• Anonym

Jätte jätte svagt streck ???

Är det någon som fått jätte jätte svagt streck på grav.testet, knappt att det syns, eller är det då bara inbillning ???

• Svar på tråden Jätte jätte svagt streck ???
  • björnis

Även om det inte är bevisat att foster tar skada av alkohol under första delen av graviditeten så är det inte bevisat att de INTE gör det. Jag förstår inte varför man inte kan göra en sån enkel uppoffring om man väntar barn? Det är en sak om man vill dricka alkohol i andra sammanhang men från den stunden man blir gravid så har man ju ansvar för någon annan än sig själv, eller hur? Hela diskussionen kring alkohol under graviditeten handlar ju här om "jag, jag, jag, mitt, mitt, mitt". Hur kan man ens resonera så? Man kan ju inte bara tänka på sig själv i det läget. Och att bara ta den risken, när det faktiskt inte kan sägas säkert att fostret inte tar skada, det skulle jag aldrig göra. Det är en sån minimal uppoffring för att vara säker på att jag inte är orsaken till mitt barns skador, pga mitt alkoholdrickande. Visst, barn kan skadas under graviditeten på andra sätt, men ju mer man kan eliminera, oavsett osäkerhet kring rön eller inte, desto bättre. Det måste ju vara det mest osjälviska man kan göra - att primärt se till att det barn man själv bestämt skall födas, mår bra.

• Anonym

Det här är Anonym, som startade tråden.
    -Jag tänker just nu inte på alkohol, det är bäbis i magen jag vill ha och jag oroar mig för att det är något fel på mig, nu när jag gått 1 v. över tiden (efter beräknad mens). Testen visar neg, och ingen mens.. Jag blir så ledsen, självklart kommer jag inte att dricka någon alkohol, och om inte mensen kommer så testar jag igen nästa vecka.
    Jag tycker bara det är så konstigt allt just nu, det känns bara BLÄ ............

• maria P

Jag máste hálla med Jelena i hennes kommentar, jag bor i Venezuela i Latinamerika, och här sköter sig blivande mammor, men det är absolut inte sá att man nästan slutar "leva", att allt är farligt för babyn. Min svägerska 22 ár gammal, hade sin möhippa när hon var gravid, och hon tog en slurk tequila för att hon var sugen, lite onödigt tycker jag fortfarande, men stabbigare och friskare 1-áring fár man leta efter. Här i Venezuela (jag är barnskötare) hörde jag heller aldrig talas om pá förskolan där jag arbetade, om ett enda barn med laktos intolerans, dammallergi, kattallergi, etc.
    Barnen och bebisarna här, i alla fall i de fattigare omrádena, har andra sjukdomar, som är en följd av levnadsförhallandena de lever under, smutsigt vatten, etc.
    Men de föds friska, och eftersom de flesta mammor har ganska mánga barn, sá är det heller aldrig en sá stor grej eller "hysteri" som Jelena skrev, runt en graviditet, man ser det som nágot naturligt, och sköter om sig, men öl och vin har jag sett gravida kvinnor dricka, men i máttlig mängd.

• jelena

Det var det jag menade, som du formulerade så väl Maria P.
    Så allergiska, känsliga, och inoleranta på en vis föda mäniskor som i Svrige, finns inte i södra Europa. Och, Sverige är ett mycket renare land än de flesta länder i södra Europa. Så jag tror nog på att detta utvecklas genom att man avstår allt (har ni sett brochyren MAT FÖR TVÅ!?)under graviditeten här, och sedan när barnet födds, så kommer det i kontakt med luft, hundar, katter....livet överhuvudtaget.
    Björnis, NEJ, jag är inte självisk, speciellt när det gäller mitt barn, och det handlar inte om MIG,MIG,MIG...det handlar mest om sunt förnuft som tyvärr inte finns i Svrige när man blir gravid.

• Smygbrud

Till trådstartar Anonym...

Jag är en lycklig mamma till två sötnosar... Med första barnet gick jag nästan två veckor över dagen för beräknad mens innan det tredje testet äntligen visade positivt!
    Andra gången dröjde det tre veckor och jag hann plöja mig igenom fem Clearblue innan jag fick två streck!!

Det finns hopp, med andra ord!! Annars är det bara att försöka igen...

Lycka till och kram på dig!!

Sus - som för övrigt undvek allt som fanns med på BM´s lista, bara för att vara på den säkra sidan!! Det rör sig ju bara om nio månader, trots allt...

• Martina

Jag bor i Spanien och jag väntar just nu mitt första barn.
    Trots att många gravida kvinnor här inte ändrar sina vanor så har läkarna här börjat att varna mer och mer.
    När det gäller alkoholskador så har Frankrike legat väldigt högt när det gäller FAS.
    Folks dryckesvanor är dock väldigt starkt förankrade i kulturen så de kan därför vara väldigt svåra att ändra.

Själv undviker jag alkohol men jag är inte graviditetspolis åt andra kvinnor. Jag tror inte att mitt tjat skulle hjälpa någon, jag tror att det är ett beslut man får fatta själv. För min del var det inget svårt beslut.

Till Anonym,
    Det var tråkigt att det inte blev positivt denna gång. Lycka till i framtiden!

• MamaJen

Jag kan inte förstå er som ens vågar ta risken! Det är inte bara oerhört dumt utan även omoget. Hur skulle ni kunna leva vidare om något skulle bli fel på barnet pga av att ni druckit under graviditeten. Alkohol går ju över till barnet precis som allt annat vi får i oss. Är alkohol så himla viktigt så att ni inte kan vara utan i 9 månader?
    Skärp er tjejer och ta hand om era blivande barn!!
    //Upprörd mamma

• jelena

Nog varnas det i alla länder om att det inte är bra att supa men en glas då och då kommer att göra mindre skador, än det som man gör här när man avsår allt (torkat kött(som S. Europa lever på), en hel del fisksorter, opastoriserade ostar som är ganska vanliga i S. Europa) och sedan låta ungen andas luft när den kommer ut! Hur kommer ni att kunna leva med alla alergier jätte många barn i Sverige har, med alla intoleranser(gluten, laktos o dyl)
    Sedan är det lite konstigt att man kommer direkt med kommentarer att man uppför sig omoget, att det är dumt, att man tänker bara på sig själv om man inte håller med er!
    Inget av detta stämmer på mig. För det första är jag tillrekligt utbildad och vetenskaplig för att kunna ställa frågor till mig själv och folk som vet mer ang BM listor. Tex, inte äta otvätat frukt...som jag förresten aldrig gör. Men, det som kan vara farligt på fruktrnas skal, organiska substanser(om frukte var bespruttade), försvinner inte med vatten. Med vatten tas bort damm, tex, som ni ändå andas in.
    Jag läser faktiskt graviditetstidningar och internetsidor fr. mitt land, och pratar mycket med bekanta som bor i andra länder om vad är det för regel där. Inte ett enda land har så många regel som Sverige. Kan ni allt så himla bra? Är era barn så himla friskare, vackrare, bättre än andra europeiska barn. Är ni bättre föräldra?! Jag har inte fått den känsla!
    Nu går mitt barn och jag och lägger oss. Vi var och simmade, åt frukter och pratade med varandra.
    HA en trevlig kväll!

• MamaJen

Ja jag tycker att det är omoget att sätta sig själv framför sitt barn, punkt slut

• MamaJen

Alkohol och graviditet
    Moderkakan, som skall skydda och försörja fostret, saknar förmåga att bryta ner alkohol. Om mamman dricker alkohol under graviditeten går alkoholen därför direkt in i fostret. Fostret har en mycket liten lever med knappt någon förmåga att bryta ner alkohol alls. Fostret blir därför mycket mer berusat än mamman.

Tre veckor efter befruktningen börjar hjärnan att utvecklas. Nervceller nybildas och kopplas till varandra på ett mycket välordnat sätt.

Om fostrets hjärna utsätts för alkohol avstannar nybildningen av hjärnceller och dessutom störs ordningen i hjärnan.

Om mamman dricker under graviditeten kan därför ett barn födas med för liten hjärna eller födas med en hjärna som fungerar mindre effektivt. Dessutom finns en risk att fostret inte blir livsdugligt och stöts ut som missfall.

Det finns ingen säker lägsta gräns för att undvika skador på fostret. Därför gör blivande mammor klokt i att avstå helt från alkohol redan när de försöker att bli med barn.

Svar på tråden Jätte jätte svagt streck ???