• MissH

Bjuda släktingar man aldrig umgås med?

Jag och min sambo planerar att gifta oss i sommar. Vi har dock lite olika åsikter om hur många gäster som skall bjudas in.

Själv vill jag ha ett litet intimt bröllop med den närmaste familjen och vännerna. Jag har stor släkt men vi har dålig kontakt och jag har aldrig blivit bjuden till någon av mina kusiners bröllop så jag kommer att bara att bjuda föräldrar, syskon och mormor. Ingen av mina övriga släktingar kommer att reagera på det.

Min blivande make har också stor släkt, han umgicks mycket med sina kusiner etc när han var barn, men under de senaste åren har de nästan inte haft någon kontakt alls. Vi umgås inte med någon av hans kusiner. Vissa av dem har jag aldrig träffat, de andra har jag bara träffat nån enstaka gång. Bland det fåtal av hans kusiner som hittills hunnit gifta sig (ca 3-4 st) så har "normen" varit att bjuda hela tjocka släkten, även de man aldrig umgås med och som ens partner aldrig träffat.

Nyligen fick vi bröllopsinbjudan från en av min sambos kusiner. Vi umgås inte privat och hennes blivande make har vi aldrig träffat. Jag blev förvånad över att vi blev bjudna överhuvudtaget. Min sambos föräldrar och syskon (som heller aldrig umgås med brudparet och inte träffat brudgummen) skall också gå på bröllopet.

Jag känner mig olustig inför planeringen av vårt kommande bröllop. För mig känns det totalt fel att bjuda folk jag aldrig träffat tidigare, inte heller folk jag bara träffat nån enstaka gång. Alltså vill jag inte bjuda någon av min blivande makes kusiner, för att vara konsekvent. Jag vill bara att vi skall bjuda folk som vi båda två känner någorlunda väl. Dessutom skulle det bli ca 40 personer extra om vi bjuder alla hans släktingar.

Min blivande make har svårare att stå emot den rådande normen i sin släkt, dessutom känner han sig tvungen att bjuda tillbaka de som bjudit honom. Och om vi bjuder några kusiner så kommer vi att få bjuda alla för att vara konsekventa.

Någon som haft samma problem? Och hur blev reaktionerna från släkten om ni valde bort några som bjudit er?

• Svar på tråden Bjuda släktingar man aldrig umgås med?
  • Bride in England

Jonna83: instammer med foregaende talare. Dessutom vill val inte den dar lilla sjuttonaringen komma anda om hon ar sa negativt installd till er?

• Jonna83

nej.. o eftersom de är såpass unga är det väl en annan grej. Hade nog tänkt annorlunda om de var äldre..

• Jonna83

det skulle iof vara för att ha lite koll på sin pojkvän isf ;) det är ungefär på den nivån hon är på..

• Bride in England

Ja skit i sjuttonaringen men bjud lillasyrrans pojkvan tycker jag!

• Tooticki

Vi har valt att bjuda endast folk vi umgås med. Det innebär att delar av släkten faller bort och vänner kommer till. Vi har dock varit konsekventa och kört på samma sätt på båda sidor. Min blivande mans familj är lite mer traditionella så det finns säkert de som kommer undra lite, men det har han bestämt att skita i.

• 31 maj 2008

MissH: Jag säger som Karis Annelie - tacka nej till det bröllop ni är bjudna på, och bjud inte tillbaka. För varför vill ni gå på ett bröllop när ni inte känner dem? Och om ni går på bröllopet, så tycker jag att ni ska bjuda tillbaka.

Jonna 83: Jag tycker ni ska bjuda båda hans syskon med partners. Om brorsans tjej inte vill gå, så är det ju upp till henne. Kan väl vara ett bra tillfälle att visa att ni inte vill vara ovänner?

• Jag ska bli Pers fru

Det är VÅR dag och VÅRT beslut. Människor som vi inte umgås med vanligtvis kommer vi inte heller bjuda på bröllopet. Som någon skrev ovan, det är inte värt att kosta en massa extra pengar på folk som man knappt sett innan. Och knappt kommer se igen.

Jag har ett annat delikat problem - nämligen att jag vill att min killkompis, en av mina äldsta vänner, ska komma men I N T E hans rent förskräckliga flickvän. Hon är inställsam och spelar skittrevlig samtidigt som hon utdelar små tjunvyp till folk och är så töntig att man bara vill dö. Jag VILL bara inte ha MED henne! De bor tillsammans men är inte förlovade. Då finns det väl ingen kutym som säger att man måste bjuda henne heller? Och även om en sådan fanns så skiter jag i det för HON är inte min vän, HAN är! Eller hur gör man...?

• Jonna83

Ja man vill ju inte gå runt den dagen o irritera sig på nån! Kanske är bra o inte bjuda henne, då kanske båda får en tankeställare.. Hoppas det kommer funka så med min m2b lillbrorsas omogna tjej iaf!

Jag ska bli Pers fru skrev 2008-01-03 13:13:28 följande:

Det är VÅR dag och VÅRT beslut. Människor som vi inte umgås med vanligtvis kommer vi inte heller bjuda på bröllopet. Som någon skrev ovan, det är inte värt att kosta en massa extra pengar på folk som man knappt sett innan. Och knappt kommer se igen. Jag har ett annat delikat problem - nämligen att jag vill att min killkompis, en av mina äldsta vänner, ska komma men I N T E hans rent förskräckliga flickvän. Hon är inställsam och spelar skittrevlig samtidigt som hon utdelar små tjunvyp till folk och är så töntig att man bara vill dö. Jag VILL bara inte ha MED henne! De bor tillsammans men är inte förlovade. Då finns det väl ingen kutym som säger att man måste bjuda henne heller? Och även om en sådan fanns så skiter jag i det för HON är inte min vän, HAN är! Eller hur gör man...?
  • Mistefy

Miss H:
    Jag och min sambo har lite samma problem. Vi gjorde så att vi bjuder alla till vigsel och fest (Lite som öppethus. ingen osa.)
    Och så bjuder vi bara närmaste familjen på middagen. Då blir det en kompromiss.

Jag ska bli pers fru:
    Fy vilket tråkit problem!!
    Hade samma men som tur va har han dumpat henne nu så de löste sig!!
    kan ju vara svårt att skicka inbjudan om du verkligen inte vill att hon kommer för de kan ju ta det som att båda är bjudna o så kommer båda i alla fall. Moraliskt är det oxå svårt.. Fas det är ju din dag som sagt!!

• Jonna83

Mistefy

Vi ska oxå ha bara familjen till middag o sen lite som öppet hus på kvällen för alla kompisar o sånt! Började känna mig ganska ensam om det.. ;)

Hur har ni lagt upp dagen o hur skriver ni i inbjudningarna?

Svar på tråden Bjuda släktingar man aldrig umgås med?