• MissH

Bjuda släktingar man aldrig umgås med?

Jag och min sambo planerar att gifta oss i sommar. Vi har dock lite olika åsikter om hur många gäster som skall bjudas in.

Själv vill jag ha ett litet intimt bröllop med den närmaste familjen och vännerna. Jag har stor släkt men vi har dålig kontakt och jag har aldrig blivit bjuden till någon av mina kusiners bröllop så jag kommer att bara att bjuda föräldrar, syskon och mormor. Ingen av mina övriga släktingar kommer att reagera på det.

Min blivande make har också stor släkt, han umgicks mycket med sina kusiner etc när han var barn, men under de senaste åren har de nästan inte haft någon kontakt alls. Vi umgås inte med någon av hans kusiner. Vissa av dem har jag aldrig träffat, de andra har jag bara träffat nån enstaka gång. Bland det fåtal av hans kusiner som hittills hunnit gifta sig (ca 3-4 st) så har "normen" varit att bjuda hela tjocka släkten, även de man aldrig umgås med och som ens partner aldrig träffat.

Nyligen fick vi bröllopsinbjudan från en av min sambos kusiner. Vi umgås inte privat och hennes blivande make har vi aldrig träffat. Jag blev förvånad över att vi blev bjudna överhuvudtaget. Min sambos föräldrar och syskon (som heller aldrig umgås med brudparet och inte träffat brudgummen) skall också gå på bröllopet.

Jag känner mig olustig inför planeringen av vårt kommande bröllop. För mig känns det totalt fel att bjuda folk jag aldrig träffat tidigare, inte heller folk jag bara träffat nån enstaka gång. Alltså vill jag inte bjuda någon av min blivande makes kusiner, för att vara konsekvent. Jag vill bara att vi skall bjuda folk som vi båda två känner någorlunda väl. Dessutom skulle det bli ca 40 personer extra om vi bjuder alla hans släktingar.

Min blivande make har svårare att stå emot den rådande normen i sin släkt, dessutom känner han sig tvungen att bjuda tillbaka de som bjudit honom. Och om vi bjuder några kusiner så kommer vi att få bjuda alla för att vara konsekventa.

Någon som haft samma problem? Och hur blev reaktionerna från släkten om ni valde bort några som bjudit er?

• Svar på tråden Bjuda släktingar man aldrig umgås med?
  • Strawberryhoney

Jag har samma problem. Stor släkt som inte umgås med och dessutom syskon till mig, jag har bjudit dem men vet ganska säkert att dom INTE kommer.

Vi blev bjudna till min m2b.s kusin och vi har aldrig umgåtts. Tyvärr kunde vi ej åka men iaf. De bjöd oss fast vi ej umgås liksom jag lite smått bjudit såna jag ej vill bara för etikettens skull.

Onödigt kanske men lite halvt säger hjärtat ändå- bjud

• fröken kantarell

Jag kommer inte att bjuda släktingar som jag aldrig träffar.
    jag ser ingen mening med det faktiskt.

• Bride in England

Jag tycker inte att det ar konstigt att inte bjuda slaktingar man aldrig umgas med (men min svarmor ar av en annan asikt sa det blir nog en kompromiss...) Ni kan komma undan med att saga att ni bara ska ha en pytteliten familjetillstallning med narmsta familjen, tycker jag. Ingen som reagerar konstigt pa det. Dock blir det kanske liv i luckan om ni bjuder nagra kusiner men inte andra. Det ar ju din m2b's kusins val att bjuda fler, de kanske har mer pengar osv.

• Jonna83

Vi kommer bara bjuda såna vi har kontakt med så att säga. Det är ju vårt bröllop ingen släktträff..

Däremot har jag en liten fråga jag hoppas ni kan svara på.. Min m2bs lillasyster, 16 år, har nu på nyår förlovat sig med sin kille. De har bara varit tillsammans i 8 mån och hon bor fortf hemma. Jag pratade med svärföräldrarna innan de förlovade sig o då sa de att självklart ska vi inte bjuda honom lixom.. Men vad gör man nu? De är ju förlovade?

• Bride in England

Jonna83: Oj vilken jobbig situation. De ar ju sa unga och har inte varit tillsammans sa lange sa det forsta man tanker ar ju att det nog inte ar sa allvarligt, att det typ ar som manga andra tonaringar som forlovar sig hit och dit for skojs skull. Men eftersom de trots allt ar forlovade vore det nog konstigt att inte bjuda honom, tror att lillasystern nog hade tagit illa vid sig om ni inte bjod honom. Det ar ju trots allt bara en extra person sa det kanske kan vara vart det for att slippa en familjefejd?

• Ronja2

Tycker ni ska bjuda honom. Är de förlovade räknas de väll helt klart som ett etablerat par och tycker det skulle kännas konstigt att bara bjuda den ena.

• Karis Annelie

Jag förstår inte riktigt varför man ens vill gå på ett bröllop för några man inte känner.
    Om jag inte umgåtts med mina kusiner sen vi var barn och inte vet vem de gifter sig med, har jag inget där att göra helt enkelt!
    Så, tacka nej till att gå på deras och bjud dem inte heller
    En stor anledning till att inte bjuda 40 pers extra är ju ekonomin. Är din sambo medveten om hur mycket extra pengar det skulle medföra??
    Tänk 500 kr per person på mat, dryck och annat.... 500 * 40personer är 20 000 kr... det är väl kanske inte riktigt så att man tycker SÅÅÅ mycket om de man inte träffar ananrs, så att man vill lägga 20 tusen på dem? :-P

• Jonna83

ja..hm.. grejen äääär ;) att hans lillbrorsa har varit tillsammans med sin tjej i typ 2 år, han är 20 hon är 17 och hon tycker inte om oss, utan undviker oss så mycket det bara går. Vi vet tyvärr inre varför för vi har aldrig fått en chans att umgås med henne, men hon beter sig så fruktansvärt barnsligt så ja..det har blivit ömsesidigt sas.. Hon är aldrig med på andras födelsedagar, 60 års kalas eller ens en annans syrras barns dop. Allt det gör att vi inte kommer bjuda henne... MEN vi kommer säga åt hans brorsa att det i slutändan får bli hans beslut.. Han är väldigt medveten om hennes beteende oxå..

SÅ, alltså lillasyrrans p-vän är 27 år o de bor inte ens ihop.. Så nej, klart det inte blir nån stor kostnad men..det är ju det där med att vara konsekvent..;) Bjuds den enas så måste kanske den andras..??

• Paeonia

Jag har liknande problem.
    Vi kommer inte bjuda några av hans kusiner eftersom vi aldrig umgås. Däremot hans faster med man (träffar dom ofta). Däremot ingen av hans mostrar, (vi umgås aldrig fast vi bor på samma ort).

Sen kommer vi bjuda min faster och farbror med respektive. Men ingen av mina morbröder eller min moster.
    Det är ingen som tycker det är konstigt eftersom vi aldrig träffas och de bor dessutom 110 mil bort.

Sen kommer vi till problemet, mina kusiner på min pappas sida.
    Har en kusin som vi umgås ganska ofta med. Vi blev bjudna på hennes bröllop så det känns självklart att bjuda henne.
    Sen har hon en syster som bor 80 mil bort som jag helt tappat kontakten med. Vi träffas kanske 1 gång om året som mest.

Bjuder jag ändå henne lär jag då bjuda min sista kusin på samma sida av släkten. Vi har dock inte träffats på ca 10 år.

Då har vi plötsligt bjudit släkt från min sida som vi aldrig träffar. Men vi bjuder ändå inte släkt från sambons sida som vi aldrig träffar. Det känns lite konstigt........dubbelmoral på något vis....

• Karis Annelie

Tycker inte man ska tänka att "om brors flickvän bjuds måste svågers flickvän va med" Man ska bjuda dem man vill ha där. inte några andra.

Svar på tråden Bjuda släktingar man aldrig umgås med?