• starfish

Hur har ni råd ?

Kanske låter som en knäpp fråga men jag undrar hur alla finanserar sina bröllop.
    Har ni undansparade pengar eller så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-11 13:57
    Tack för alla svar och tips:)
    vi har tänkt börja spara vi med, kul att höra hur alla gör.
    Vi har båda redan lån, därför är ytterligare lån inget alternativ för oss, men min sambo har bra lön så det ska nog gå att spara en del:)

• Svar på tråden Hur har ni råd ?
  • Kärlek ger näring åt själen

Vi har inte tänkt ta lån vi iheller...
    Vi sparar just nu 1000:- i månaden och köper när vi hittar något...När vi berätta för min pappa så mena han på att vi inte skulle ta lån för ofta så kan det komma till den punkten att ekonomin faller och man börjar bråka pga pengabrist.. Men jag tycker det är lite av charmen också att kunna känna att man sparat ihop till det :)

Men bluebride..Angående fotograf så är ett tips att du försöker hitta en billig fotograf.. eller fråga en vän som har en vän..

För vem har sagt att ett bröllop måste vara påkostat till tänderna? För huvudsaken är ju den att du och din m2b trivs och det är ju eran dag :)

• elvisbrud

fantastiskt att se att det finns fler fattiga studenter och annat löst folk som inte tycker att allting handlar om specialtillverkade linneservetter för 80kr/st! vi ska åxå ha ett budgetbröllop, vi prioriterar helt enkelt bland allt och försöker spara till det vi tycker är viktigast. men det som är allra viktigast är ju faktiskt själva giftermålet och att alla ens vänner och säktingar vill närvara -oavsett om de kanske behöver sitta i knät på varandra och använda billigaste servetterna ifrån ikea... haha! kämpa på gott folk! jag är säker på att våra bröllop blir de bästa

• Kärlek ger näring åt själen

Hahaha Det är så sant som det är sagt!!

Menar jag prata med en arbetskamrat o skoja med att vi skulle servera vår mat på papptallrikar för att slippa diska Hon blev nästan sur för det kan man ju bara inte ha... Varför inte undrar då jag... menar det spelar väl ändå ingen större roll vilka tallrikar eller servetter man använder för oftast så är det inte det folket kommer att minnas efter bröllopet utan snarare hur brud och brudgum såg ut m m.. :)

elvisbrud skrev 2008-01-17 12:07:40 följande:
    fantastiskt att se att det finns fler fattiga studenter och annat löst folk som inte tycker att allting handlar om specialtillverkade linneservetter för 80kr/st! vi ska åxå ha ett budgetbröllop, vi prioriterar helt enkelt bland allt och försöker spara till det vi tycker är viktigast. men det som är allra viktigast är ju faktiskt själva giftermålet och att alla ens vänner och säktingar vill närvara -oavsett om de kanske behöver sitta i knät på varandra och använda billigaste servetterna ifrån ikea... haha! kämpa på gott folk! jag är säker på att våra bröllop blir de bästa
  • malous

Bara för att man ska ha specialtillverkade linneservetter så betyder det knappast att man tycker att allting handlar om dem...

Alla behöver inte prioritera bara.

Vi är också fattiga studenter utan föräldrar som sponsrar men vi drar inte ner på saker vi tycker ger en för oss finare upplevelse för det.

Jag tror faktiskt inte att ens bröllops kvalitet ligger i varken huruvida man har en låg eller hög budget utan på hur roliga ens gäster är och hur mkt man själv uppskattar bröllopet.

elvisbrud skrev 2008-01-17 12:07:40 följande:
  • malous

Jag kanske är en dålig gäst i så fall för jag skulle definitivt minnas om jag fick äta på papperstallrikar på ett bröllop. Om det nu inte vore så att det var en del i det genomgående temat (typ picknick). Jag skulle hellre kompromissa med andra saker än det jag kostar på gästerna om jag hade snålt med pengar men ändå ville bjuda folk.

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-01-17 14:06:13 följande:

Hahaha Det är så sant som det är sagt!!Menar jag prata med en arbetskamrat o skoja med att vi skulle servera vår mat på papptallrikar för att slippa diska Hon blev nästan sur för det kan man ju bara inte ha... Varför inte undrar då jag... menar det spelar väl ändå ingen större roll vilka tallrikar eller servetter man använder för oftast så är det inte det folket kommer att minnas efter bröllopet utan snarare hur brud och brudgum såg ut m m.. :)
  • tess701

Men hur stora krav har ni då??? Måste allt kosta så mycket? Jag gifte mig i kyrkan en gång i tiden. Vi bjöd de närmaste... var ca ett 20 tal. LÅnade församlingshemmet, där fanns proslin osv.

Vi hyrde våra kläder, satte en gräns fr vad vigselringen fick kosta. Sedan gjorde ja den mesta maten själv, fixade vänner som serverade. Var till frissan men valde inte den dyraste i stan, hade brudbukett, var till fotografen. Sedan så konserverade vi brudbuketten.... de kostade en del. Sedan låg vi på ett hotell på bröloppsnatten som någon annan betalade.... vi skilde oss sex år senare... vi blev inte lyckligare för att vi kostade på 15000 kr så skulle ja göra om de idag så skulle ja tänka på OSS... göra en dag som VI vill ha.... en minnesdag för oss.... å det behöver inte kosta mycket alls. Det handlar om att prioritera.

Lycka till.

Bluebride skrev 2008-01-11 17:11:18 följande:
    känns som det inte blir något bröllop här pga ekonomin
  • Bride in England

OJ! Jag har alltid sagt att om det ar nagon gast som blir upprord over att han eller hon far ata fran en papperstallrik pa var stora dag sa borde denna personen nog inte vara dar overhuvudtaget.

malous skrev 2008-01-17 15:27:03 följande:
    Jag kanske är en dålig gäst i så fall för jag skulle definitivt minnas om jag fick äta på papperstallrikar på ett bröllop. Om det nu inte vore så att det var en del i det genomgående temat (typ picknick). Jag skulle hellre kompromissa med andra saker än det jag kostar på gästerna om jag hade snålt med pengar men ändå ville bjuda folk.Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-01-17 14:06:13 följande:
  • Tooticki

Bride in England skrev 2008-01-17 15:51:09 följande:

OJ! Jag har alltid sagt att om det ar nagon gast som blir upprord over att han eller hon far ata fran en papperstallrik pa var stora dag sa borde denna personen nog inte vara dar overhuvudtaget.
    Instämmer helt!
  • malous

Jag skulle knappast bli upprörd men skulle minnas det. Men det beror naturligtvis på helhetsbilden.

Jag tycker inte bara att det är ett privilegium för en gäst att få komma utan jag tycker att nöjet är helt på vår sida att de kommer så jag skulle vara mer ledsen om en gäst hade dåliga minnen av festen.

Sedan skulle jag knappast tycka sämre om personerna för en sådan sak, det vore ju befängt.

Bride in England skrev 2008-01-17 15:51:09 följande:

• Sommaren2008

Vi är två vuxna med jobb utan barn (dock två katter), vi röker inte, vi har vanliga tv-apparater (inga 40 tums HD ready widescreens här inte, vilket vi får höra från vänner "MEN! De kostar ju bara 8000kr!!"). Vi köpte en gammal bil billigt för något år sedan och den går alldeles utmärkt trots att den inte är den snyggaste vi sett. Vi undviker dyra märkeskläder och liknande (gammal vana från studenttiden). Min ring kostar inte 40000 kr utan mer beskedliga ca 3000kr och den är lika vacker i mina ögon för det. Därför har vi råd att bjuda på en stor fin bröllopsfest med trerättersmiddag, vin till maten och allt som vi tycker hör till i en mycket fin lokal.

Svar på tråden Hur har ni råd ?