• JagÄlskarJocke

Allergi och katt?

Jag vill så gärna ha en katt, men problemet är att min sambo är allergisk. Har fått höra dock att ofta funkar det bra med norska skogskatter, trots allergi.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller tips på andra raser som fungerar?

• Svar på tråden Allergi och katt?
  • Waersta

Jag har delat ut många örngot till de som velat pröva.

• JagÄlskarJocke
    Waersta skrev 2007-10-10 16:55:09 följande:
    Jag har delat ut många örngot till de som velat pröva.
    Örngottsgrejen låter som en bra idé tycker jag Visste faktiskt inte att man kunde vara allergisk mot saliven? Men nu har jag lärt mig nåt nytt idag också!
  • Himesama

Vi har även en överenskommelse hemma; min sambo sköter kattlådan eftersom även urinen kan framkalla allergi och vi vågar inte riskera något
    Vi skaffade även en luftrenare i vardagsrummet... inte så snygg pryl men jäkligt effektiv. Och så är vi noga med dammsugning... får m.a.o jobba lite för att ha katterna trots allergi

För övrigt tycker inte alls du är självisk bara för att du kastat ut denna fråga, snarare smart som kollar upp innan ni fattar ett beslut.

• Himesama

Har förresten bilder på våra devons i mitt galleri...

• JagÄlskarJocke

Guud vad fina katterna var! Gillade särskilt den vita. Pälsen såg hur spännande som helst ut att klappa
    Ja ja, vi får väl se var detta bär hän. Kanske kan man ta en sväng till ett katthem eller liknande och kolla vad de har och vad de säger.

• pandis2405

För kattens skull så skulle jag inte rekommendera att skaffa katt om ni vet att din sambo är allergisk. Det blir så jobbigt om ni måste göra er av med den, det är svårt att bli av med en vuxen katt!

Ni kanske kan passa nåns katt ett tag istället, eller anmäla er som jourhem till ett katthem, för att testa?

Många klarar som sagt långhåriga katter bättre. Vi har svarta katter med lite längre hår, och våra allergiska vänner brukar inte ha något problem om vi dammsuger noga och de tar allergitabletter, men att bo med en katt om man är allergisk är förstås annorlunda.

• Himesama
    JagÄlskarJocke skrev 2007-10-10 17:14:36 följande:
    Guud vad fina katterna var! Gillade särskilt den vita. Pälsen såg hur spännande som helst ut att klappa Ja ja, vi får väl se var detta bär hän. Kanske kan man ta en sväng till ett katthem eller liknande och kolla vad de har och vad de säger.
    Det är killen, han heter som han ser ut: Keso Känns som krossad sammet ungefär...
    Rexar är verkligen speciella, det tror jag Waersta håller med om, de har en otrolig personlighet och ska alltid vara med. De är som hundar i kattkropp. Gillar även att sitta på ens axlar. De ser ju lite speciella ut med sina stooora öron men det ser jag inte längre, tycker istället huskatter ser konstiga ut med sin tjocka hals och korta svans
  • 666baby

Rex eller sibirisk katt är de som brukar funka bäst för allergiker men det finns inga garantier!!! Dessutom undrar jag om du verkligen har tänkt igenom hur mycket det kostar att ha katt, eftersom du inte vill lägga för mycket pengar på inköp. Även om du får en huskatt "gratis" kostar det med mat, veterinär, försäkring osv. Raskatter är inte mer "krävande" än huskatter, katters temperament skiljer sig från ras till ras men också mellan individer. Tänk igenom "om" och "varför" först och välj sedan katt noga, är mitt tips!

Svar på tråden Allergi och katt?