• MissH

Bjuda släktingar man aldrig umgås med?

Jag och min sambo planerar att gifta oss i sommar. Vi har dock lite olika åsikter om hur många gäster som skall bjudas in.

Själv vill jag ha ett litet intimt bröllop med den närmaste familjen och vännerna. Jag har stor släkt men vi har dålig kontakt och jag har aldrig blivit bjuden till någon av mina kusiners bröllop så jag kommer att bara att bjuda föräldrar, syskon och mormor. Ingen av mina övriga släktingar kommer att reagera på det.

Min blivande make har också stor släkt, han umgicks mycket med sina kusiner etc när han var barn, men under de senaste åren har de nästan inte haft någon kontakt alls. Vi umgås inte med någon av hans kusiner. Vissa av dem har jag aldrig träffat, de andra har jag bara träffat nån enstaka gång. Bland det fåtal av hans kusiner som hittills hunnit gifta sig (ca 3-4 st) så har "normen" varit att bjuda hela tjocka släkten, även de man aldrig umgås med och som ens partner aldrig träffat.

Nyligen fick vi bröllopsinbjudan från en av min sambos kusiner. Vi umgås inte privat och hennes blivande make har vi aldrig träffat. Jag blev förvånad över att vi blev bjudna överhuvudtaget. Min sambos föräldrar och syskon (som heller aldrig umgås med brudparet och inte träffat brudgummen) skall också gå på bröllopet.

Jag känner mig olustig inför planeringen av vårt kommande bröllop. För mig känns det totalt fel att bjuda folk jag aldrig träffat tidigare, inte heller folk jag bara träffat nån enstaka gång. Alltså vill jag inte bjuda någon av min blivande makes kusiner, för att vara konsekvent. Jag vill bara att vi skall bjuda folk som vi båda två känner någorlunda väl. Dessutom skulle det bli ca 40 personer extra om vi bjuder alla hans släktingar.

Min blivande make har svårare att stå emot den rådande normen i sin släkt, dessutom känner han sig tvungen att bjuda tillbaka de som bjudit honom. Och om vi bjuder några kusiner så kommer vi att få bjuda alla för att vara konsekventa.

Någon som haft samma problem? Och hur blev reaktionerna från släkten om ni valde bort några som bjudit er?

• Svar på tråden Bjuda släktingar man aldrig umgås med?
  • Mistefy

Jonna83:

Vi Har vigsel vi 14.00 och efter det fotografering.
    Efter det blir det middag för närmaste familjen och så fest på kvällen vid ca 19,00.
    Vi tänkte skicka ut vanliga inbjudningar till de på middagen och till alla andra så skriver vi typ Ni är välkomna på vigsel kl 14.00 med efterföljande mingel på kvällen vid ca 19.00
    De flesta av våra bekanta vet hur vi har tänkt oss och att dethär med lite middag främst är för att hålla kostnaderna nere samtidigt som vi vill att så många som möjligt av våra vänner ska närvara!
    Hu har ni tänkt?

• Jonna83

Vi har tänkt precis likadant, vi vill hålla kostnaden nere men ändå bjuda alla kompisar o även bekanta o kollegor. Plus att båda tycker det är ganska jobbigt att stå i centrum som man ju gör i kyrkan o på middagen.. Hoppas att det ska bli en ganska lättsam stämning på kvällen ;)

Vi ska oxå ha vigsel kl 14 men med fotografering före. Sen middag o sen fest runt 19 ;)

Men vi har stora problem att komma på hur vi ska formulera inbjudningarna.. De flesta får åka ca 8 mil så att de ska komma på vigsel o sen vänta ända tills kvällen för fest känns inte som en bra ide.. Så jag antar att vi bara skriver typ välkommen på bröllopsfest..men inget om vigseln..eh..?

• Mistefy

Jonna83:
    Förstår problemet.
    det är som en arbetskompis till mig sa.
    Ja ja då när ni käkar fin middag får en annan åka till den lokala pizzerian. he he.
    Jo jag vet att det blir lite dumt så. Men som sagt så vet alla om hur det ligger till. vissa kanske bara väljer att komma på vigseln andra på festen. Är det fler i samma gäng kanske de går ut o käkar ihop eller så..
    Svårt att passa ihop det.

• MissH

Jonna 83:

Jag tycker inte heller om att stå i centrum som man gör på vigselceremonin och middagen, det är nog den främsta anledningen till att jag vill begränsa våra gäster till våra nära och kära. Det blir ju mer avslappnat om vi båda två känner alla gäster. Sen finns det ju en ekonomisk anledning också att inte bjuda för många.

Om ni vill bjuda vissa gäster till festen på kvällen och inte till middagen så tycker jag att det vore mer praktiskt att inte bjuda dessa till vigselceremonin heller så slipper de "dötiden" mellan vigsel och fest och kan åka direkt till festen istället.

• Jonna83

ja det är svårt.. och många av dom vi ska skicka inbjudningar till pratar vi väldigt sällan med o vi tänker ju knappast ringa runt till alla o förklara hur vi tänkt oss så de måste stå ordentligt i inbjudan.. Jaja, det löser sig ;)

• Mistefy

Jo jag tänkte så oxå först men sen var vi på ett bröllop nu i sommras där vi bara var bjudna på festen efteråt för att de hade tänkt så oxå..
    Det var bara det att jag hade velat se dom i kyrkan oxå.
    Så jag tänkte att om man bjuder till båda så kan man ju skriva att det är öppethus så att dom självklart kan komma på bara det ena om de vill.
    Eller tänker jag helt fel nu??

• Jonna83

MissH

Ja det skulle inte kännas alls bra för mig om dom åkte hela vägen hit för vigseln o sen får dom inte vara med på middagen.. Men om man inte nämner något klockslag eller kyrka till vigseln utan bara bjuder in till bröllopsfest på kvällen så borde de ju förstå.. Om inte annat får de ringa om de undrar något..

Mistefy

om de inte har lång väg att åka så funkar det ju såklart!

• Troll-P

Vad gäller släkten så pratade vi med våra föräldrar. Vi sa att xxx och xxx tänker vi bjuda medans yyy och yyy är i en gråzon. Vad säger ni om yyy och yyy? För det är ju föräldrarna som får stå ut med ev. bråk från släkten - för vi struntar ju i vilket...

• Kaffemoster

En kompis till mig var på ett bröllop där dom bara var bjudna till kyrkan och sen fest på kvällen .. Hon tyckte inte att det blev bra .. Hon klädde upp sig till kyrkan och sen försökte fördriva tiden tills festen .. och tydligen var alla bara trötta och uttråkade när väl festen började .. så det blev inte mycket till fest ...
    Men du känner ju dina vänner, så detta upplägg kanske passar bra i din omgivning. Ville bara berätta hur hon upplevede upplägget från en gästs perspektiv.

• Lillmi

Vi har gjort ett mellanting. Vi väljer att bjuda släkt och vänner på bröllopsfika direkt efter vigseln. På kvällen åker närmaste familjen och några mkt nära vänner och äter middag tillsammans.
    Om min släkt skulle ha bjudits in så innebär det ca 30 personer som vi sällan eller aldrig umgås med..

På sättet ovan slipper vi sura miner, och får dessutom möjlighet att bjuda in många till tårtkalaset.

Svar på tråden Bjuda släktingar man aldrig umgås med?