• JagÄlskarJocke

Allergi och katt?

Jag vill så gärna ha en katt, men problemet är att min sambo är allergisk. Har fått höra dock att ofta funkar det bra med norska skogskatter, trots allergi.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller tips på andra raser som fungerar?

• Svar på tråden Allergi och katt?
  • Lindalii

Jag skulle aldrig skaffa djur om jag trodde att jag inte skulle älska dem för att deras personlighet var "fel". Men jag kan "varna" om att det finns en rad kattraser som är just sällskapliga, alltså "uppmärksamhetskrävande", som pudlar.

thalia82 skrev 2007-10-13 12:28:07 följande:
    Det är klart att olika individer har olika personligheter, men de pudlar jag träffat på har varit otroligt dryga i mitt tycke... Väldigt "på" och uppmärksamhetskrävande. Visst kan ägaren ha en stor roll i det, men det rör sig om olika pudlar med olika ägare. Många hundraser har ett framavlat temprament som inte tilltalar alla. Många terriers är ju t ex väldigt speciella, och långt ifrån alla som har en sån hund har egentligen förstått hur mycket stimulans de behöver för att må bra.När man tar beslutet att köpa ett djur är det väl bra om man har så mycket insikt att man hittar en ras som passar sin egen personlighet, istället för att välja en ras bara för att den är söt? Är själv uppvuxen på en bondgård, har alltid haft djur omkring mig, har nu en katt som jag älskar otroligt mycket. Jag tycker ändå att nakenkatter ser otäcka ut, jag skulle aldrig drömma om att skaffa en pudel. Gör det mig olämplig som djurägare? Eller rättare sagt, gör det mig olämplig att ägas av en katt?
  • Sister of the Night

Det finns nog ingen speciell hund- eller kattras jag skulle välja bort pga utseende (nakenkatter är ju skitsöta! Men man kan ju fråga sig om de är lämpliga i ett så pass kallt land som vårt, då de förmodligen lätt blir sjuka om det är kallt i lägenheten exempelvis?). Jag skulle däremot undvika att skaffa en hund av typen "kamphund" (ingen egen ras, jag vet) då de sägs ställa extra höga krav på sin husse/matte och anses vara en hund som är mindre lämpad för en nybörjare. Både för hundens, min och andras skull, med andra ord.

Visst kan man ha favoriter bland raser, men att man kan känna direkt motvilja mot en viss sorts hund eller katt är främmande för mig.

• PennyJenny

Ursäkta Lindalii, men vart går gränsen för vilka djur man får ogilla för att vara ok som djurägare i dina ögon? Jag tycker ödlor och ormar är otäcka, gör det mig olämplig som kattägare???

Ganska fånigt utryckt tycker jag, man måste inte älska alla djurraser för attt vara en bra djurägare.

• Lindalii

PennyJenny: Vi är rejält ot nu, men ts VILL ha katt, bara inte otäck, inte sur eller fin.. Menar du att du vill ha en orm om den bara inte är sur, fin eller någon annan för dig oattraktiv egenskap?

• JagÄlskarJocke
    Lindalii skrev 2007-10-13 05:21:57 följande:
    Jag har själv erfarenhet av kattallergi, och det är helt omöjligt att peka ut en kattras som alla tål, för några sådana finns inte. Vet de som är jäteallergiska mot siames och rex, min kompis och hennes pojkvän bodde aldrig ihop för att hon hade en skogskatt han var allergisk emot osv.osv. Vill inte vara elak nu, men TS verkar inte ens vara mogen för att ha djur: Tycker illa om pudlar, skulle dö av att vakna med en nakenkatt och vill inte ha en sur finkatt Jag har bara träffat goa, snälla, pudlar och nakenkatter, några sura finkatter har jag aldrig hört talas om. Jag tror att det blir jobbigt öht att ha djur om man har den inställningen.
    Jeeeez! Orkar egentligen inte längre engagera mig i den här frågan mer, eftersom vissa människor bara "måste" missuppfatta, och sedan börja kasta moralkakor hej vilt omkring sig...
    Lite ironi verkar inte heller gå hem hos alla

Lindalii
    Jag har redan varit kattägare i MÅNGA år, så jag skulle gärna undanbe mig dina åsikter vare sig jag är olämplig som djurägare eller inte. Dessutom grundar du ditt uttalande på att jag är av den åsikten att ALLA djurraser inte är fina?! Du menar inte att du tycker att varenda katt- eller hundras är fin??

Jag står i alla fall fortfarande för att det finns en hel del raser som jag inte tycker om utseendemässigt, däribland nakenkatter och pudlar!
    Vad jag inte fattar är varför detta skulle göra mig till en sämre djurägare som inte "är mogen att ta hand om ett djur"?
    Jag gillar inte nakenkatter, därför skulle jag aldrig skaffa en, just pga att den förmodligen inte skulle trivas hemma hos mig eftersom jag inte skulle tycka om den.

Varför i hela friden skulle man vilja skaffa ett djur som man ogillar, eller anser är fult?!
  • Lindalii

TS: Jag tycker att alla djur är vackra. Och hade jag varit människotypen som kunde börja ogilla/hata ett djur när jag lärt känna dess personlighet, ja då skulle jag inte skaffa något. Det finns många hemlösa djur pga sånt. Jag är också allergisk, och får både eksem och snuva av katter. Men älskar man dom verkligen, kan man stå ut med en hel del.

• c t

Jag är pälsdjursallergiker med 9,3 på skalan, 0,4 är gränsvärdet för katt enligt husläkaren och det finns INGEN ras som jag tål, oavsett päls eller inte. TYVÄRR.
    Jag förstår om du TS vill ha katt men din sambos allergi kan tyvärr bli värre av att du skaffar katt och att utsätta honom för det känns onödigt. Han kan utveckla astma i värsta fall.
    Ibland får man avstå sådant man vill ha, men det kanske är värt det för din sambos skull

• SacredHeart

Ett litet tillägg från lilla mig här bara: jag har allergi mot alla pälsdjur, har astma, och jag föder upp birmakatter, men jag klarar mig genom medicinering i både tablettform och inhalator, regelbundet. Jag förespråker inte sånt beteende, men, jag skulle dö utan mina små hjärtegryn, så är det bara. Min kära mamma, som alltid varit pälsdjursallergiker, har sedan 17 år tillbaka en birma, som hon inte är allergisk mot. Hon har inte visat några som helst tecken på allergi sen hon köpte sin Mischa. Hon tar inga mediciner mot allergin, bara på våren mot pollen.
    Och, jag skulle inte heller, för mitt liv, skaffa ett djur jag absolut inte ville ha, oavsett sort eller ras.

• Himesama

JagÄlskarJocke - låt dem som sitter på höga hästar sitta där och så åker du och din sambo och besöker diverse uppfödare för att testa hur/om han reagerar på rasen. Och kolla bara de raser som ni vill ha, klart man har favoriter!
    Jag diggar inte perser men älskar inte mina små devons mindre för det. Fånigt och ohållbart!

• SacredHeart

Himesama :
    Jag håller med dig

• vinterbrud -08

Det spelar nog ingen roll om man testar att ha hemma ett djur ett tag. Jag hade katt i tre år innan jag fick värsta allergichocken och fick åka in på akuten. Man bygger upp ett motstånd men tillslut blir det bara mer och mer så kroppen inte orkar längre och immunförsvaret säger emot. För min del kunde det gått riktigt illa. Finns egentligen ingen kattsort som man kan ha. De skulle vara nakna katter då men den mesta allergin sitter ju även i kattens urin, tänk på det om ni ska skaffa innekatt. Jag som har varit med om detta skulle nog inte utsätta någon för en risk, ta vara på de stunder du träffar katter. Man fäster sig ju riktigt också, grät blod när jag var tvungen att ta bort vår kisse.

• Himesama

vinterbrud -08 skrev 2007-10-19 22:35:37 följande:

Det spelar nog ingen roll om man testar att ha hemma ett djur ett tag. Jag hade katt i tre år innan jag fick värsta allergichocken och fick åka in på akuten. Man bygger upp ett motstånd men tillslut blir det bara mer och mer så kroppen inte orkar längre och immunförsvaret säger emot. För min del kunde det gått riktigt illa. Finns egentligen ingen kattsort som man kan ha. De skulle vara nakna katter då men den mesta allergin sitter ju även i kattens urin, tänk på det om ni ska skaffa innekatt. Jag som har varit med om detta skulle nog inte utsätta någon för en risk, ta vara på de stunder du träffar katter. Man fäster sig ju riktigt också, grät blod när jag var tvungen att ta bort vår kisse.
    allergi är individuellt, trist att det inte funkar för dig. För mig funkar det bra med devons trots svår allergi mot pälsdjur. Fungerar även bättre för mig med 2 katter än bara 1.
    Därför är det bra att testa innan man vet med säkerhet, däremot ska man inte ta hem ett djur utan åka till uppfödare som oftast gärna tar emot allergiker som vill testa.
  • vinterbrud -08

jo, jag vet det. men det funkade flera år för mig. men jag menar bara det att det finns ingen säkerhet för att det ska gå hur länge som helst. jag sa precis likadant som du innan. men plötsligt låg jag på akuten, kunde inte andas själv. kroppen orkar inte hur länge som helst. men det kan vara möjligt att för vissa håller det hela livet men varför chansa. jag gjorde det och de är idag fina katt minnen att se tillbaka på men skulle aldrig utsätta någon själv för det jag fick vara med om. när jag vet att det finns en chans. måste ju även vara upp till den personen som är allergisk. men kroppen kan ju inte må bra av att behöva leva med allergi jämt.

• trolldan

Hej!
    Har en sambo som är allergisk. Vi var i ett testhem för Sibiriska katter. De är allergivänliga, för de flesta. De saknar ett protein som gör att de flesta tål dem. Vi var hem till dem där han fick sitta o gosa med katterna. Vi fick även ta med oss örngott som vi lämnade där så katterna skulle ligga på. Hämtade det efter några dagar och min sambo fick sova med det. Gick jättebra så från Feb -07 är vi stolta ägare till en Sibirisk hona:) Han har inte känt av något.
    P.s De är långhårig och ser ut ungefär som norsk skogskatt.

• pickolina78

Man kan vara allergisk mot olika saker.. Ibland kan det vara pälsen, saliven och ibland urinen osv osv.. Så det finns ingen katt- eller hundras som är "allergifri". Man kan ju alltid testa men då måste man kanske ha en plan för hur man ska lösa situationen om det inte fungerar.

Det kan även vara så att det fungerar till en början men att allergin sedan förvärras och att det inte fungerar i längden. Det är vanligt. Allergier brukar ofta förvärras om man utsätts dagligen för ämnet. Och då kanske det inte känns lika kul att göra sig av med katten, som då hunnit bli en familjemedlem. Så tänk till innan säger jag bara.

Dom katter som sägs vara bäst (vad jag hört i alla fall) är dock typ nakna katter, cornish rex och liknande raser. Men då ska man vara medveten om hur dessa katter är som ras innan man väljer att skaffa en sådan. Precis som när man skaffar hund. Det finns många som inte klarar av dessa katter då dom är väldigt aktiva osv osv...

• lilltass

Jag och min kille har hittat en supersöt kattunge som vi vill köpa. Han fick höra att han var allergisk som liten men när vi var hos min kusin så sov deras katter i vår säng en hel helg och han kände inte av nånting. Han ska gå och ta ett pricktest iallafall men jag hoppas innerligt att han inte är allergisk. Vill ha...

Svar på tråden Allergi och katt?