• Jenniecarlsson

Många som tar lån?

Är lite nyfiken på om många tar lån för att ha råd med sitt drömbröllop? Har sett att vissa har en budget mellan 100.000:- och 150.000:- kr och jag kan för mitt liv inte förstå vart man får dessa pengar ifrån annars? Lite nyfiken bara...

• Svar på tråden Många som tar lån?
  • Anglia

Jag ska inte gifta mig, men är här inne och läser ändå.. =)
    Jag har de senaste 6 åren lagt 500:- i månaden på ett konto som har "moroten" bröllop.. Hittils så finns det 46000:- Och eftersom jag inte ska gifta mig än så kommer det att finnas mera pengar den dagen det är dags..
    Men jag har haft framförhållning och det tror jag är viktigt om man vet att man vill gifta sig. Jag sa till mig själv att jag vill kunna ett princessbröllop med mig som huvuperson och alla som jag vill ska komma ska kunna komma.. Jag vill inte behöva välja bland mina vänner och släktingar så därför började jag spara i tid så jag vet att detta kan vara möjligt..

Vi är alla olika hur vi gör och det finns inga rätt och fel.. Men så här gjorde jag i alla fall..

A

• Anna  Sol
    Anglia skrev 2008-01-27 12:30:37 följande:
    Jag ska inte gifta mig, men är här inne och läser ändå.. =)Jag har de senaste 6 åren lagt 500:- i månaden på ett konto som har "moroten" bröllop.. Hittils så finns det 46000:- Och eftersom jag inte ska gifta mig än så kommer det att finnas mera pengar den dagen det är dags.. Men jag har haft framförhållning och det tror jag är viktigt om man vet att man vill gifta sig. Jag sa till mig själv att jag vill kunna ett princessbröllop med mig som huvuperson och alla som jag vill ska komma ska kunna komma.. Jag vill inte behöva välja bland mina vänner och släktingar så därför började jag spara i tid så jag vet att detta kan vara möjligt.. Vi är alla olika hur vi gör och det finns inga rätt och fel.. Men så här gjorde jag i alla fall..A
    Vad duktig du är!

När min dotter blir lite större ska jag starta ett bröllopskonto åt henne, vill hon inte gifta sig får hon väl resa för pengarna eller så!
  • 26juli2008

För det första heter det väl finanskrasch eftersom det drabbar ALLA, även privatpersoner? Och finanskrascher sker med väldigt långa tidsintervaller i länder som är ekonomiskt stabila. Senast detta hände i Sverige var 1992 och efter denna krasch grundades ett flertalet lagar, för att förhindra en ny sådan situation. Räntorna förväntas stiga men när folk lånar pengar, så läggs deras NUVARANDE ekonomiska situation in i kreditansökan och PROGRAMMET säger om kunderna är kreditvänliga, dvs programmet avgör om man kan genomföra krediten! Alltså, har kunden för dålig privatekonomi spärrar programmet kredansökan och ett lån kan ej ges! Sen är det faktiskt upp till kunderna att avgöra om dom har råd med att betala räntan och ev amortering om/när räntorna stiger, om man skulle bli av med jobbet eller om något annat oförutsett händer som drabbar ens privatekonomi (detta är ju faktiskt inget banken kan ta hänseende till vid ett lån, för alla kan ju förlora jobbet etc)! Ofta får kunderna lämna säkerhet, som vid bolån ellar andra lån som hör till huset, står huset i sig som säkerhet. Om kunden ej betalar dessa lån har banken rätt att kräva huset. Vid lån där det inte lämnas någon säkerhet och kunden ej betalar så hamnar målet slutligen hos kronofogden! Sedan finns en tredje utväg och det är att man har en borgensman som står för säkerheten vid lånet! Jag kan därför inte hålla med dig om att bankerna lånar ut pengar alltför lättvindligt! Bankerna är medveten om konsekvenserna vid en ev finanskrasch och därför är man förståeligt rädda för att det ev ska kunna ske igen!!!!

malous skrev 2008-01-17 22:48:20 följande:
    [citat]
    Nåväl, att banken inte ger lån om man inte kan betala tillbaka är verkligen ingen sanning i dagens samhälle. Många experter i branschen förväntar sig en bankkrasch inom en snar framtid eftersom lån har givits på alldeles för vaga grunder nu när det har varit högkonjunktur.Därmed inte sagt att lån inte är rätt för er, det kan naturligtvis bara ni avgöra.aprill bröllop skrev 2008-01-17 18:22:25 följande:
    [citat]
  • 26juli2008

Det blev lite knepigt inlägget ovan, men ni fötår nog ändå

• 26juli2008

Förstår, ska det ju va! får skylla på att det är lördagkväll och jag är trött!

• Cote

Inget lån, det känns lite fel att börja en ny etapp i livet med ett stort lån. Vi har sparat i ett gemensamtkonto samt att våra respektive familjer kommer att hjälpa till ekonomiskt.

• Disan

nej vi tar inte lån.. håller med en här ovan om att har man inte dom pengarna så varför ska man skuldsätta sig för ett bröllop.. man får helt enkelt jobba ihop dom pengarna.. vi sparar 7000 i månaden och jobbar som tokar men då kommer vi oxå känna oss värda detta bröllop sen och inte behöva betala av resten av livet.. det kan ju bli surt

• lycklig78
    tonårsmorsa skrev 2008-01-27 11:40:11 följande:
    Om man sparar varje månad till bröllopet och samtidigt har bostadslån (eller andra lån), borde då inte sparandet anses vara lån? Menar bara att de sparpengarna hade ju lika gärna kunnat gå till amorteringar på lånet. M.a.o. är det inte alltid så lätt att skilja på sparande och lån. Bara en tanke!
    Jo, det är precis det här jag menar också. Hur skiljer man på lån och lån? Vi har sparat ihop till bröllopet på ett sätt. Men det var egentligen pengar till nytt badrum och utbygge. Eftersom huset har ett så högt värde, och vi inte har så stort lån så lånar vi förmodligen upp efter bröllopet, för att renovera. Så EGENTLIGEN lånar vi inte till bröllopet... Det är ju bara en lek med siffror.
  • Helges Älskling

Nu planerar jag inte ett bröllop men jag skulle nog kunna tänka mig att låna till ett bröllop om det skulle vara aktuellt.
    Jag är studerande 2-barns mamma och har varit ensamboende i snart 3 år, det finns inte en chans att spara nått!!
    Men skulle jag få chansen till ett bröllop med min drömprins och jag hade fått ett lån beviljat hade jag förmodligen gjort det.

• Disan

jo fast oftast om man är två så har man mer pengar.. samma räkningar fast 2 löner och då brukar de gå att spara.. hade jag tex vart ensam så hade de knappast vart 7000 som jag kunde psrat varje månad

Svar på tråden Många som tar lån?