• JagÄlskarJocke

Allergi och katt?

Jag vill så gärna ha en katt, men problemet är att min sambo är allergisk. Har fått höra dock att ofta funkar det bra med norska skogskatter, trots allergi.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller tips på andra raser som fungerar?

• Svar på tråden Allergi och katt?
  • PennyJenny

Nej, att en renrasig katt skulle per definition vara krångligare håller jag inte med om, det är lika från ras till ras och det finns gott om huskatter som är knepiga som få.

666baby>>> Men bara för att man inte vill lägga 5-6000 kr på inköpet av katt behöver ju inte betyda att man inte vet och är införstådd med vad det kostar att ha katt eller hur?

• pallasathena

Har haft norsk skogskatt i ungefär 15 år nu. De som är kattallergiker mår jättedåligt när de är där. Det går inte direkt att städa bort allt hår heller, för det tar sig verkligen in överallt.

Som nämnt tidigare, Rex ska vara en "bra" kattras om man är allergiker. De har tydligen annan hud eller nått. Tror katter.nu eller liknande har förklaringar.

• brudjuni2008

Hej!
    Det kanske finns ett sätt att "bota" din killes allergi? :) Jag känner en kille som gick till doktorn (jag brukar kalla honom hokuspokusdoktorn ) efter att ha visat sig vara allergisk mot sina katter. Han genomgick en behandling (ingick flera steg tror jag )och känner ingen allergi idag några år efter.. och har fortfarande katt. Det är ganska fantastiskt tycker jag. Tror han blev av med annan allergi också.. Kanske värt att prova? /Lisa

JagÄlskarJocke skrev 2007-10-10 15:05:06 följande:
    Jag vill så gärna ha en katt, men problemet är att min sambo är allergisk. Har fått höra dock att ofta funkar det bra med norska skogskatter, trots allergi. Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller tips på andra raser som fungerar?
  • Himesama

Vet inte var du bor men vi köpte våra katter från www.katter.nu/talamascas/ i Uppsala (N-kullen)
    Camilla är supertrevlig, hjälpsam och proffsig, ett litet tips om rexar är av intresse.

• TigerLinn

jag vet inte hur de är med skgs katter men vi har några vänner som är allergiska och vi har 3 katter.
    två som är mor och dotter har norlam lång bondkatts päls och dessa känner våra vänner av om de är uppe i dem.

men sedan har vi en liten kisse till 1½ år oxå bondkatt men hon har lite kortare päls än de andra två denna känner ingen av om hon är nära dem elle rgosar med vännerna..

en tanke bara...

• pandis2405

hos oss är det tvärtom. Vi har två ganska långhåriga bondkatter, och våra allergiska vänner säger att de är bättre än de vanliga korthåriga...

• TigerLinn

pandis2405

vet inte om du missade hur jag skrev men de två av våran som har vanlig bondkatts långd på pärlsen rätt kort alltså de känner våran allergiska vänner av mycket mera än den mindre som är ännu korthårigare än de andra två

• Lindalii

Jag har själv erfarenhet av kattallergi, och det är helt omöjligt att peka ut en kattras som alla tål, för några sådana finns inte. Vet de som är jäteallergiska mot siames och rex, min kompis och hennes pojkvän bodde aldrig ihop för att hon hade en skogskatt han var allergisk emot osv.osv.

Vill inte vara elak nu, men TS verkar inte ens vara mogen för att ha djur: Tycker illa om pudlar, skulle dö av att vakna med en nakenkatt och vill inte ha en sur finkatt Jag har bara träffat goa, snälla, pudlar och nakenkatter, några sura finkatter har jag aldrig hört talas om. Jag tror att det blir jobbigt öht att ha djur om man har den inställningen.

• Sister of the Night
    Lindalii skrev 2007-10-13 05:21:57 följande:
    Jag har själv erfarenhet av kattallergi, och det är helt omöjligt att peka ut en kattras som alla tål, för några sådana finns inte. Vet de som är jäteallergiska mot siames och rex, min kompis och hennes pojkvän bodde aldrig ihop för att hon hade en skogskatt han var allergisk emot osv.osv. Vill inte vara elak nu, men TS verkar inte ens vara mogen för att ha djur: Tycker illa om pudlar, skulle dö av att vakna med en nakenkatt och vill inte ha en sur finkatt Jag har bara träffat goa, snälla, pudlar och nakenkatter, några sura finkatter har jag aldrig hört talas om. Jag tror att det blir jobbigt öht att ha djur om man har den inställningen.
    Haha, nej, några "sura finkatter" har jag sannerligen aldrig stött på! Däremot katter av alla möjliga raser som haft sin egen personlighet; skygga, tillgivna, tuffa, avvaktande... ibland alla dessa egenheter i en och samma katt. Och alla lika härliga. För sin egen skull.
  • thalia82

Det är klart att olika individer har olika personligheter, men de pudlar jag träffat på har varit otroligt dryga i mitt tycke... Väldigt "på" och uppmärksamhetskrävande. Visst kan ägaren ha en stor roll i det, men det rör sig om olika pudlar med olika ägare. Många hundraser har ett framavlat temprament som inte tilltalar alla. Många terriers är ju t ex väldigt speciella, och långt ifrån alla som har en sån hund har egentligen förstått hur mycket stimulans de behöver för att må bra.
    När man tar beslutet att köpa ett djur är det väl bra om man har så mycket insikt att man hittar en ras som passar sin egen personlighet, istället för att välja en ras bara för att den är söt?

Är själv uppvuxen på en bondgård, har alltid haft djur omkring mig, har nu en katt som jag älskar otroligt mycket. Jag tycker ändå att nakenkatter ser otäcka ut, jag skulle aldrig drömma om att skaffa en pudel.
    Gör det mig olämplig som djurägare? Eller rättare sagt, gör det mig olämplig att ägas av en katt?

Lindalii skrev 2007-10-13 05:21:57 följande:
    Jag har själv erfarenhet av kattallergi, och det är helt omöjligt att peka ut en kattras som alla tål, för några sådana finns inte. Vet de som är jäteallergiska mot siames och rex, min kompis och hennes pojkvän bodde aldrig ihop för att hon hade en skogskatt han var allergisk emot osv.osv. Vill inte vara elak nu, men TS verkar inte ens vara mogen för att ha djur: Tycker illa om pudlar, skulle dö av att vakna med en nakenkatt och vill inte ha en sur finkatt Jag har bara träffat goa, snälla, pudlar och nakenkatter, några sura finkatter har jag aldrig hört talas om. Jag tror att det blir jobbigt öht att ha djur om man har den inställningen.
Svar på tråden Allergi och katt?