• JagÄlskarJocke

Allergi och katt?

Jag vill så gärna ha en katt, men problemet är att min sambo är allergisk. Har fått höra dock att ofta funkar det bra med norska skogskatter, trots allergi.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller tips på andra raser som fungerar?

• Svar på tråden Allergi och katt?
  • JagÄlskarJocke

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-10-10 15:21:17 följande:

Men vill du inte ha en renrasig katt (= dyr katt) så finns det ju bara ett alternativ kvar?
    Nu fattar jag inte riktigt vad du menar? Du menar att det enda alternativet är vanlig bondkatt i så fall?
  • Pumpkin

Ja, du skrev ju att du inte ville lägga en massa tusenlappar på en katt, vilket renrasiga katter kostar, och utöver renrasiga finns det bara bondkatter - eller huskatter som det heter.

• JagÄlskarJocke

Njae, skrev ju inte att jag inte ville lägga MASSA tusenlappar på en katt. Men jag kanske kan tänka mig att läga några tusenlappar. Vet att en renrasig norsk skogskatt också kostar några tusen. Men det var någon som tipsade om en kattras för över tiotusen, och då har vi passerat min gräns för längesedan.

Men nu har ju folk skrivit även här att blandning skogskatt och vanlig bondkatt ofta också funkar bra, vilket min chef sa idag också.

• Pumpkin

JagÄlskarJocke: Ah, jag som förstod fel då Tänkte att 5-6000kr är ju ganska mycket stålar det också Fundersam

Skogkatt blandat med huskatt (vilket alltså blir en huskatt) kan säkert fungera väldigt bra, är helt övertygad om att det finns många som kan vittna om det, men man ska också ha i åtanke att det inte finns några garantier, inte när de är renrasiga och definitivt inte när det är en blandras, för man vet aldrig hur blandningen av gener blir så att säga. Bara man tänker på det och är förberedd på eventuella problem det så är jag nöjd

• Waersta

Våra Cornish Rex-katter är två helt juvliga små juveler. Den ena är supergosig, den andra vill vara mer för sig själv. En del allergiker klarar av dem, andra inte.
    En del är allergiska mot deras "mjäll" Andra mot katters saliv..

Våra kissar kostade 4500:-

De är inte mer krävande än någon annan katt.

• fru Trul

Har själv fött upp Heliga birmor, och om ni inte ska ha en katt till avel eller utställning så kan man få tag på en renrasig katt med skönhetsfel för en billig peng runt 3000-4000 oftast.

Som Waersta sa så är rexkatterna ofta de katter som allergiker tål bäst, de ser dessutom väldigt coola ut med sin krulliga päls

Men som hon oxå sa så kan en del vara allergisk mot saliv eller mjällen på en katt, å de ämnen som framkallar allergi finns kvar i lägenheten upp till två år efter att katten är borta. Inget att rekomendera att ta hem katten å prova med andra ord. Mitt bästa tips är istället att åka å besöka uppfödare å se hur han mår, om det går bra så är det ju bara att slå till.

• Himesama

Jag är superallergisk men har 2 st Devon rex hemma och det fungerar alldeles utmärkt. Kostar 5500 kr /st.
    Kontakta en uppfödare och be att få hälsa på för att testa din sambos allergi, så gjorde vi. Fick även med ett örngott hem som katterna legat på hela veckan så jag kunde testa en längre tid hemma.

• Karis Annelie

Om din sambo är allergisk är det ganska sjävlisk tanke av dig att vilka skaffa katt. Även om det skulle funka ett tag så finns det inget som säger att inte allergin blir värre av det framöver.

• JagÄlskarJocke

Karis Annelie skrev 2007-10-10 16:29:42 följande:

Om din sambo är allergisk är det ganska sjävlisk tanke av dig att vilka skaffa katt. Även om det skulle funka ett tag så finns det inget som säger att inte allergin blir värre av det framöver.
    För det första så skulle detta naturligtvis inte vara ett beslut som jag fattade på egen hand!
    Och för det andra... Då skulle folk ju aldrig våga skaffa katt överhuvudtaget, eftersom vem som helst kan utveckla allergi närsomhelst...
  • icra

Skillnaden i det här fallet är ju att du vet att han är allergisk. Tycker ni ska göra som Himesama säger och testa med ett örngott och besöka uppfödaren för att se om det funkar, det är ju möjligt att det gör det.

Svar på tråden Allergi och katt?