• Ladye

Min mamma vill ha vit klänning på sig på mitt bröllop=(

Jag är så suuuuur.
    Min Mamma har köpt " en jättefin ivoryfärgad, vadlång klänning " till mitt bröllop.
    Och gissa vad bruden vill ha på sig.
    En jätte fin ivoryfärgad vadlång klänning....
    Det är för f-n helgerån att ha vit klänning på sig som gäst på ett bröllop.
    Och när jag sa att det får du inte ha.
    Då säger hon att det tänker hon ha i alla fall.
    Jag menar hur respektlöst är inte det?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min mamma vill ha vit klänning på sig på mitt bröllop=(
  • liz_s

åk hem till henne och färga hennes kläning... hehe... eller spill någon fär på den ex kaffe eller dylikt.... dagen innan då så hinner hon inte fixa bort kaffe fläcken utan får panik och måste åka i väg och köpa ny!!!

• rocketqueen

Om hon nu ska ha den klänningen och du säger att det får hon inte, så blir ju följden att hon heller inte får komma. Svårare än så är det ju inte - om du ska bestämma vad gästerna ska ha på sig, så kan ju inte hon komma med den klänningen. Bara att ta tillbaka inbjudan om hennes klädsel är viktigare än hennes närvaro för dig!

• rocketqueen

Jag tycker själv att det är ganska respektlöst att bestämma över vad gästerna på en mottagning ska ha på sig.

• Miss (snart mrs) A

Herregud, ibland här på BT undrar jag vad det är för negativa människor som alla utsätts för. Mammor och pappor som inte dyker upp på bröllop, folk som envisas med att ta med sina barn på barnfria bröllop, gäster som inte kan tacka ja ens en vecka innan bröllopet, tjejer som blir sura för att de inte får vara tärnor osvosv. Jag kan bara inte förstå att ni orkar omge er med människor som kräver så mkt energi. Ett bröllop är ju brudparets stora dag, kan man inte bara låta brudparet må bra och glädjas?

Jag måste verkligen ha en otrolig tur med den familjen, de vännerna och de svärföräldrarna jag har. Visst dyker det upp problem ibland men de har verkligen varit små och lättlösta saker som inte påverkat någon nämnvärt.

Tänk på det alla ni som läser inlägg här, kan ni inte bara försöka respektera brudparets önskan och sluta vara så egoistiska.

Ladye, hoppas det löser sig, och gör det inte det, skit i henne det är ju din och din blivandes dag!

• rocketqueen

Miss (snart mrs) A, håller med dig i stort men i många fall är det också brudparen som är otroligt egoistiska till en gräns som jag tycker gått långt över det acceptabla.

• Miss (snart mrs) A

Ja, så är det kanske, men i de flesta fall har jag verkligen reagerat över hur tråkig inställning många har (och då inte brudparet). Blir lite ledsen för alla som går och är glada och bara vill ha ett bra bröllop och så ska det behöva vara en massa strul på grund av andra.

Jag tycker inte att Ladye är orimlig i sin önskan att hon ska vara ensam med helvit klänning. Jag kan inte heller riktigt förstå att man vill gå på bröllop (som gäst) och bära vitt.

Jag hade en färgglad klänning på min kompis bröllop förra året men jag ringde faktiskt innan och frågade om de tyckte att det var ok.

• CaraMia

Ladye: Ska man följa etiketten så är det bara bruden som får bära vitt på bröllopet. Men envisas din mamma och väljer att inte respektera dig och etiketten så får du försöka att inte bry dig. Försök (jag vet att det är jättesvårt!) att fokusera på allt det positiva. Och som Tingaling skriver - det är din stora dag, du kommer att stå i centrum och det är din mamma som kommer att få skämmas för sitt färgval.

• rocketqueen

Jag tycker att sådana etikettsregler som färg på kläder är väldigt överdrivna, faktiskt. Tyvärr alltför många som bara blint ser till vad som är "rätt" enligt etiketten istället för att tänka själva. För mig spelar det knappast någon roll vad för färg folk har på sina kläder; så pass mycket distans till mig själv har jag att jag inte behöver vara unikt klädd och stå i centrum på en mottagning, vilken det än må vara.

• yasna

ojojoj!!! de låter som en grej som min mamma skulle göra fast hon kanske inte hade tagit på sig den sen om jag hade sagt till.
    Men säg som det är, att det är faktist din dag och du skulle uppskatta om hon inte tog på sig en för att det är du som är bruden som ska bära vit....
    annars så....vet jag faktist inte vad du kan göra....de e lite kännsligt både att det är din mamma och själva bröllopet....lycka till...

• Miss (snart mrs) A

rocketqueen, det är precis det här jag menar. Jag är inte heller speciellt etikettsbunden (varken när det gäller kläder eller andra saker) MEN när det inte är mitt bröllop vill jag inte göra någon ledsen eller upprörd genom att inte tänka på den personens önskningar. När jag gifter mig får jag göra precis hur jag vill och då hoppas jag att andra tänker på hur jag vill ha det. Mkt enkelt, respektera vad andra önskar till deras bröllop så löser allting sig (såklart under förutsättningen att önskemålen inte är orimliga)!

Svar på tråden Min mamma vill ha vit klänning på sig på mitt bröllop=(