det. Men det betyder inte att jag skulle säga det till dem direkt.

• trampetroll

Hmmm... det beor väl på. Jag tycker att det låter vettigt det du säger om att det ser konstigt ut med en favor och papptallrik. Men som jag ser det så ser jag en snygg dukning i fina färger, häftig servettbrytning i billig men fina servetter, massa ljus och fina små favors (våra favors kommer kosta cirka 1 kr per person så därför tycker jag inte att det ser konstigt ut, jag ser det inte ens som favors utan bara ett kompliment till dukningen).
    Men om man hade gett jättemycket favors så håller jag med om att det hade sett konstigt ut.

• trampetroll

Kanske kan man också se det som kul att brudparet vill ge något litet till sina gäster istället. Allt handlar om prioriteringar som vi sagt tidigae.

• GME76   080802

Det är faktiskt sant, så pratar de flesta ganska ofta inkl mig själv. Betyder inte att man inte tycker eller uppskattar ngn. Betyder bara att man tycker annorlunda och prioriterar annorlunda. Och hur fint o perfekt man än gör bröllopsfester eller annat så finns det alltid ngn som tycker att man gjort ngt knasigt .

Akvavit skrev 2008-01-23 16:14:12 följande:
    Japp....och om jag säger till en kompis att "Jag var på ett bröllop nyligen...det var superkul, och jättegod mat och jag hade skitkul! Det enda jag reagerade på att de hade valt att ha papperstallrikar och favours...lite konstigt val tycker jag. Att lägga pengar på en gåva och inte på "riktiga" talllrikar..."Om bröllopsparet hade stått bakom mig och hört så hade jag kunnat stå för det. Men det betyder inte att jag skulle säga det till dem direkt.
  • Akvavit

Ja, om gåvan kostar 1 kr styck är det väl en sak....
    det jag menade var nog mer det du är inne på också att om allt är extremt genomtänkt och "obilligt" med en lite dyrare gåva så känns det kosntigt med papperstallrikar.
    En genomtänkt dukning med allt i samma "dyrhetsnivå" eller hur man ska uttrycka det, eller "billighetsnivå" kanske, då är det helt ok.
    Och som jag sa enda från början skulle jag inte tycka det var konstigt med papperstallrikar. Alls. Och inte prata bakom någons rygg om det.

Så.

• Ingarö08

Håller med dig Akvavit...
    Var tex på min systers bröllop och det var ett jättevackert men det jag kommer ihåg var att maten inte alls var bra. Det var buffé... Det är ju alltid något som jag kommer ihåg på när jag tänker på deras bröllop...

Jag tycker inte det är fel med papptallrikar (jag hade inte brytt mig men men) men det kommer alltid att finnas folk som klagar på något... och även om de inte klagar så kommer det säkert "ihåg"...

• lycklig78

Papptallrikar eller ej. Man ska göra det man känner för.Har ni guld i temat, så är det väl en jättebra idé. Så sllipper ni disk också. Smart! Jag börjar faktiskt bli lite trött på detta forumet, för man skapar sig andra behov än vad man hade sen tidigare. Man klankar ner på varandra för att någon tar lån, och någon tar kuvertavgift osv. Det är väl vitsen med ett forum, men jag tar lite semester härifrån.

• blivandefrularsed
    lycklig78 skrev 2008-01-23 17:46:41 följande:
    Papptallrikar eller ej. Man ska göra det man känner för.Har ni guld i temat, så är det väl en jättebra idé. Så sllipper ni disk också. Smart! Jag börjar faktiskt bli lite trött på detta forumet, för man skapar sig andra behov än vad man hade sen tidigare. Man klankar ner på varandra för att någon tar lån, och någon tar kuvertavgift osv. Det är väl vitsen med ett forum, men jag tar lite semester härifrån.
    Man kanske inte klankar ner på andra utan bara visar att man har olika åsikter!
  • bumblebee jonis

Duni har kraftiga papperstallrikar. Ett tips är att kolla in deras hemsida. www.duni.se
    Där kan du se deras sortiment och var din närmsta återförsäljare finns. Känner du någon som bor i trakterna kring Halmstad eller någon som har vägarna förbi innan ert bröllop så har de en fabriksbod där med ganska billiga priser.

Blomsterbrud skrev 2008-01-23 15:08:34 följande:
    bumblebee jonisSmåland i närheten av Oskarshamn om det nu säger dig något?Vi kommer att ha plastglas óxå kan jag ju tillägga men när vi skålar innan maten ska vi ha riktiga glas...
  • lycklig78

Blivandefrularsed: Det var inte meningen att någon skulle ta åt sig. Men du kännde dig kanske träffad... Förlåt!

• blivandefrularsed
    lycklig78 skrev 2008-01-23 18:50:24 följande:
    Blivandefrularsed: Det var inte meningen att någon skulle ta åt sig. Men du kännde dig kanske träffad... Förlåt!
    O nej, det gjorde jag inte.
  • Lucia05

Nja, tycker väl egentligen inte att papperstallrikar passar in på bröllop. Vad är det för typ av middag? 3-rätters eller buffe´?

• Kärlek ger näring åt själen

Jag har fortfarande inte hittat något ställte här som kan hyra ut porslin så vi kör med papptallrikar. Vi kommer att köra Buffe med grillad kyckling och då passar det bäst med just papptallrikar. Jag var inne på Duni precis och hitta super snygga tallrikar med blårand som inte ser ut som papptallrikar.

blivandefrularsed :

Jag håller med dig.. Det känns lite så att man kommer på en hel del som man inte visste att man behövde.

Jag kan bara säga att för min del så bryr jag mig mindre om folk skulle prata om vårt bröllop efteråt för har de inget bättre att prata om så får det vara så.. och eftersom vi endast ska ha för de närmaste och betalar allting själva så känner jag att ska de klaga så får de helt enkelt vänta tills det är deras tur och kan se hur lätt det är att komma upp i dyra kostnader.. För som det skrivits i andra trådar.. När det gäller bröllop så skjuter priserna upp i höjden rejällt.
    Men varför inte köra ett verkligen "budget" bröllop?? Med det allra billigaste av allt.. och köra budget som tema? för det är verkligen orginellt.. Snarare än att köra något som alla andra kör. Tur att vi alla är olika..

Svar på tråden är det verkligen fel med papperstallrikar på bröllop?