• Godisråttan

Bli friad till eller förlova sig i samråd?

Det verkar vara många som förlovar sig i samråd med varandra. Diskuterar om när, var och hur med sin partner. Vad tycker ni?Bra eller dåligt?Modernt eller gammaldags?Jag personligen skulle inte vilja bestämma om när det ska hända med min partner..Min m2b friade till mig på en restaurang och gick ner på knä och hade inhandlat ringarna. men jag kanske bara är gammeldags?

• Svar på tråden Bli friad till eller förlova sig i samråd?
  • malous
    Tittij skrev 2007-11-06 09:40:21 följande:
    Jag anser bara att all romantik inte behöver dö bara för att vi ska vara så oerhört jämställda.. Men alla får göra som de vill Jag vill bli friad till!
    Ja, det beror ju på vad man anser är romantiskt också... Jag kan dock lova att vår i förväg planerade förlovning i maj i Paris knappast var mindre romantiskt ens enligt någon klassisk definition av romantik.
  • Broo

Vi hade köpt ringar under vintern 2005-2006 och pratat om förlovning och giftemål. Vi bestämde att vi skulle vänta till hösten men så kändes allt rätt så jag friade åt min sambo den 5 mars 2006. Han blev överraskad men glad, och svarade ja naturligtvis :) jag började planera bröllopet i sakta mak strax därefter, och nu är jag i full gång!
    För mig är förlovning och frieri samma sak. det är många som frågat, efter att vi berättat om vigseln, när han friat. då har jag bara sagt att det gjorde ju jag 5 mars ifjol..

• anne på grönkulla

Visst beror det på vad man ser som romantiskt och hurdan relation man har i övrigt. Men som det beskrivs av många så måste man som tjej vänta och kanske hinta om vad man vill - det skulle inte jag vilja och jag skulle inte se det somn särskilt romantiskt heller. Att ha en löpande dialog om vad vi vill med oss och vårt liv är romantik för mig!

• lilltjejan

vi pratade öppet om vad vi ville med framtiden redan från start så den dan han fria viste han ju att jag ville å så valde vi ju ringar tillsammans efter det... ja tycker det känns lite tråkigt att typ sitta vid köksbordet å bestämma att jaha ska vi förlova oss eller... man alla är vi ju olika å det är ju tur då att det inte finns några lagar om hur det ska gå till å alla får ha sina åsikter..

• Jiel o Deps

Det behöver verkligen inte var tråkigt att bestämma att man ska förlova oss! =)
    När vi började prata om det och bestämmde oss, låg vi på sängen i ett mysigt hotellrum när vi var på semester. Det var mörkt ute, vi drack lite vin, hade mysbelysning och mådde väldigt bra.
    Det handlar väl lite om när man tar upp det, det kanske inte är så romantisk att prata om det när man sitter just vid matbordet, men varför inte passa på att ta upp det vid ett romantisk tillfälle då?

• Aquilia

Vi pratade om att vi båda ville och var redo för att gifta oss. Ingen av oss ville förlova sig utan att bestämma tidpunkt för vårt bröllop, för oss hängde förlovning och äkenskapet ihop. Vi var även ute och tittade lite smått på olika varianter av ringar. Men min blivande var väldigt tydlig med att han ändå ville vara den som överraskade, "bestämde" dagen för förlovningen. Sagt och gjort, han planerade och iscensatte vår "kväll". En eftermiddag fick jag ett sms där han sa åt mig att jag skulle klä mig varmt, att vi skulle vara ute ett tag och att han skulle hämta mig inom 1 timma..........

För vår del kan jag säga att vi fick det bästa av två världar, vi hade prtata om vår framtid tillsammans och var helt överens om nästa steg och sen fick jag min "prinsess-dröm" och han fick vara "prinsen". Men allt som har med vårt bröllop gör vi tillsammans för prinsen har minst lika många idéer och åsikter som prinsessan i den här sagan

• malous

anne på grönkulla skrev 2007-11-06 20:04:58 följande:

Visst beror det på vad man ser som romantiskt och hurdan relation man har i övrigt. Men som det beskrivs av många så måste man som tjej vänta och kanske hinta om vad man vill - det skulle inte jag vilja och jag skulle inte se det somn särskilt romantiskt heller. Att ha en löpande dialog om vad vi vill med oss och vårt liv är romantik för mig!
    Håller med!
  • tofflisar

Min m2b friade till mig. Fast vi hade pratat om bröllop och äktenskap innan så han visste ju att jag skulle säga ja. Jag har varit förlovad tidigare och den gången var det mer ett gemensamt beslut. Eftersom jag redan gjort det där med förlovning ville jag abslout att det skulle vara annorlunda den här gången. Den här gången skulle det vara på riktigt! Min m2b visste att jag ville att han skulle fria så en dag gjorde han det:) Vi är förlovade nu men bokade direkt datum för bröllop. Är det någon mer här inne som inte i sina vildaste drömmar kunnat tro att man skulle kunna vara så här lycklig?!

• malous

Jag har förlovat mig i samråd tidigare men det var ändå mer speciellt att göra det i samråd nu eftersom vi gjorde det med syftet att börja planera bröllopet. Så annorlunda var det definitivt. Tror också att det är en sådan sak som är rätt svår att vänja sig vid...

• Liinda_e

har inte läst hela tråden:

jag har alltid drömt om att bli friad till.
    men en dag efter 2 års pratade bestämmde vi gemensamt att vi skulle gifta oss 5 månader framåt.
    allt med klassiks förlovning struntade vi i...
    min m2b visste ju ändå att jag ville bli friad till så han hade planerat att gå ner på knä när ringarna kommit(vilket inte jag visste) så när jag sa att jag skulle ringa företaget för att fråga vart dom var fick han i panik slänga sej ner och improvisera ett frieri....
    det slutade med att vi skrattade så tårarna rann.....
    och då kunde jag inte alls längre förstå vad som var så viktigt innan med frieriet i sej.det var ju hur romantiskt som hellst att ta beslutet tillsammans och sedan tillsammans springa omkring hela dagen med fjärilar i magen.
    därimot satte jag på en xtra ring på bröllopsnatten för jag ville ha 2 ringa...
    japp så gjorde vi iaf!

• icra

Definitivt bli friad till, skulle aldrig vilja diskutera fram en förlovning känns inte alls vidare romantiskt i mina öron. Den känslan att helt oväntat och plötsligt få frågan är det häftigaste jag varit med om och skulle aldrig vilja vara utan den

• Liinda_e

men det är ju tok romantiskt att tillsamman av kärlek besluta sej gemensamt att leva heeela livet ihop..
    ett viktigt beslut tar vi gemensamt...

• Nusse

Tycker nog att det är mest romantiskt att bli friad till som jag blev, det betyder ju inte att man inte beslutar att gifta sig i samråd. Sedan tycker jag inte det spelar någon roll vem som friar, så gammelmodig är jag inte=).

Varken jag eller han är nog egentligen typen som gifter sig (att vi ville leva tillsammans resten av livet visste vi redan) så det var liksom inget jag funderade på. Det var kanske därför det var så romantiskt när han friade, att han hade tänkt igenom det planerat och köpt ring.

• Pelles

Min plutt frågade senast igår vad jag ville, om jag ville bli överraskad eller om jag ville planera förlovningen.
    Men att han ska gå ner på knä osv. det kändes inte riktigt rätt för mig, då vill jag hellre förlova mig i samråd men utan att veta när och hur, bara veta att han kommer med ringarna inom en snar framtid. :)
    Skulle vara mysigt att få som julklapp. :P

• aka79

Självklart känns det mest romantiskt att bli friad till! =))
    (för mig alltså) Men för att jag någonsin skulle få förlova mig, och än värre - gifta mig.. så fick jag förhandla fram mig till en förlovning. =))
    Romantiskt? Nej.. Men dagen då vi gjorde det var Hur Mysigt Som Helst och vi var båda lika lyckliga över att vi gjorde det!
    & nu har jag fått sambon att gifta sig med mig! =))
    Men han har sagt att han vill fria ändå... hihi...
    Så vi får väl se om han gör det?
    Jag friade till han för några månader sen - men det finns en anledning varför inte tjejer ska fria - jag STORGRÄT och fick nästan inte fram vad jag ville säga *hahaha*
    Det hela slutade med att han sa att Han Gärna ville fria...
    Men ändå har vi bestämt datum.. Jag vet, låter konstigt. Men KÄNNS JÄTTEBRA för oss båda! hihi..
    Alla knep är bra!! =))
    Kram från den lyckliga jag som planerar vigsel!!

• pannkaka

jag blev överraskad. vi hade väl pratat löst om förlovning men jag trodde inte att det skulle ske inom de närmsta åren...

Så på julafton förra året skulle vi ta en promenad och tända ljus åt mormor på graven...trode jag.
    Väl vid kyrkan blir jag friad till på trappan, så valet av kyrka blev ju inte så svårt och nu gifter vi oss om 10 veckor
    Jag är så glad att jag inte visste, blev oerhört romantiskt

• Fröken Chockrosa

Egentligen ville nog min blivande fria till mig men eftersom jag inte tidigare tyckt att vi inte ska vara förlovade innan vi egentligen kan gifta oss så har jag tydligt sagt ifrån att jag inte vill ha något frieri innan dess.

Men nu har jag funderat och kommit fram till att jag en förlovning skulle vara ett fint sätt att befästa vårt förhållande tills vi kan leva tillsammans. Dessutom skulle det nog kännas lite trist att ta allt på en gång.

Så det har blivit i samråd som vi förlovar oss, och det har varit jättehärligt att tillsammans titta på ringar och planera vår förlovning.

Så jag förväntar mig ett riktigt frieri inför vårt kommande giftemål, som ett startskott på planering av vårt bröllop, men det är inget jag oroar mig för än på länge... ;)

• Godisråttan

Kul att höra allas åsikter

Svar på tråden Bli friad till eller förlova sig i samråd?