Candys skrev 2007-11-11 20:54:53 följande:
får jag fråga vad du har för abonnemnang pickolina78?
Först kan jag säga att jag uttryckte mig fel när jag skrev "fast telefoni". Jag menade oxå IP-telefoni. Vilket var vad "jajjamensan" skrev om, fast då Skype.
Jag använder mig av Digisip. Det är IP-telefoni men jag har kopplat in min gamla vanliga trådlösa telefon till modemet. Skönare att prata i vanlig telefon samt att man slipper ha datorn på för att kunna ringa/ta emot samtal.
Man kan få Skype att fungera ungefär lika om man har en sk Skypetelefon. Däremot så kostar det pengar att ha Skype-ut, vilket man måste ha om man vill ha ett telefonnummer. Vilket man i sin tur måste ha för att kunna ringa/ta emot vanliga samtal.
Jag letade runt ett bra tag och hittade bara alternativ som har abonnemangsavgift eller sk "minimidebitering", vilket jag skulle förlora på då jag ringer så lite. Digisip var det enda alternativ jag hittade där man enbart betalar för vad man ringer för (ingen abonnemangsavgift och ingen minimidebitering). Jag har haft det i över 1år nu och det fungerar prima. Har sparat massor av pengar på det. Det har kostat mig totalt 500kr på ett helt år..
Sedan kan man ju även prata med folk via Skype och MSN och liknande om man vill. Det är ju gratis att via datorn prata MSN-MSN eller Skype-Skype.
Sedan har jag och familjen samma mobiloperatör (halebop) så vi pratar alla gratis (förutom startavgift) med varandra obegränsat.
Det gäller att kolla runt lite och tänka på vad man har för individuella behov. Det kan man ofta spara mycket pengar på.