• Jenniecarlsson

Många som tar lån?

Är lite nyfiken på om många tar lån för att ha råd med sitt drömbröllop? Har sett att vissa har en budget mellan 100.000:- och 150.000:- kr och jag kan för mitt liv inte förstå vart man får dessa pengar ifrån annars? Lite nyfiken bara...

• Svar på tråden Många som tar lån?
  • marie79

Vi tar heller inga lån. Jag tycker personligen att har man inte pengar så får man spara ihop det innan man gifter sig. Har man inga pengar nu har man nog inte så mycket när man ska amortera... Jag och min sambo lever gott, har rätt så "vanliga" jobb men vi har ändå lyckats att lägga undan 10-15000 varje månad :)

• malous

Nåväl, att banken inte ger lån om man inte kan betala tillbaka är verkligen ingen sanning i dagens samhälle. Många experter i branschen förväntar sig en bankkrasch inom en snar framtid eftersom lån har givits på alldeles för vaga grunder nu när det har varit högkonjunktur.

Därmed inte sagt att lån inte är rätt för er, det kan naturligtvis bara ni avgöra.

aprill bröllop skrev 2008-01-17 18:22:25 följande:

Vi har tagit lån på 35,000 av 50,000 som vi räknar med att vårt bröllop går på.Vi åker hela familjen 2 vux 2 barn till teneriffa 1 vecka där vi gifter oss.Naturligtvis ger inte banken lån om man inte kan betala tillbaka.... Vi har hus,bil, hund,sommarstuga efter 15 år tillsammans.......... Behöver inte mer så för oss känns det bra att låna även om jag e super ekonomisk till vardags och absolut inte tycker om lån.Kram på er alla
  • hummledummle

Vi tar inte heller några lån vi började spara augusti förra året och vi gifter oss i juli så det finns tid att spara pengar. Sen blir resan i november så då kan man spara pengar till det då.. Sen hjälper våra föräldrar till med mat och dryck... Så kämpa på

• Wretenstam

Min m2b friade till mig i april förra året och vi vet att vi kommer att få hjälp av både mina och hans föräldrar. Men vi vill känna att vi klarar det själva och att dom pengarna får bli en bonus i så fall. Så just nu har vi sen april sparat ihop snart 100.000:- alldeles själva.
    Att ta lån hade jag aldrig gjort, då hade jag hellre fått vänta med att gifta mig tills jag hade sparat ihop pengarna.

Vi la budgeten runt 100.000kr och det är precis vad vi har räknat ihop att det blir med allt, inkl. bröllopsresa så pengarna vi får från våra föräldrar blir bonus som vi kan lägga på lite detaljer som vi annars fått snåla med.

• pojomo

inga lån utan det sparas. Det som går när man är arbetslös:(
    Men men. jag satsar på hemlagad mat istället och lägger pengarna på en fin brudklänning. Det är viktigare än allt annat enligt mig:)

• CarroZa

Hej
    Inga lån, vi sparar så mycket vi kan. Det viktigaste är att man gör upp en budget. Det blir mer än vad man tänker, lite små saker hit och dit som blir till en stor summa.
    Men vi kommer också få lite hjälp av våra föräldrar, men det ser vi bara som en bonus utöver.

• Anna  Sol

Vi skulle aldrig ta lån för vårat bröllop!

• FruFA

Vi tar heller inga lån till vårat bröllop!

• tonårsmorsa

Om man sparar varje månad till bröllopet och samtidigt har bostadslån (eller andra lån), borde då inte sparandet anses vara lån? Menar bara att de sparpengarna hade ju lika gärna kunnat gå till amorteringar på lånet. M.a.o. är det inte alltid så lätt att skilja på sparande och lån. Bara en tanke!

• Cleo 77

Jag tycker det skulle kännnas läskigt att ta lån för att gifta sig. Det är ju "pengar rakt ut", dvs ingen möjlighet till ekonomisk avkastning, som t ex med bolån (om man har tur och värdet på bostaden ökar) eller studielån (där utbildningen förhoppningsvis resulterar i högre lön). Lånar man till sitt brölllop vet att man måste spara betala av efteråt MED ränta, d v s det dyra bröllopet blir ännu dyrare. Jag skulle hellre spara och vänta eller anpassa mitt bröllop till min budgetnivå.

Det här låter ruskigt snusförnuftigt, men man ska alltid tänka på att det kostar att låna pengar.

Svar på tråden Många som tar lån?