• Jenniecarlsson

Många som tar lån?

Är lite nyfiken på om många tar lån för att ha råd med sitt drömbröllop? Har sett att vissa har en budget mellan 100.000:- och 150.000:- kr och jag kan för mitt liv inte förstå vart man får dessa pengar ifrån annars? Lite nyfiken bara...

• Svar på tråden Många som tar lån?
  • 26juli2008

Tolkningsutrymme finns det väl i ALLA lagar, mer eller mindre? Sen så finns det lärda personer inom detta område som säger att finanskriser händer med långa tidsintervaller i ekonomiskt stabila länder, och dit hör väl ändå Sverige? Så egentligen är det väl ingen som kan veta, eftersom det är två motsatta åsikter om samma ämne!! Det enda jag sa, var att banker inte lånar ut pengar hur som helst, eftersom det inte är dom som personligen avgör om det kan ges en lånekretid eller inte!! Kredittagaren måste uppfylla vissa kriterier!

malous skrev 2008-02-23 15:18:27 följande:
    Så mkt krediträtt har jag läst för att inse att de ord som ligger i de nya lagarna har ett mkt stort tolkningsutrymme. Professorerna inom just detta juridiska område är mkt oroade i och med dagens utlåningstakt.
  • Smilgot

Jag tycker bara att det är dumt att ta lån för ett bröllop, om man vet att det är ens rätta så kan man ju vänta .. då är det inget som försvinner som en bil el hus som är till salu

Och nä vi har inget billån och vi har inget hus än

Kan tänka mig att du själv tycker det är två väldigt dumma jämförelser

stinakina skrev 2008-02-24 19:42:28 följande:
    Har du tagit lån till din bil, ditt hus, dina möbler?Hur man gör är väl upp till var och en, vi kommer själva att ta utav sparpengar, bidrag från föräldrar och behövs det lånar vi...
  • malous

Jo, naturligtvis men här har tolkningsutrymmet börjat pushas rätt hårt mot en kris. Kredittagare kan man vara efter ett sms med enkel prövning, bara en sådan sak.

Och sedan bara för att två personer säger emot varandra så betyder det inte att man inte kan veta- det handlar ju alltid om vilka argument man lägger till grund och dessa kan utvärderas ;).

Men jag tycker vi släpper det här, haha.

26juli2008 skrev 2008-02-24 20:01:25 följande:
    Tolkningsutrymme finns det väl i ALLA lagar, mer eller mindre? Sen så finns det lärda personer inom detta område som säger att finanskriser händer med långa tidsintervaller i ekonomiskt stabila länder, och dit hör väl ändå Sverige? Så egentligen är det väl ingen som kan veta, eftersom det är två motsatta åsikter om samma ämne!! Det enda jag sa, var att banker inte lånar ut pengar hur som helst, eftersom det inte är dom som personligen avgör om det kan ges en lånekretid eller inte!! Kredittagaren måste uppfylla vissa kriterier!
  • 26juli2008

Jo, men helt ärligt, att låna pengar med skyhög ränta via tex sms är bara dumdristigt (och för mig är det helt obegripligt att låna på det viset)! Har faktiskt väldigt svårt att se att någon går och lånar 100 000kr till en ränta på 25-30% för ett bröllop! i den här diskussionen har jag pratar om väletablerade banker såsom Nordea, handelsbnken etc. Och där finns det faktisk kriterier att uppfylla!! Sen hur det är med alla dessa snabblån kan jag inte säga nånting om, är för dåligt insatt. Felet av mig var väl att tro att det var banker vi pratade om!

• stinakina

Vi har precis köpt hus (för ett år sen) vi har tre barn, ett gemensamt, att vi gifter oss är mycket en ekonomisk fråga.
    Vi ska klä om huset, dvs lägga ny panel, vi kommer att lägga om lånen nu i vår,och låna upp för att bekosta detta,vi har sagt så att skulle våra sparpengar och det vi får i bidrag till bröllopet tryta tar vi en slant utav dessa "lånepengar" det kan alltså röra sig om kanske fem tusen, jag ser inget fel i detta..

Så om nån vill låna till hela sitt bröllop så lägger jag inte ner nån som helst värdering i detta, man gör precis som man vill!!

• Bling75

Personligen så skulle jag aldrig låna till något man inte kan sälja om det skulle behövas. Tycker det är stor skillnad på tex ett huslån och ett lån till en resa.

Vi har en rätt stor budget, men den har vi sparat ihop till sedan tidigare. Det är alltid bra att ha en buffert om man vill göra något roligt, som tex gifta sig.

• IdaÄlskarLennart

lån på 10.000 resten betalar vi själva.

• IdaÄlskarLennart

alla tycker inte som du ! ! de kan vara värt att ta lån för de .. man gifter sig bara en gång =)

Smilgot skrev 2008-02-24 19:33:10 följande:
    Hmmm fattar inte hur man kan ta lån för att gifta sig, då äger man ju inte sitt eget bröllop
  • Smilgot

Nä alla tycker absolut inte som jag och det kräver jag inte heller men jag måste ju få skriva min åsikt och bli respekterad för det eller hur?

Och som jag skrev i ett annat svar :
    Jag tycker bara att det är dumt att ta lån för ett bröllop, om man vet att det är ens rätta så kan man ju vänta .. då är det inget som försvinner som en bil el hus som är till salu

IdaÄlskarLennart skrev 2008-02-25 19:44:17 följande:
    alla tycker inte som du ! ! de kan vara värt att ta lån för de .. man gifter sig bara en gång =)
  • 26juli2008

Smilgot: du får definitivt ha din åsikt! Jag håller med dig att om han är den rätte, så är det ingen brådska! Den som väntar på nå gott väntar aldrig för länge

Svar på tråden Många som tar lån?