• starfish

Hur har ni råd ?

Kanske låter som en knäpp fråga men jag undrar hur alla finanserar sina bröllop.
    Har ni undansparade pengar eller så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 13:57
    Tack för alla svar och tips:)
    vi har tänkt börja spara vi med, kul att höra hur alla gör.
    Vi har båda redan lån, därför är ytterligare lån inget alternativ för oss, men min sambo har bra lön så det ska nog gå att spara en del:)

• Svar på tråden Hur har ni råd ?
  • Nusse

Vi lägger inte så jättemycket pengar på vårt bröllop, men prioterar festen. Jag tycker man har en skyldighet mot sina gäster där, som ovanstående påpekade, vi är faktiskt hedrade med deras närvaro. I vårt fall flyger gästerna in från hela världen, och då tycker jag inte att de ska åka så långt för ett budgetkalas. Det handlar ju inte bara om pengarna såklart, festen måste ju vara välplanerad också. Vi lägger även ner tid på ett aktivitetsprogram för vår utländska gäster veckan efter bröllopet.

• malous

Som jag skrev i en annan tråd så använder du din personliga rekryteringslink och gör därför reklam enligt min bedömning vilket inte är tillåter enligt bröllopstorgets stadgar. Det faktum att du använder samma text två gånger stärker ytterligare den bedömningen.

Fru 2009 skrev 2008-01-18 14:05:31 följande:

kan tipsa om en sida där man kan spara in lite pengar i alla fall. www.gratisbio.se/Där kan man registrera sig gratis, göra saker som är gratis eller i samband med att man beställer vissa saker från nätet gå via denna sida, så samlar man poäng man sedan kan växla in mot presentkort från 300-700 :- , där man själv får välja var det ska gälla (visserligen bara på vissa affärer och så, men det är många att välja mellan)... Tack vare detta kommer vi bland annat kunna göra våra inbjudningskort och tackkort (exklusive bild) helt gratis...
  • Evitas

blir lite kluven när jag läser många inlägg.

varför har ett bröllop börjat handla om pengar... alla diskutioner baseras på pengar.

klart man kan ha pappertallrikar

o tänk efter innan ni lägger en förmögenhet på den speciella dagen. o en vacker bröllopsdag gör inte ett perfekt äktenskap. det jag menar e . strama inte in pengar på hela ert liv för n dag. ta inga lån.
    vill ju bara tipsa er, bättre att lägga pengarna på ert framtida liv...

• Paeonia

Vi har sparat i 9 års tid! Att det skulle gå till just ett bröllop bestämdes inte förrän för kanske 1,5 år sedan. Vi har alltid sparat trots att jag varit föräldraledig med 4000/mån i nästan 4 års tid. Studerat 2 år och jobbat deltid före det. Det är inte förrän nu jag får ut en hygglig lön.

Så det kommer kännas märkligt att tömma kontot nu.

Paeonia

• Bride in England

Ja det ar nastan lite tragikomiskt tycker jag. Snacka om hjarntvatt genom media o filmer etc. Latt o glomma bort vad dagen EGENTLIGEN handlar om...

Evitas skrev 2008-01-29 16:02:40 följande:
    blir lite kluven när jag läser många inlägg. varför har ett bröllop börjat handla om pengar... alla diskutioner baseras på pengar.klart man kan ha pappertallrikaro tänk efter innan ni lägger en förmögenhet på den speciella dagen. o en vacker bröllopsdag gör inte ett perfekt äktenskap. det jag menar e . strama inte in pengar på hela ert liv för n dag. ta inga lån. vill ju bara tipsa er, bättre att lägga pengarna på ert framtida liv...
  • Paeonia

Så sant så sant som Evita säger. Våra surt sparade pengar läggs därför till 80% på en resa för oss och våra barn. Det är inte något vi vanligen unnar oss.
    Sen kan man ju kalla det bröllopsresa eller semesteresa, det är vårt och barnens äventyr och de kommer bli superlyckliga att äntligen få åka utomlands!

paeonia

• Canta

Känner mig me lite vimsig när jag läser alla inläggen. Ja det verkar nästan som om man har glömt bort vad dagen handlar om*skrattar* inkl jag själv.
    Man vill ju ha så fint så möjligt :)
    Sen tycker jag alla får lägga så mycket det vill på sitt bröllop. Var de får pengar ifrån bryr jag mig inte om....(tro nu inte att jag menar att de ska göra något olagligt, menar om de sparat, tar lån, får av sina föräldrar, arv osv)

Jag hoppas iaf att alla här på BT får en underbar dag

• starfish

jag tror att allas bröllop kommer bli bra precis som de är, för det är ert bröllop och ni har planerat det så som ni vill ha det och trivs med. vissa vill ha ett lyxigt prinsessbröllop och andra vill ha ett enklare. det har ju med att göra som man är som person.
    och oavsett va man väljer så tror jag alltid att det finns någon som ska lägga sig i och tycka. men hur som helst handlar det om paret som ska gifta sig och att det är deras kärlek man ska fira- på deras sätt:)

jag tycker alla ska köra sitt race så blir det nog bra:)

• silvera

Vi hade turen att mitt man fick jobb utomlands ett halvår innan bröllopet, så vi kunde betala allt med hans lön.
    Annars hade han nog använt sina sparpengar, och jag hade lånat till "min halva".

• Pimu

SPARAR:D
    Jag har sparat varje månand 1000-2000; i mån under en perioid + att min blivande har ett hyffsad bra sparkonto som hjälper oxå till.
    Vi har fått 5000; av mina blivande svärföraldrar och kommer att 5000; av mina föraldrar.

• malous

Ja, jag skulle aldrig skuldsätta mig för ett bröllop. Men om jag tycker att ngt bidrar till stämningen och vi har råd med det så har det inget med pengar att göra. Jag och min fästman kommer vara nyexaminerade jurister som kommer jobba på affärsjuridiska byråer när vi är klara så vi har en minst sagt ljus löneutveckling framför oss. Vi skulle säkert ha kunnat lägga en miljon om vi gifte oss när vi var 30 utan att det skulle förstöra vår framtid. Då tycker jag inte att det är så konstigt om man budgeterar 100 000 nu och vill ha porslinstallrikar istället för plast.

Det betyder ju knappast att man tror att äktenskapet blir bättre bara för det utan snarare att festen får den inramning man vill ha.

Evitas skrev 2008-01-29 16:02:40 följande:
    blir lite kluven när jag läser många inlägg. varför har ett bröllop börjat handla om pengar... alla diskutioner baseras på pengar.klart man kan ha pappertallrikaro tänk efter innan ni lägger en förmögenhet på den speciella dagen. o en vacker bröllopsdag gör inte ett perfekt äktenskap. det jag menar e . strama inte in pengar på hela ert liv för n dag. ta inga lån. vill ju bara tipsa er, bättre att lägga pengarna på ert framtida liv...
  • Mi och Nez

Vad jag tycker är så fel är att de flesta av oss spenderar så otroligt mycket pengar på denna stora dag och ändå känns det som man snålar!?
    Blir lite småsur på att allt ska kosta så mycket mer bara för att det är ett bröllop. En uppsättning 500:- resp en BRUDuppsättning 2000:-, enkel "buttig" rosbukett 300:-, BRUDbukett samma modell 1500:- ... ja ni förstår.

Helt galet att man ska känna att man snålar och håller igen när man gör av med så mycket pengar på en dag?!

• 26juli2008

För det första heter det väl finanskrasch eftersom det drabbar ALLA, även privatpersoner? Och finanskrascher sker med väldigt långa tidsintervaller i länder som är ekonomiskt stabila. Senast detta hände i Sverige var 1992 och efter denna krasch grundades ett flertalet lagar, för att förhindra en ny sådan situation.

Räntorna förväntas stiga men när folk lånar pengar, så läggs deras NUVARANDE ekonomiska situation in i kreditansökan och PROGRAMMET säger om kunderna är kreditvänliga, dvs programmet avgör om man kan genomföra krediten! Alltså, har kunden för dålig privatekonomi spärrar programmet kredansökan och ett lån kan ej ges! Sen är det faktiskt upp till kunderna att avgöra om dom har råd med att betala räntan och ev amortering om/när räntorna stiger, om man skulle bli av med jobbet eller om något annat oförutsett händer som drabbar ens privatekonomi (detta är ju faktiskt inget banken kan ta hänseende till vid ett lån, för alla kan ju förlora jobbet etc)! Ofta får kunderna lämna säkerhet, som vid bolån ellar andra lån som hör till huset, står huset i sig som säkerhet. Om kunden ej betalar dessa lån har banken rätt att kräva huset. Vid lån där det inte lämnas någon säkerhet och kunden ej betalar så hamnar målet slutligen hos kronofogden! Sedan finns en tredje utväg och det är att man har en borgensman som står för säkerheten vid lånet! Jag kan därför inte hålla med dig om att bankerna lånar ut pengar alltför lättvindligt! Bankerna är medveten om konsekvenserna vid en ev finanskrasch och därför är man förståeligt rädda för att det ev ska kunna ske igen!!!!

malous skrev 2008-01-17 22:48:20 följande:
    Nåväl, att banken inte ger lån om man inte kan betala tillbaka är verkligen ingen sanning i dagens samhälle. Många experter i branschen förväntar sig en bankkrasch inom en snar framtid eftersom lån har givits på alldeles för vaga grunder nu när det har varit högkonjunktur.Därmed inte sagt att lån inte är rätt för er, det kan naturligtvis bara ni avgöra.
  • 26juli2008

Oj, jag blev utslängd när jag skulle posta inlägget (har förvara att kopiera det jag skrivit då detta händer lite titt som tätt). Ser nu att jag har skickat inlägget i fel tråd! Och nu hittar jag inte tillbaka till dit jag va! Så det kan gå!! tur att jag citera vad som är grunden för mitt inlägg så ni ändå fattar vad jag skrivit om!

• jennysnartfru

Jag vet inte om man medvetet vill spenderar mycket pengar, men jag vet med mig att jag omedvetet vill ha en massa saker och man har drömmar osv. Och så fort man nämner ordet bröllop i en butik så plussar de på typ 200% på priset.
    Jag ville egentligen inte ha ett stprt bröllop, men M2B ville ha det. Min far står för bröllopet men det betyder inte att vi har obegränsat med pengar. jag känner stor respekt för pengar och prioriterar endast det viktigaste. Alltså inget specialbeställt toapapper med våra initialer på tex.
    Det blir dyrt nu i sluändan iaf trots att vi ansträngt oss för att hålla kostnaderna nere.

• snippy 19juli

vi har inte råd men gör det ändå!!!!! vi tar oss råd.

• Zynxen

Vi bestämde oss för hur vi villa ha vårat bröllop och sedan sparade vi ihop pengarna till det bröllopet.

Pengarna är det sekundära, det är upplevelsen som är det viktiga.

Svar på tråden Hur har ni råd ?