Det är klart att olika individer har olika personligheter, men de pudlar jag träffat på har varit otroligt dryga i mitt tycke... Väldigt "på" och uppmärksamhetskrävande. Visst kan ägaren ha en stor roll i det, men det rör sig om olika pudlar med olika ägare. Många hundraser har ett framavlat temprament som inte tilltalar alla. Många terriers är ju t ex väldigt speciella, och långt ifrån alla som har en sån hund har egentligen förstått hur mycket stimulans de behöver för att må bra.
När man tar beslutet att köpa ett djur är det väl bra om man har så mycket insikt att man hittar en ras som passar sin egen personlighet, istället för att välja en ras bara för att den är söt?
Är själv uppvuxen på en bondgård, har alltid haft djur omkring mig, har nu en katt som jag älskar otroligt mycket. Jag tycker ändå att nakenkatter ser otäcka ut, jag skulle aldrig drömma om att skaffa en pudel.
Gör det mig olämplig som djurägare? Eller rättare sagt, gör det mig olämplig att ägas av en katt?
Lindalii skrev 2007-10-13 05:21:57 följande:
Jag har själv erfarenhet av kattallergi, och det är helt omöjligt att peka ut en kattras som alla tål, för några sådana finns inte. Vet de som är jäteallergiska mot siames och rex, min kompis och hennes pojkvän bodde aldrig ihop för att hon hade en skogskatt han var allergisk emot osv.osv. Vill inte vara elak nu, men TS verkar inte ens vara mogen för att ha djur: Tycker illa om pudlar, skulle dö av att vakna med en nakenkatt och vill inte ha en sur finkatt Jag har bara träffat goa, snälla, pudlar och nakenkatter, några sura finkatter har jag aldrig hört talas om. Jag tror att det blir jobbigt öht att ha djur om man har den inställningen.