• Candys

varning för telenor !!!

Vill varna alla i landet att ALDRIG lita på en säljare från telenor! Jag har precis blivit grundlurad av en säljare och har ingen rätt att upphäva mitt kontrakt. Han fick mig att skriva på med felaktig information, och nu finns ingen återvändo.
    Vill bara varna alla för dessa bedragare, dom tjänar på att luras, det är fakta. Är fruktansvärt arg, ledsen, förtvivlad att jag inte tas på allvar. ord mot ord, och säljaren blånekar till dom fel han har gjort. Jag som någonstans trodde att dom var rädda om sina kunder. Men nej, jag hade verkligen fel.

• Svar på tråden varning för telenor !!!
  • tågjäntan

Jag är oxå besviken på telenor. Var inne i en av telenors butiker. Hon lovade och sa att jag skulle få förlängt abbonnemang. Det trodde jag på men fick ändå betala 250:-. SEdan upptäckte jag att abonnemanget var nytt iaf. Då ringde jag TElenor och då kom jag till en vettig telefonpratare. Hon sa att så här får de definitivt inte göra, dvs säga att de fortsätter abonnemanget och sedan gör ett nytt för att de ska få provision, och hon tog tom namnet på försäljaren. Jag fick sedan tillbaka pengarna.
    Men sedan har det varit strul pga av att det i systemet har varit ett nytt abonnemang. Fick ex en extra hög räkning först. Jag kommer nog oxå byta till Telia när abonnemanget går ut. Det har jag funderat på förut för täckningens skull. Men detta blev liksom droppen.

• Candys

Det är ju inte klokt att dom får lura sig till sin provision!
    Snacka om att förlora kunder...
    Jag kommer iallafall ALDRIG prata gott om telenor.
    Speciellt eftersom dom inte är speciellt kundvänliga.
    Tråkit, men skönt att dela med sig och höra andras erfarenheter.
    Har skickat ärendet vidare nu och hoppas på upprättelse.

• Lilla Puh78

Jag blev för ett par år sen lurad av en säljare på telia. Jag hade pottabonemang som inte längre fanns att få men det nya han erbjöd mig var likvärdigt i pris enligt honom. På den tiden var jag naiv och litade på försäljare. Sen kom första räkningen vilket innebar en höjning på 300%... Ringde men fick veta att jag godkännt allt när jag skrev på. Kunde ju inget göra men idag har jag inget med telia att göra. Vare sig mobil eller hemtelefoni. Och numer lusläser jag alla avtal, vågar inte lita på vad en försäljare säger. Känns som om de bara förvränger allt. Känner att de flesta företag gör en besviken så funderar på vilket man ska anlita för moblien här näst.

• pickolina78

-Skriv inte på avtal utan att veta vad ni skriver på! Det är konsumentens eget ansvar!

Avtal tecknade på distans har man ångerrätt på, dvs via telefonförsäljare eller dylikt. Avtal tecknade i butik eller liknande har man ingen ångerrätt på. Sorry! Butikerna kan dock vara schyssta och hjälpa till å lösa situationen om man är trevlig och förklarar vad som skett. Är man otrevlig kan man glömma att dom hjälper till, för man måste tilltala deras vilja till "goodwill" som vi i butik kallar det. Vill dom ändå inte hjälpa till så får du tyvärr bita i det sura äpplet och stå ditt kast.

Jag avskyr oärliga säljare men tyvärr finns det en uppsjö av dom. I många fall handlar det dock om missförstånd..

Sedan låter det helt fel gällande provisionen. Vi har samma provision vare sig det är ett nytecknat avtal eller en förlängning. Sedan brukar startavgiften dessutom vara densamma oavsett om det är nytecknande eller förlängning, om det inte är en speciell kampanj. Så i det fall som beskrevs så handlar det bara om en idiot till säljare som ni stött på. Sådant brukar dock butikerna kunna reda ut utan några som helst problem, om man vill slippa tjafsa med bolaget själv. En kompensation från butiken borde oxå vara i sin ordning.

• Hedebris

jag jobbade på Tele2. vi fick ingen provosion alls för prisplansbyte. dvs kunden ändrar på sitt befintliga ab.

sen var det förlängning

mest fick man för nyteckning eller portering(flytta över nummer från annan operatör)

sorgligt men sant. men de tyckte det var en större bedrift att skaffa nya kunder än att satsa på att behålla gamla.

men det ger en inte rätten att vilseleda kunderna. Vi hade en säljare som sålde ca 30 abonomang om dagen. varav 20 av kunderna nog hade kunnat känna sig lurande om de inte hängde med helt eller läste avtalet.
    Men sådana säljare håller inte i längden. Tyvärr börjar de då som säljare på ett annat företag...

• Danielaa

Oj, låter inte kul alls TS... Men man har väl ALLTID 2 veckors ångerrätt enligt konsumentköpslagen?? Varför skulle de inte gälla för dessa bolag?

• Hedebris

det stämmer inte att man alltid har två veckors rätt till ånger.

• pickolina78

Hedebris - Då är det olika provisionssystem beroende på var man jobbar..

Till alla skulle jag rekommendera att gå till en säljare som är återförsäljare för flera olika bolag och därför inte lika benägna att lura på kunden en speciell operatör utan mera kollar vilken operatör, vilken typ av abonnenamng som passar just en själv. Jag jobbar själv som säljare och säljer bla just dessa produkter och jag vet inte hur många gånger jag tjafsat med dessa säljare, som försöker lura och tvinga på en att deras operatör är överlägset den bästa osv. Dom vinner aldrig den diskussionen med mig. Hehe... Sedan ska ni inte förlita er helt på säljare överhuvud taget, bli en medveten kund!

Danielaa - Jag måste hålla med föregående talare och efter 10 år i branschen kan jag garantera att man inte alls alltid har 2 veckors ångerrätt. Så som vi jobbar så har kunderna aldrig ångerrätt på tecknade avtal.

• jenba

jag gillar inte telenor!!!!!! det enda dem egentligen är duktiga på det är att skicka fakturor. dem kan skicka fakturor på 1 krona!!!! är inte det lite väl larvigt?!?! det kostar ju bara mer i administrativt arbete att göra den fakturan än att "bjuda" på 1 krona...

• Malin84

Candys:

Om jag vore du skulle jag ta kontakt med konsument-ombudsmannen.
    En bekant till mig hade också problem med telenor. Hon blev både lovad och garanterad att det skulle finnas mottagning med Telenor där hon bor, men fungerade det? NEJ!

Ringde Telenor och fick stornobben. Men efter att konsument-ombudsmannen skrivit brev till Telenor och historien kom ut i dagstidningen blev det andra miner. Fick lämna tillbaks alltihop, behövde inte betala nåt..

Svar på tråden varning för telenor !!!