• Annim

Vad har ni för budget och får ni någon sponsring?

Nattarbetare som är ledig och kan inte sova!
    Har nu bestämt mig för att om inte gubben friar snart så ska jag göra det.
    Vi har redan börjat spara för ett bröllop som det har talats om att det ska gå av stapeln sommaren 2008.
    Men jag undrar hur mycket har ni tänkt att spara och lägga på ert bröllop?
    Har ni fått någon sponsring av era föräldrar/svärföräldrar?
    Hur mycket tycker ni isåfall att man kan vänta sig att de sponsrar med om de har erbjudit sig?

Våra föräldrar har erbjudit sig att sponsra med viss del, men det har inte talats om hur mycket. Känslig fråga att ta upp tycker jag man vill ju inte känna som att man tigger.

• Svar på tråden Vad har ni för budget och får ni någon sponsring?
  • PennyJenny

Jag tycker det är dumt att förvänta sig en viss summa ifall föräldrarna säger att de vill bidra. Bättre att prata om det och få veta hur mycket istället för att bara anta eller förvänta sig, det är så lätt att det blir fel då.

Vi betalar vårt bröllop själva och har tackat nej till bidrag från våra föräldrar utan sagt att de gärna får bidra till vår bröllopsresa istället, som alla andra gäster. Vi räknar med noll i bidrag till resan, alltså har täckning för det själva, så allt vi får är en bonus och glädje.

Vi har inte haft någon tydlig budget för bröllopet men vi är båda två ganska överens om hur pengar ska spenderas i vanliga fall så det har inte varit några problem. Vi har diskuterat post för post när den kommit upp. Men då har vi oxå möjlighet att göra det inom rimliga ramar. Bröllopet landar på cirka 55 000 plus resan på drygt 25 000 (boende, resa, fickpengar, mat - rubbet)

• Anneleigh

Vår bröllop landar runt 30.000 och vår bröllopsresa runt 40.000 =)

• Puman-prinsen

Hej!

Vi gifter oss nästa vecka.. Hela bröllopet landar på ca 65.000. Mina föräldrar har bidragit med 20.000, resten har vi själva sparat ihop på 6 månader. Önskar oss bara kontanter i bröllopspresent så vi kan åka på honeymoon.

• Aminda

Vårt bröllop nästa helg kommer att landa på ca 70000 och våra föräldrar har inte betalat någonting.

• Mrs Marley

Vi står för hela kostnaden själv som kommer bli ca 100 000:-

• thalia82

vår budget, exkl resa, ligger på ca 35 000 kr. M2B's föräldrar sponsrar med 10 000 har de sagt, och mina föräldrar har det sämre ekonomiskt ställt, så istället för ekonomisk sponsring syr min mor upp min drömklänning, de bidrar med allt nötkött (de föder upp köttkor) till festen. Vi kommer även att ta nästan all dekoration till festlokalen ur deras skog (höstlöv, rönnbär och liknande).
    Vi tycker inte att vi snålat något i planeringen, men valt att ha festen på bygdegård för att hålla ner lokalkostnaden rejält.
    bröllopet blir precis så fint som vi vill ha det, men inte så tjusigt att någon känner sig obekväm. Vi vill ha det fint, trevligt och avslappnat.

• nyförlovad 3 juni

vi har budget på ca 45 000 för 90 gäster, ingen sponsring.

• GME76

Vi har en budget på ca 40 000:- (ca 50 gäster) men då ingår resa 10 000:- samt förlovnings- och vigselringar. Vet att vi får 10 000:- av sambons föräldrar men det har vi inte tagit med i budgeten. Nu gäller det att snåla i ett helt år. Puh...

• GME76

Att tillägga är att vi har hus och 2 småbarn vilket inte gör det hur enkelt som helst att spara

• Skottdagen 2008

Jag håller med PennyJenny.

Har maninte råd med sitt eget bröllop så får man väl ha ett mindre bröllop eller flytta fram datumet till man har råd. Man kan inte förutsätta att man får bidrag.

Vi sparar själva och kommer väl att landa på ca. 120 000 kr. får vi något utöver är det en bonus, men inget vi kommer att "fiska" efter.

Läste även ovan att "min familj gav si mycket och då ska hans familj ge lika mycket". Men om dessa familjer han helt olika ekonomi, dvs låginkomst mot höginkomst så känns det konstigt att ta emot från låginkomst när man själv ligger på medel. Dessutom kan låginkomst känna sig pressad bara för att man är barn till dem även fast det inte har råd och det är ju inte kul åt något håll.

Svar på tråden Vad har ni för budget och får ni någon sponsring?