Vi är också barnfria än så länge..
Har inte funderat så himla mycket på det, mer tänkt att "nån gång i framtiden" liksom. Nu är vi gifta, bägge är över 30 och har nya spännande jobb. Vi njuter bägge av att vara fria och tex kunna resa iväg när vi känner för det. Till skillnad från majoriteten i vår umgängeskrets som alla har barn nu..
Jag vet inte hur många gånger jag har fått frågan "..och när ska ni skaffa barn då?" och många gånger har jag fått höra att livet är meningslöst utan barn. (Tack för den förresten! vad ger folk rätt att säga att mitt liv är meningslöst?? För mig är det inte det!)
Men sen har jag hört baksidan från en av mina bästa vänner också. Hon och hennes man har nu en liten ljuvlig hett efterlängtad dotter tillsammans och umgås följdaktligen i "barnfamiljskretsar", och hon har berättat att det ofta ligger en hel del bitterhet och avundsjuka bakom just såna kommentarer som jag gav exempel på ovan...
De som yttrar dem känner sig oftast hämmade av sina barn, de kan tex inte längre hänga med på en rolig weekendresa med kort varsel, inte ta det där superroliga välbetalda jobbet för de vill inte flytta till en ny stad med barnen, inte hänga med ut och prova den där nya spännande restaurangen som precis har öppnat osv..
Så jag försöker att inte ta åt mig längre, utan tycker mest synd om de som känner sig nödgade att kommentera mitt liv och mina val för att rättfärdiga sina egna liv och val.
Just nu finns det hur som helst inte plats för barn i mitt och min makes liv. Det är mycket möjligt att det kommer att finnas det en vacker dag, men det får framtiden utvisa!
Och jag är absolut inte främmande för att adoptera. Jag ser inget egenvärde i att tvunget föra mina egna gener vidare när jag vet hur många föräldralösa barn det finns på vår jord som har det svårt...
Och om ni orkat läsa ända hit: Tack för att du gjorde det! Jag vet att det blev lite långt...