• Annim

Vad har ni för budget och får ni någon sponsring?

Nattarbetare som är ledig och kan inte sova!
    Har nu bestämt mig för att om inte gubben friar snart så ska jag göra det.
    Vi har redan börjat spara för ett bröllop som det har talats om att det ska gå av stapeln sommaren 2008.
    Men jag undrar hur mycket har ni tänkt att spara och lägga på ert bröllop?
    Har ni fått någon sponsring av era föräldrar/svärföräldrar?
    Hur mycket tycker ni isåfall att man kan vänta sig att de sponsrar med om de har erbjudit sig?

Våra föräldrar har erbjudit sig att sponsra med viss del, men det har inte talats om hur mycket. Känslig fråga att ta upp tycker jag man vill ju inte känna som att man tigger.

• Svar på tråden Vad har ni för budget och får ni någon sponsring?
  • thalia82

så sant, Skottdagen 2008!
    Min mamma har haft jättedåligt samvete för att de inte kan hjälpa oss ekonomiskt, men all praktisk hjälp vi får av dem är värd mycket mer! bara köttet de ställer upp med sparar många tusen för oss.
    Vi har aldrig räknat med någon ekonomisk hjälp från våra föräldrar, dock har vi hela tiden vetat att de skulle ställa upp praktiskt, eftersom alla bor inom några mil från festlokalen.

• Jeenny

Vi sparar ihop så vi har råd själv, helt klart!! Men ja tror/vet att våra föräldrar kommer sponsra =) BONUS!!!

• Skottdagen 2008

Thalia82:
    Käns skönt att höra att fler sitter i samma sits :)

• Zozo

Tror vi landade pa 120 000 eller nagot sadant huvudlöst men det var vara pengar. Vi varken fick eller väntade oss bidrag till det; Däremot bad vi som bröllopsgava om bidrag till resan och det fick vi en hel del till. Hur mycket minns jag inte, men det gjorde iaf att vi lyckades komma iväg tre veckor till Vietnam, Laos och Thailand som vi ville. hade vi bara haft var egen budget hade vi fatt vänta lite med det.

• Duchess

Hur stor budgeten är beror till viss del på vad som ingår i den. Ända sedan vi förlovade oss (och bestämde oss för giftemål) så har vi räknat ihop kostnaderna... och då menar jag för ALLT: förlovningsringar, porto till tackkorten, snacks till festen, fotografens resa, gåvor till värdar/musiker, annonser i tidningar mm.

Räknar man med allt det där kostade vårt bröllop ca 105 000, varav 26 000 är kostnad för våra ringar - den enda post där vi inte hållit igen på något vis.

Vi har fått 20 000 i bidrag från släkt och vänner, lånat 50 000 av mina föräldrar (räntefritt lån, lång historia :)) och pytsat in 35 000 själva.

• catbride

Vi har en budget på runt 110 000. (63 gäster) har gnetat ihop allt själva på ett år. (Går bra om man har hyfsade löner och inga barn, ingen bil och snålar på ugifterna). Vi har inget fått från föräldrarna. Vi önskar oss dock bidrag till bröllopsresa i present.
    Så om vi får något utöver detta så får det räknas som bonus

• madlin

Från början var det tänkt att vi skulle gifta oss 080808, men bestämde oss i April/Maj att vi gifter oss redan i Augusti i år så fick vi lägga om budgeten en aning för att få ihop pengarna. 80.000 var det tänkt från början exkl. resa att spara ihop, men med bara 4 månader kvar fick vi skära ner både här o där.

Så för 35 gäster (de närmaste) går bröllopet på 35.000 exkl. resa. Bidrag på 5000 - inget vi hade förväntat oss utan vi skulle lyckas själva o skrapa ihop på så kort tid. Men ändå trots vi inte bad om något så fick vi en slant.

• WAX

Vårt bröllop (i lördags!) kostade totalt 40 000 kr. Då fick vi 10 000 kr av mina föräldrar och mina svärföräldrar matchade detta. Själva la vi alltså 20 000 kr. Vi var nästan 60 gäster. För oss var det en väldigt lagom nivå (vi tyckte inte att vi valde bort något)!

• Janne73

WAX - först, grattis till er!
    Får man fråga om lite detaljer kring budgeten? Hur mycket gick till middagen/festen? Hade ni catering eller någon annan lösning?

• Annim

Tack för era svar!
    Ska väll tillägga att både mina föräldrar och hans föräldrar har själva uttalat att självklart ska de bidra med en del.
    Men när vi väl bestämt datum så får vi väll ta upp frågan med dem om hur mycket.
    Jag förväntar mig inga STORA (ur min egen synpunkt) belopp. Jag vet att våra föräldrar inte är så jätterika men inte fattiga heller. De får självklart avgöra själva vad de vill ge om de ff vill ge något alls i bidrag.

Vi får väll se vad budgeten hamnar på.
    Intressant ändå att höra vilken budget ni andra har/haft. Och vilka bidrag ni fått.

Ett STORT grattis till er som gift sig och många lyckönskningar till både er och till er som snart ska gifta sig!

Svar på tråden Vad har ni för budget och får ni någon sponsring?