• Robban69

skall fria! hjälp med ring

Hej på er!

Jag har tänkt fria till min sambo om 2 månader, vi har varti ihop i 6år. så det är ju på tiden :)

Jag behöver hjälp med hur man gör med ringar när man friar.
    hon har ingen aning om detta, men kommer med lite pikar ibland :)

Jag hadde tänkt köpa två? tillfälliga ringar så vi kan välja ut två riktiga tillsammans.

är det så man brukar göra?

Och isåfall har ni några tipps på "tillfälliga" ringar man kan köpa?

SNÄLLA BEHÖVER ER EXPERT HJÄLP

// Förvirrad kille

• Svar på tråden skall fria! hjälp med ring
  • Tiidan

jag läste i min Allt om bröllop idag:

"JU MER BLING-BLING DESTO BÄTTRE
    ja, i Usa och England där de flesta ringar kommer från så är det ju enligt gammal tradition att mannen köper en ring själv. Det är med denna ring som han friar och det är när kvinnan säger ja som de blir förlovade. Ringen har såklart stenar av olika slag och mest eftertraktat är självklart att få en stor diamant. Enligt traditionen visar mannen hur mycket han älskar sin kvinna och hur bra äkta man han kommer bli genom ringen.
    Ju mer bling-bling desto bättre kap med andra ord! Helt rätt säger jag! I USA är det själva vigselringen som är slät(precis tvärtom mot i Sverige) och kallas Weddingband".

Jag personligen vet faktiskt inte om jag vill att han ska välja ring eller om vi ska göra det tillsammans...hmm...

• Rödaanna

Robban!
    När jag läste ditt inlägg kom jag genast att tänka på en ring som jag bara älskar. Den heter FAMILY och finns på www.handsweden.se. Den kan du köpa som "extraring"/kärleksring. Fyll i ditt namn och hennes. Först kan hon använda den som förlovningsring tills ni köp ett par tillsammans, sedan kan hon ha den som tilläggsring eller som halsband. Om ni har barn eller vill ha barn kan du säga till henne att ni kan fortsätta gravera in deras namn när detta blir aktuellt. En familjering helt enkelt. Det vackraste man kan få.

• tattar-Emma

Tiidan

Ska inte du köpa ring åt honom då?

• helenaoandreas

min sambo friade till mig på pingstafton detta året. han hade valt ut ringar, bredare helt släta. dem passar till allt så jag tyckte att det var väldigt bra och dem var väldigt fina. oftast väljer ju tjejen vigselringen och meningen med ett frieri i mina tankar är ju att killen skall överraska så varför inte låta killen bestämma. och har ni nu varit ihop i 6 år så måste du ju ändå ha ett litet hum om vad hon gillar. lycka till med ditt frieri.

• Tiidan

tattar-emma

förlåt, lite trött:) fattar inte:)

• tattar-Emma

Tiidan

Menar att man brukar ju byta ringar när man förlovar sig, ska du inte välja den du köper åt honom? Eller menar du att han isf överraskar dig med din och du överraskar honom med hans?

• saragran

Jag håller med SpookyandKira, min fästman valde ring och planerade frieriet utan min delaktighet, och för mig är vetskapen om att han gick runt i flera dagar och letade efter ringen med stort R och visste när han hittade den att det var precis DEN han ville att jag skulle bära resten av mitt liv, det som är det absolut finaste med hela förlovningen... För mig gör det det hela om möjligt ännu mer romantiskt, att varje gång jag tittar på min ring vet jag att det är han som valt den.
    Och jag hade inte kunnat välja en finare om jag så varit med själv!

Men sen gör man ju som man vill och allt beror väl på hur väl man känner sig partner - om han/hon oftast inte blir nöjd med saker utan att få delge sin åsikt så är det klart att det är super vikitgt att man får vara med och välja det som man ska ha på sig resten av livet!

• Ernhake

På sandbergs kan man köpa en ring för 900:- som är väldigt enkel som man sen kan byta in som ett presentkort för 900:- när man köper de "riktiga" ringarna. Tror att det är denna Kärlek08 menar. www.sandberg.se.com/frieriskola/index.html
    Men då är man sedan begränsad till deras utbud.

Jag hade satsat på att designa egna ringar eller köpa två billiga platsringar i en godisautomat. Varför kanske inte planera en heldag med frukost på sängen och att hon får en platsring och frieri då och att erat mission under dagen blir till att gå på stan och välja ut en ring tillsammans?
    Äta en romantisklunch och vara nykära hand i hand.

• Robban69

Jag tänkte lägga upp det så att jag överaskar henne med att vi reser ut en morgon och äter frukost vid en sjö,
    För 6år sedan när vi enbart varit ihop i en vecka så ristade vi in våra namn och ett hjärta i en stor björk vid denna sjö,
    Jag tänkte ta med henne dit (där allt började) och gå ner på knä och fria,

Sedan tänkte jag överaska överaska henne med att vi åker bort från stan till www.thorskogsslott.se , där man kan äta gott och bara vara romantiska hela helgen..

Vad tycker ni om detta? har ni några andra förslag?
    Vill gjärna också ha mer förslag på ring frågan.

• Ernhake

Det låter jättemysigt!! Kanske bara ska välja en enkel slät förlovningsring?
    Annars tycker jag som ett par av de andra om du designar en ring eller hittar den "rätta" ringen för din tjej så slå till. Jag hade blivit väldigt rörd om min blivande hade ordnat en ring till mig som han lagt ner tid och hjärta i att göra så perfekt som möjligt för mig.

Så mina tre alternativ är
    *leksaksring
    *en enkel ring
    *en designad ring som du gjort till henne

Svar på tråden skall fria! hjälp med ring