• JagÄlskarJocke

Allergi och katt?

Jag vill så gärna ha en katt, men problemet är att min sambo är allergisk. Har fått höra dock att ofta funkar det bra med norska skogskatter, trots allergi.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller tips på andra raser som fungerar?

• Svar på tråden Allergi och katt?
  • icra

Har också hört att deras päls är bättre men jag tror inte de är helt allergifria. Kanske är som hundallergiker som tål pudlar. Nakenkatter då? Det ser ju lite läskiga ut iofs

• PennyJenny

Det finns en sort som heter något med sibirisk och som är långhårig. Men de är ap-dyra och nu pratar vi inte bara några tusen utan typ över 10 000 för de är så ovanliga.

• JagÄlskarJocke

Usch, jag gillar inte pudlar. Tur att vi inte ska ha hund

Och för att inte tala om nakenkatterna!!! Jeeeez säger jag bara. Tänk att vakna med en sån i sängen som stirrar på dig. Hade fan dött

• thalia82

siameser har jag hört ska vara ganska ok oxå, men det beror ju på hur känslig man är oxå.
    Om man inte är jätteallergisk kan det gå med en vanlig bondkatt, det är olika på individer enligt mina allergiska vänner. De klarar av vår svarta katt (av okänd ras. räddningsobjekt) t ex.

• thalia82

men en renrasig skogis kostar en hel del oxå... flera tusen iaf. Finns det inte papper på att den är renrasig så blir den ju billigare iofs.

• JagÄlskarJocke

Jag vill inte ha nån tokdyr katt. Dels för att jag inte vill lägga så mycket pengar, men även för att de renrasiga katterna ofta är lite mer speciella och krävande. Vill inte ha en sur finkatt som inte är sällskaplig, utan enbart fin...

• JagÄlskarJocke

Och sen blir det ju lite svårt... Man kan ju inte ta hem en katt på prov liksom och se om det funkar. Inte schysst mot katten att hysta den hit och dit om det skulle visa sig att sambon inte tål den.

• thalia82

Du skulle ju kunna hålla utkik efter en skogskatt på ett katthem, och om du skulle råka hitta en där så kan man adoptera den till en mindre kostnad. Har en kompis som fick sin norska skogskatt så. Han är jättefin och social, även om jag själv egentligen föredrar mer korthåriga katter.

• starchick

Jag har en norsk skogskatt och många kompisar som e allergiska, det har aldrig vart några problem, iofs så bor dom ju inte med katten.Annars kan jag verkligen rekommendera norsk skogskatt, underbart temperament, väldigt orädda(tex så brukar min katt ligga på min mage när jag tar ett bad ) och så gosiga och mysiga! Och dessutom väldigt fina!

• Pumpkin

Men vill du inte ha en renrasig katt (= dyr katt) så finns det ju bara ett alternativ kvar? Fundersam

Svar på tråden Allergi och katt?