• Robban69

skall fria! hjälp med ring

Hej på er!

Jag har tänkt fria till min sambo om 2 månader, vi har varti ihop i 6år. så det är ju på tiden :)

Jag behöver hjälp med hur man gör med ringar när man friar.
    hon har ingen aning om detta, men kommer med lite pikar ibland :)

Jag hadde tänkt köpa två? tillfälliga ringar så vi kan välja ut två riktiga tillsammans.

är det så man brukar göra?

Och isåfall har ni några tipps på "tillfälliga" ringar man kan köpa?

SNÄLLA BEHÖVER ER EXPERT HJÄLP

// Förvirrad kille

• Svar på tråden skall fria! hjälp med ring
  • Skottdagen2008

Robban69:
    Lyllo din tjej med en sådan romantisk kille. Jag tror stenhårt på din idé och även på den idén som jag läste ovan om att kanske köpa en billigare ring nu till och med lite plojaktig.

Hon kollar säkert efter 2 gånger (ta foton ) innan du meddelar att du önskar att du och hon tillsammans ska välja rätt ringar för er. Vi tjejer har lite egna tankar om det där med ring så jag och min m2b kommer inte ens att ha likadana vigselringar. Vi ska bara ha en ring var då vi inte är förlovade och inte kommer att förlova oss.

• Tiidan

Tattar-Emma

Oki:)
    för mig beror det på hur han väljer att fria.

Om han skulle göra på det "amerikanska sättet": dra upp en ask med ring och ställer frågan så blir vi ju förlovade när jag svarar ja.
    Då har jag min förlovningsring och till vigseln går vi båda och tittar ut our Weddingbands som vi tar på oss under vigseln.

Om han skulle fråga: vill du gifta/förlova dig med mig? utan att ha ringar (eller med söta plastringar) så svarar jag ja och så går vi och tittar ut det tillsammans hos en guldsmed och kanske gör ett speciellt tillfälle att ta på oss dem i en solnedgång el.dyl.

Om han istället har skaffat två förlovningsringar så svarar jag ja, och vi har på oss dem tills vi skaffar vigselring/ar att komplettera med.

så tänker jag

• Silverax

Min bror gjorde en söt sak när han friade. Han hade flätat 2 ringar av gräs/vass som han hade med när friade. Dom gick att ha på ett tag och sedan valdes riktiga ringar ut tillsammans.

• tattar-Emma

Tiidan

Ok, jag är mer traditionsenlig och håller på svenska traditioner, så jag skulle absolut betala den ena förlovningsringen. Och jag tycker det är romantiskt att prata ihop sig om bröllop, gå ner på knä osv är för amerikanskt för mig. Men det är klart att man kan göra på andra sätt också.

• tinlan

Hej!

Min numera man,friade till mig förra året,när vi var i köpenhamn.
    Jag hade ingen aning om detta. Han gjorde efter konstens alla regler.
    Det var champagnefrukost med chokladdoppade jordgubbar.Sedan plockade han fram den lilla asken och gick ner på knä och ställde frågan med en ring som han hade köpt helt själv.

Det var en guldring med små,små infattade stenar i ena kanten.Den var helt underbar,jag fattar fortfarande inte att han kunde pricka så rätt.

Vid vigseln bytte vi ringar till två helt nya,han fick en lite bredare guldring än förlovningsringen,jag en med större stenar. Frieriringen är det tänkt att jag ska ha på höger handen (behöver göras lite större).

Det jag vill ha sagt med detta är följ bara ditt hjärta,så kan det inte bli fel :)
    Lycka till!

• tågjäntan

Jag var i USA en termin och frågade en svensk tjej som var gift med en amerikansk kille hur han hade gjort.
    Han hade provat en av hennes ringar på sin fingrar för att få ett hum om hur stor den skulle vara.
    En par kompisar här i sverige hade pratat om att han skulle överaska henne. Han hade ringt till systern och frågat vilken storlek hon hade på ringar. (Om hon visste det direkt eller forskade lite vet jag inte.)
    För egen del var det viktigt att få vara med och bestämma ring och datum. Sedan så utformade han dagen för att överraska mig.
    Jag tror annars att en plojring eller mindre dyr ring, jag har läst i flera trådar här att folk gjort så, är ett bra alternativ om man är osäker på storlek och vad hon tycker.
    Lycka till!

• Robban69

Vill gjärna ha mer förslag på ring frågan.

:)

• Mrs Hearn

Kan du inte kopa ett par billigare silver ringar? Har sjalv tva som jag anvander da jag tex haft mina 'riktiga' inlamnade och skulle sakna att ha nagot pa fingret? Ni kan sen ga ut tillsammans for att titta ut ringar vilket for hoppningsvis forlanger tillfallet.

Om du vet att hon vill ha en diamant kanske du kan kopa den los och fria med for att sen lata henne bestamma designen pa ringen.

Men det gar ocksa att fria utan ring som min man gjorde (han vet att jag ar lite petig och ville inte chansa) vilket var lika romantiskt/overraskande for det.

Lycka till!

• Kaffemoster

Jag röstar på leksaks ring!
    Om du köper en billig silverring .. kanske hon för ett ögonblick tror att du valt ut den som den riktiga ... och blir besviken för det var inte vad hon tänkt bära resten av sitt liv ...
    Jag och min numera man valde ut min ring tillsammans ... fast hade han valt själv .. hade det ändå blivit samma ring ... vi var rörande överens ...

• Kärlek08

Ernhake: Det var precis den jag menade!! Hemskt söt tycker jag, men som tidigare sagts lite begränsande, men man kanske kan få egendesignade ringar gjorda hos dem och delbetala med ringen? Jag kan inte riktigt släppa tanken som ni märker :D

Robban69: Kan du inte gifta dig med mig istället? Jag vill oxå ha ett sånt romantiskt frieri :D. Du har en lyckligt lottad blivande fru!!!!

Svar på tråden skall fria! hjälp med ring